تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,944 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,961 |
مطالعۀ تنوع بیان در آثار پیکرتراشی دوناتلّو | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره1، خرداد 1393، صفحه 73-84 اصل مقاله (623.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.50298 | ||
نویسندگان | ||
مریم عادل1؛ ادهم ضرغام* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، پردیس هنر های زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکدۀ هنرهای تجسّمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده تحول حوزههای علم، فلسفه و سیاست و ارتباط میان آنها در آستانۀ دوران رنسانس آغازین و همزمان با آن، در آفرینشهای فرهنگی و هنری آن دوران نمود یافته است. این تحولات نه تنها خود را در صورت و محتوای این آثار بلکه در تنوع بیان آنها، حتی در مجموع آثار یک هنرمند، نشان میداد و این امر تحت تأثیر روح دوران، لبریز از ویژگیهای متناقض-کهنه و نو، سنّتی و تجدّدمآبانه- بود. مجسمههای دوناتلّو، پیکرهتراش رنسانس آغازین، به نحوی بارز این تنوع را به نمایش میگذارند. هدف این نوشتارِ پژوهشی، نمایش تنوع موجود در آثار دوناتلّو، گوناگونی تمهیدات بیان هنریِ مورد استفاده توسط هنرمند و بیان علل این تنوع، براساس مطالعۀ اجمالی خصوصیات دوران رنسانس بهویژه رنسانس آغازین و نیز مطالعۀ تفصیلی تعدادی از پیکرههای اوست. در پی این مطالعات، تنوع این آثار و علل شکلگیری چنین تنوعی تبیین گردیده؛ ناتورالیسم مبتنی بر مطالعۀ پیکرۀ آدمی به کمک علم تشریح و توجه به طبیعت و عناصر آن که میتوان ریشههایش را در پرسش از منطق الهیات مسیحی و سست شدن بنیانهای آن یافت، بررسی آثار هنری کلاسیک یونان و روم باستان به دنبال نهضت اومانیسم و در نهایت نبوغ و استعداد و درونگرایی شخص دوناتلّو، تنوع بیان آثار او را رقم میزنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی رنسانس آغازین؛ پیکرتراشی؛ دوناتلّو؛ تنوع بیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Expressive Variety of Donatello’s Sculptures | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Adel1؛ Adham Zargham2 | ||
1M.A. Student of Painting, Faculty of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2assistant Professor, Faculty of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract In the wake of Renaissance, not only then art and literature pieces but the resulting diverse expressions well reflected the turning revolts in science, philosophy, and politics, and their association which is tremendously clear even among a single artist’s works, e.g. Donatello’s sculptures, transparently echoing challenges between old traditions and then new reformations vastly influenced by the zeitgeist. Naturalistic theme toward physical human body based on early anatomical studies – rooted in then increasing rebellion against Roman Catholic Church’s theological teachings- enormous enthusiasm for being inspired by ancient Roman and Greek artworks in the wake of Humanism movement, finally Donatello’s indigenous genuineness, talent and introverted personality are among artistic features and versatile expression patterns of his sculptures. Donatello (Donato di Niccolo di Betto Bardi) was a 15th century early Renaissance Italian sculptor from Florence and the creator of first architecture-independent nude sculptures. During the career life, the forms, techniques and raw material steadily evolved in his artworks. While the primary pieces e.g. “the marble statue of David” and/ or “St. George Tabernacle” prove the Donatello’s special interest in Gothic mannerism, the sculptor explicitly resorted to realism as well as classicism in his later works such “St. Mark” and Donatello’s set of Prophets’ sculptures, particularly Habacuc and/ or Jeremiah which perfectly represented in Equestrian statue of Gattamelata afterward. Like certain primary works such as the prophets’ statues, the sculptor’s last pieces are, however, further emotionally expressive most likely due to the artist’s personality and believes. Alternatively, grounds of the transition of Donatello’s artworks lie in the most profounding renaissance developments of hot debate between theological ideas and secular theories as well as political confrontations among then autocratic powers represented as so called states. While early created “Bronze David” reflects the proudly self-aware zeitgeist which just comes to know its own potentials and looks to grasp a far wider range of choices and options, inquietude and discomfort due to then social values and norms challenges and gradual transformation are echoed by his late sculptures particularly “Penitent Magdalene“. Aside from Donatello’s talent and ingenuity, this particular type of artistic evolution is rooted in apparently contradictory presence of traditional and subversive social elements in renaissance era of which Petrarch provides a good instance where his thoughts and life drawn upon multiple seemingly inconsistent theories from monasticism and hermitage way of life to his poetic approach to romance and his attachment to fame. Present research reviews Renaissance artistic features and has a more detailed look at certain sculptures by Donatello to illuminate probable backgrounds of expressive variety of his works and further focuses on revealing Donatello’s expressive versatility, the methodological diversity among his artworks and shedding light into probable rationales of the observed variety based on the reviews of early Renaissance artistic features and a more detailed look at certain of sculptures by Donatello.The article moves on to addresses the debate over whether or not latest Donatello’s artworks favored the emergence of mannerism movement and conclusively disproves the hypothesis due to distinguished historical contexts of early and late Renaissance styles, and mannerism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Early Renaissance, sculpture, Donatello, Expressive Variety | ||
مراجع | ||
اسپور، دنیس (1385)، انگیزۀ آفرینندگی در سیر تاریخی هنرها، ترجمۀ امیر جلالالدین اعلم، نیلوفر- دوستان، تهران.
آشوری، داریوش (1354)، فرهنگ سیاسی، مروارید، تهران.
پاکباز، رونین (1378)، دائرۃ المعارف هنر (نقاشی، پیکره سازی و هنر گرافیک)، فرهنگ معاصر، تهران.
جنسن، ه.و (1359)، تاریخ هنر: پژوهشی در هنرهای تجسمی از سپیده دم تاریخ تا زمان حاضر، ترجمۀ پرویز مرزبان، سازمان انتشارات انقلاب اسلامی، تهران.
دیویس، پنلوپه جی. ای. و دیگران (1388)، تاریخ هنر جنسن، ترجمۀ فرزان سجودی و دیگران، فرهنگسرای میردشتی، تهران.
صدر، ابوالقاسم (1383)، دائرۃالمعارف هنر، سیمای دانش، تهران.
علیزاده، حسن (1377)، فرهنگ خاص علوم سیاسی، روزنه، تهران.
موقن، یدالله (1388)، دیباچهای بر فرد وکیهان در فلسفۀ رنسانس اثر ارنست کاسیرر، ترجمۀ یدالله موقن، ماهی، تهران.
کاسیرر، ارنست، (1388). فرد و کیهان در فلسفۀ رنسانس، ترجمۀ یدالله موقن، ماهی، تهران.
گاردنر، هلن (1365)، هنر در گذر زمان، ترجمۀ محمدتقی فرامرزی، اگاه، تهران.
گامبریج، ارنست (1379)، تاریخ هنر، ترجمۀ علی رامین، نی، تهران.
موری، پیتر و لیندا موری (1372)، فرهنگ هنر و هنرمندان، جلد 2، ترجمۀ سوسن افشار، روشنگران، تهران.
هارت، فردریک (1382)، هنر: تاریخ نقاشی، پیکر تراشی، معماری، ترجمۀ موسی اکرمی و دیگران، پیکان، تهران.
هارت، فردریک (1386)، تاریخ هنر رنسانس در ایتالیا: نقاشی، معماری، مجسمه سازی، ترجمۀ هرمز ریاحی و دیگران، کتابسرای تندیس، تهران.
هاوزر، آرنولد (1362)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمۀ امین مؤید، ج 1- 2، چاپخش، تهران.
هاوزر، آرنولد(1377)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمۀ ، ج2، ابراهیم یونسی، خوارزمی، تهران.
وازاری، جورجو، (1383)، زندگی هنرمندان، ترجمۀ علیاصغر قرهباغی، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، تهران.
Turner, Jane (eds.). (1996). The Dictionary of Art. Vol. 9. London: Macmillan publishers limited.
Bennett, Bonnie A. and David G. Wilkins. Donatello.Oxford: Phaidon Press Limited.
Lindsay Crawford, David,(2006). Donatello, E-text prepared by Suzanne Lybarger, Linda Cantoni, and the Project Gutenberg Online Distributed Proofreading Team. >
<http://en.wikipedia.org/wiki/David_(Donatello)
<http://en.wikipedia.org/wiki/Donatello
< http://en.wikipedia.org/wiki/St._Mark_(Donatello) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,737 |