تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,009,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,240,144 |
مطالعه رفتار خرید تفننی در مسافران مترو | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 1، 1394، صفحه 67-82 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2015.50753 | ||
نویسندگان | ||
کامبیز حیدرزاده هنزایی1؛ نسترن دهقانی سامانی* 2 | ||
1دانشیار مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
خرید تفننی (تکانشی) را به بیان ساده میتوان تمایلی آنی، شدید و نسبتاً پایدار برای خرید محصولی تعریف کرد که مصرفکننده به آن نیاز نداشته و از قبل نیز برای آن برنامهریزی نکرده است. پژوهش حاضر در این زمینه، با هدف اصلی بررسی بعضی از عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید تفننی در مترو انجام شده است. از طریق مصاحبه با مسافران و تحلیل آن، مشخص شد که عوامل درونی خرید در مترو باید بررسی شوند. بدینمنظور، شش فرضیه تدوین شد. روش پژوهش، کاربردی- توصیفی- همبستگی و ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه بود. برای تعیین نمونه، از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای استفاده شد و نمونة مورد نظر، از بین مسافران خانم مترو شهر تهران تعیین کردید. در تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلة ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای درگیری محصول و هیجان مثبت، بر خرید تفننی تأثیرگذارند. با توجه به ماهیت متغیرهای مورد مطالعه- که روانشناختی و کیفیت محصولهای فروختهشده در مترو است- بهنظر میرسد بهترین پیشنهاد، آموزش و اطلاعرسانی مناسب به خریداران است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار خرید تفننی؛ درگیری محصول؛ لذت گرایی؛ مسافران مترو؛ هیجان مثبت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A survey of impulse buying behavior in subway’s passengers | ||
نویسندگان [English] | ||
Kambiz Heidarzadeh Hanzaee1؛ Nastaran Dehghani Samani2 | ||
1Associate Prof., Business Management-Marketing, Islamic University-Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
2MA, Business Management-Marketing, Islamic University-Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Impulse buying can be defined as the immediate, strong and persistent willing to buy the product that consumer didn’t need and didn’t plan to buy. In the present study, this issue has been discussed and the main goal was determination of factors that influence the impulse buying behavior in subway’s passengers. By performing the interview with passengers and analyzing the data, it was determined the internal factors of impulse buying should be examined. For this purpose, 6 hypotheses were developed. Research method was correlation, applied, expressive. For collecting data, the questionnaire was used. To determine the sample, the single-stage cluster was used and the sample was determined from the women subway’s passengers in Tehran. The data was analyzed with the Structural Equation Modeling (SEM). Results show that product involvement and positive emotions influence the impulse buying behavior. Considering the nature of the psychological variable and the quality of products sold on subway, the most important recommendation was training the buyers appropriate informatics to them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hedonism, Impulse Buying Behavior, positive emotions, product involvement, subway’s passengers | ||
مراجع | ||
Beatty, S. E. & Ferrell, M. E. (1998). Impulse buying: Modeling its precursors. Journal of Retailing, 74(2): 169-191.
Burroughs, J. E. (1996). Product symbolism, self meaning and holistic matching: The role of information processing in impulsive buying, Advances in Consumer Research, 23: 463-469.
Clover, V. T. (1950). Relative importance of impulse-buying in retail stores. Journal of Marketing, 15(1): 66-70.
Coley, A. & Burgess, B. (2003). Gender differences in cognitive and affective impulse buying. Journal of Fashion Marketing and Management, 7(3): 282-295.
Dholakia, U. M. (2000). Temptation and resistance: An integrated model of consumption impulse formation and enactment. Psychology & Marketing, 17(11): 955-982.
Harmancioglu, R. N., Finney, Z. & Joseph, M. (2009). Impulse purchases of new products: An empirical analysis. Journal of Product & Brand Management, 18(1): 27-37.
Hassanzadeh, R. (2011). Research method for behavioral sciences. Savalane press. Tehran. (In Persian)
Hausman, A. (2000). A multi-method investigation of consumer motivations in impulse buying behavior. Journal of Consumer Marketing, 17(5): 403-419.
Hirschman, E. C. & Holbrook, M. B. (1982). The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9(2): 132-140.
Jones, M. A., Reynolds, K. E., Weun, S. & Beatty, S. E. (2003). The-product-specific nature of impulse buying tendency. Journal of Business Research, 56: 505-511.
Lee, J. A. & Kacen, J. J. (2007). Cultural influences on consumer satisfaction with impulse and planned purchase decisions. Journal of Business Research, XX: 1-8.
Kacen, J. J. & Lee, J. A. (2002), The influence of culture on consumer impulsive buying behavior. Journal of Consumer Psychology, 12(2): 163-76.
Kapferer, J. N. & Laurent, G. (1985). Measuring consumer involvement profile. Journal of Marketing, XXII: 41-53.
Mirzaie, Kh. (2009). Research, researching & writing, Jameeshenasan press. Tehran. (In Persian)
Muruganantham, G. & Bhakat, R. Sh. (2013). A review of impulse buying behavior. International Journal of Marketing Studies, 5(3): 149-160.
O’Guinn, T. C. & Faber, R. J. (1989). Compulsive buying: A phenomenological exploration. Journal of Consumer Research, 16(2): 147-157.
Park, E. J., Kim, E. Y. & Forney, J. C. (2006). A structural model of fashion-oriented impulse buying behavior. Journal of Fashion Marketing and Management, 10(4): 433-446.
Peck, J. & Childers, T. L. (2006). If I touch it I have to have it: Individual and environmental influences on impulse purchasing. Business Research, 59: 765-769.
Piron, F. (1991). Defining impulse purchasing, Advances in Consumer Research, 18: 509-514.
Rook, D. W. & Gardner, M. P. (1993). In the mood impulse buying’s affective antecedents. Research in Consumer Behavior, 6(1): 1-26.
Rook, D. W. (1987). The buying impulse. Journal of Consumer Research, 14(2): 189-199.
Rook, D. W. & Fisher, R. J. (1995). Normative influence on impulsive buying behavior. Journal of Consumer Research, 22: 305-313.
Sharma, P., Sivakumaran, B. & Marshall, R. (2010). Impulse buying and Variety seeking: A trait-correlates perspective. Journal of Business Research, 63: 276-283.
Sherry, J. (1990). A socio-cultural analysis of a Midwestern American flea market. Journal of Consumer Research, 17(1): 13-30.
Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today, Journal of Marketing, 26(2): 59-62.
Youn, S. & Faber, R. J. (2000). Impulse buying: Its relation to personality traits and cues. Advances in Consumer Research, 27: 179-185.
http://www.metrorasaneh.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,461 |