تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,470 |
بررسی مقایسهای وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان دکتری رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 47، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 65-84 اصل مقاله (400.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2013.36212 | ||
نویسندگان | ||
عباس عباس پور1؛ حمید رحیمیان2؛ جواد پورکریمی3؛ حسین تقوی قره بلاغ* 4 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استادیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استادیار دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف: تحقیق حاضر با هدف مشخص کردن وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان دکتری رشتههای اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی و مقایسۀ وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان این دو رشته انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف تحقیقی، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دکتری رشتههای اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی است که از بین آنها 117 نفر با استفاده از روش تصادفی نسبی، بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین نمرات دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانششناسی در مؤلفههای برقراری ارتباطات، رفتار اخلاقی، کار گروهی و رهبری گروه و مدیریت مسیر حرفهای به طور معناداری بالاتر از میانگین بهدست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. در مؤلفههای انجام دادن و مدیریت تحقیق و پاسخگویی مدنی، از ابعاد دیگر توسعۀ حرفهای، میانگین نمرات این دو گروه تفاوت معناداری با هم دارند و میانگین بهدست آمده برای دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانششناسی در این دو مؤلفه، به میزان شایان ملاحظهای پایینتر از میانگین به دست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. میانگین به دست آمده از دو گروه، در مؤلفههای کارآفرینی و خلاقیت، کارآمدی فردی، تدریس و آموزش و تفسیر و انتقال دانش، تفاوت معناداری ندارد و دو گروه دارای وضعیت به تقریب مشابهی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ حرفهای؛ دانشجویان دکتری؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ مدیریت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Professional Development of PhD Students of ‘Information and Knowledge Studies’ and ‘Educational Administration’ | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Abbas Pour1؛ Hamid Rahimian2؛ Javad PourKarimi3؛ Hossein Taghavi4 | ||
1Associate Professor, Allameh Tabatabai University | ||
2Assistant Professor, Allameh Tabatabai University | ||
3Assistant Professor, Tehran University | ||
4PhD student, Allameh Tabatabai University | ||
چکیده [English] | ||
Objective: the present study aims to determine and compare the professional development status of PhD students of ‘Information and Knowledge Studies’ and ‘Educational Administration’ courses Methodology: The present study is an applied research in terms of aim, and is a descriptive-survey research in terms of data collection. The population of this study consists of PhD students of ‘Information and Knowledge Studies’ and ‘Educational Administration’ courses, among which 117 students were selected using relational random sampling. Findings: The results of this research and comparing the mean score of students of both courses revealed that students of ‘Information and Knowledge Studies’ in contrast with students of ‘educational administrations’ was significantly greater in communication, ethical behavior, team-working and career management. The mean score of the two groups was significantly different in two other components of professional development, i.e. research management and civic accountability, and the mean obtained for students of ‘Information and Knowledge Studies’ in these two components is significantly lower than that of ‘educational administrations’ students. The mean scores for two groups in entrepreneurship & creativity, self-efficiency, teaching, interpreting and transferring knowledge were not significantly different. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
educational administrations, Information Science and Knowledge Studies, PhD students, professional development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,721 |