تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,063,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,294,290 |
خسارت مشترک دریایی | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
مقاله 2، دوره 38، شماره 3، مهر 1387 اصل مقاله (250.74 K) | ||
نویسنده | ||
محمد ابوعطا* | ||
چکیده | ||
هرگاه به منظور حفظ سلامت عمومی کشتی و کالاها و نجات آنها از مخاطره مشترک دریایی، تفدیه یا هزینه ای فوق العاده، بطور متعارف انجام یا تحمل شود، صاحبان منافع نجات یافته، ملزمند با پرداخت سهمیه ای متناسب، در جبران خسارت زیاندیده مشارکت کنند. منبع اصلی قواعد خسارت مشترک، عرف ها و مقررات دریایی قدیمی است که با گذشت زمان، دچار تحولاتی شده و تدریجاً وارد قوانین دریایی ملی شده اند. به دلیل پاره ای اختلاف ها میان قوانین دول که آثار آن در فرض بروز تعارض قوانین، بخوبی آشکار شده بود، مقررات یکنواخت خسارت مشترک، در سطح بین المللی نیز به تصویب رسیده که آخرین متن اصلاحی، قواعد یورک- آنتورپ 1994 سیدنی است. در عمل، با توجه به شرط مذکور در قراردادهای نمونه مورد استفاده در حمل و نقل دریایی (بویژه بارنامه ها)، خسارت مشترک، بر طبق قواعد یورک – آنتورپ، تعدیل (شناسایی، ارزیابی و تقسیم) می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعدیل؛ تفدیه؛ خسارت خاص؛ خسارت مشترک؛ زیان خسارت مشترک؛ سهمیه خسارت مشترک؛ عمل خسارت مشترک؛ کالا؛ کشتی؛ هزینه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
MARITIME GENERAL AVERAGE | ||
چکیده [English] | ||
When any extraordinary sacrifice or expenditure is intentionally and reasonably made or incurred for the common safety for the purpose of preserving from peril, the property (ship and cargoes) involved in a common maritime adventure, The interests saved , are required to make contributions in general average to the owner of lost or damaged property . general average rules originates from ancient maritime customs and laws . In cours of time, these rules were involved in changes and adopted , gradually , in national statues. of course, for the reason of some differences of national maritime laws , that its consequences affected, in case of conflict of laws , the parties to the disputes , the uniform York- Antwerp rules , were adopted in international level. The rules have been amended periodically , the latest changes were agreed upon at Sydney in 1994 . In practice , owing to special clauses in standard from contracts - principally bills of lading – general average is adjusted according to these rules. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
adjustment, Cargo, Expenditure, General average, General A verage act, General Average Contribution, General Average Loss, Particular Average, Sacrifice, Ship | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,132 |