
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,910,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,771 |
Introducing a Novel Mathematical Model for School Vehicle Routing Problem and Proposing a New Algorithm to Solve It | ||
Advances in Industrial Engineering | ||
مقاله 6، دوره 46، شماره 2 - شماره پیاپی 1474246، دی 2012، صفحه 185-194 اصل مقاله (909.26 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2012.30561 | ||
نویسندگان | ||
J. Razmi؛ M. Yousefi | ||
چکیده | ||
This research presents and solves a new mathematical model for School Bus Routing Problem (SBRP). SBRP is a specific case of Vehicle Routing Problem (VRP). Despite prevalent models, this model includes location and routing simultaneously. Besides, the vehicles are non-homogenous. In addition, instead of locating schools which are the depots, we consider locating bus stops that are mentioned 'customers' in the simple Location Routing Problem (LRP). This problem itself has led to a change in sub-tour elimination constraint. In contrast to the other articles we solve location and routing simultaneously. In one of these models, students related to different schools can receive service by same station and in other models each school have specific stations. To solve this model, we proposed a meta-heuristic Scatter Search (SS) algorithm. Afterward, we coded the model by GAMS software. Finally the results derived from SS algorithm are compared with results derived from GAMS. Consequently we figured out that SS algorithm produces results in more reasonable time with acceptable errors. | ||
کلیدواژهها | ||
Location؛ Multi-mode transportation؛ scatter search algorithm؛ School vehicle routing؛ VRP | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارائه یک مدل جدید ریاضی برای مسأله مسیریابی سرویس مدارس و حل آن توسط الگوریتم پیشنهادی | ||
نویسندگان [English] | ||
جعفر رزمی؛ ماریا یوسفی | ||
چکیده [English] | ||
مقاله حاضر در خصوص ارائه و حل یک مدل مسیریابی سرویس مدارس است. مسیریابی سرویس مدارس حالت خاصی از مدل مسیریابی است. در مدل ارائهشده، بر خلاف بسیاری از مدلهای ریاضی مطرحشده در این زمینه، مکانیابی و مسیریابی ایستگاهها، همزمان در نظر گرفته میشوند و خودروهای آن غیرهمگن هستند. از سوی دیگر به جای مکانیابی مدارس که در نقش مراکز توزیع عمل میکنند، ما سعی در مکانیابی ایستگاه-های اتوبوس داریم که در مسئله مکانیابی – مسیریابی ساده از آن به عنوان مشتری یاد میشود. این موضوع خود منجر به تغییر محدودیت حذف زیر تور شده است. همچنین بر خلاف تعداد بیشتری از مقالات، حل مکانیابی- مسیریابی را به طور همزمان انجام میدهد. برای حل آن، از دو الگوریتم متاهیوریستیکی جستجوی پراکنده و بازپخت شبیهسازیشده که بر اساس ویژگیهای مسئله تا حدودی متعادل شده است، استفاده کردهایم. در نهایت با مقایسه نتایج حاصل از حل الگوریتمهای جستجوی پراکنده و بازپخت شبیهسازیشده و نتایج به دست آمده از مدل ریاضی که با GAMS کد شده است، به این نتیجه میرسیم که الگوریتم متاهیوریستیکی جستجوی پراکنده با مقدار خطای بسیار پایین در مدت زمانی بسیار معقولتر جوابها را به دست میآورد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,847 |