تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,607 |
مؤلفههای مؤثر در تحصیلات بیشازاندازه و بازده آن در ایران | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 2، دوره 48، شماره 4، دی 1392، صفحه 23-43 اصل مقاله (313.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2013.50630 | ||
نویسندگان | ||
محسن ابراهیمی* 1؛ علی اکبر قلی زاده2؛ امیرحسین علی پور3 | ||
1دانشیار، دانشگاه بوعلی سینا | ||
2استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا | ||
3کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
در چند دهۀ اخیر عرضۀ نیروی کار تحصیلکرده به بازار کار افزایش یافته که سبب پدیدارشدن تحصیلات بیشازاندازه شده است. تحصیلات بیشازاندازه بالقوه پدیدهای هزینهبر برای اقتصاد محسوب میشود و این ضرورت بررسی این موضوع را نمایان میکند. در این مقاله سعی شده است با روش میانگین تطابق تحققیافته(RM)، به کمک کدهای طبقهبندی مشاغل (ISCO) و با استفاده از دادههای ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خانوار سال 1382 و مدل لاجیت، معادلات مینسر و ORU به بررسی عوامل مؤثر در تحصیلات بیش از اندازه، کمترازاندازه و بازده سالهای تحصیل، تحصیلات بیشازاندازه و کمترازاندازه بپردازیم. نتایج تحقیق با استفاده از مدل مینسر نشاندهندۀ نرخ بازده 5/8 درصد به ازای هر سال آموزش است. همچنین، بازده تحصیلات بهاندازه در مدل ORU 5/11 درصد؛ بازده هر سال تحصیلات بیشازاندازه برابر با 9/9 درصد و بازده هر سال تحصیلات کمترازاندازه منفی 5/3 درصد به دست میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
بازده آموزش؛ تحصیلات بیشازاندازه؛ تحصیلات کمترازاندازه؛ مدل مینسر؛ مدل ORU | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Overeducation Factors and Its Return in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Ebrahimi1؛ Ali Akbar Gholizdeh2؛ Amir Hossein AliPoor3 | ||
1Associate Professor, University of Bu-Ali Sina | ||
2Assistant Professor, Department of Economics, University of Bu-Ali Sina | ||
3Master of Art, Department of Economics, University of Bu-Ali Sina | ||
چکیده [English] | ||
In the recent decade, supply of labour force has increased which may causes the overeducation. Overeducation is potentially costly for any economy. In this study, we examine the effective factors on overeducation, undereducation and returns of years of schooling, by using the mean realized match method, over ISCO classification data from household socio-economic survey in year 2003 using Logit,Mincer and ORU model. We found that in the mincer model returns of every years of education is equal to 8.5% and in ORU model Retuns of required education 11.5%, returns of overeducation 9.9% and also retuns of undereducation is -3.55%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Overeducation, Undereducation, Returns of education, Mincer model, ORU model | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,319 |