تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,101,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,915 |
مطالعۀ تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 603-624 اصل مقاله (338.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2014.50761 | ||
نویسندگان | ||
عباس نرگسیان* 1؛ داریوش طهماسبی آقبلاغی2؛ یاشار دیندار2 | ||
1استادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه از یکسو، چالش سیاستمداران برای نشاندادن چهرۀ متمایز از خود و برترییافتن نسبت به رقبا و از سوی دیگر، تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم در صحنۀ انتخابات، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش از پیش نمایان کرده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفت، تأثیر ابزارهای سنتی و مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، بهطور کاربردی سنجیده میشود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران را شامل میشود که برای نمونهگیری از روش در دسترس (اتفاقی) استفاده شد و دادههای آن نیز بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی، تأثیری معکوس و معنادار بر مشارکت عمومی رأیدهندگان دارد، اما بهکارگیری ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، تأثیری مستقیم و معنادار میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزارهای بازاریابی سیاسی؛ بازاریابی سیاسی؛ رفتار رأیدهندگان؛ مشارکت عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of political marketing tools in public participation (Case study: The citizens of region five in Tehran, Iran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Nargesian1؛ Dariush Tahmasebi Aghbolaghi2؛ Yashar Dindar2 | ||
1Assistant Prof., Public Administration, Management Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Master Student of Business Administration, Management Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, on the one hand, the challenge of politicians shows their own distinctive face in order to outpace rivals; and on the other hand, for making an effort to attract maximum participation of people in the election, it has made the political marketing significantly more than ever. In this paper, the research method consists of descriptive-correlative performed by survey, which is intended to make practical measurement for the impact of traditional and modern political marketing tools on voter participation. The research’s population included the citizens of region five in Tehran, gathered with random sampling method as well. Descriptive research was used to collecting data. For data analysis, Structural Equation Modeling (SEM) with Lisrel ver. 8.54 was conducted. The results indicate that the impact of the traditional political marketing tools associate with public participation of voters significantly but reversely, while the use of Modern tools of political marketing have direct relation with it and statically significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
political marketing, political marketing tools, Public participation, Voters’ Behavior | ||
مراجع | ||
Abdollah, A. (2009). Query on Voting Behavior Theories. Islamic Republic Approach, 3 (8): 87- 104. (in Persian)
Ahmed, M., Lodhi, S. & Shahzad, M. (2011). Political Brand: trusting a candidate in the age of mistrust. Journal of Business & Retail Management Research, 5 (2): 131-141.
Dal, R. (1999). About Democracy. Translated by Fesharaki H., Tehran: Shirazeh Pub. (in Persian)
Ediraras, D., Rahayu, D., Natalina, A. & Widya, W. (2013). Political marketing strategy of Jakarta governor election in the 2012. Social and behavioral sciences, 81: 584-588.
Flinders, M., Gamble, A., Kenny, M. & Savigny, H. (2009). An Ideology of Disconnection: for a Critical Political marketing. Central European Journal of Communication, 2 (3): 251-265.
Ghafari, GH. (2001). Study of theSocial - Cultural obstacles effects on social participation-Organized economic In the rural community of Iran: A Case Study in Kashan city villages, The Institute for Social Studies and Research University of Tehran, Tehran.(in Persian)
Gordon, B., Lovett, M., Shachar, R., Arceneaux, K., Moorthy, S., Peress, M., Rao, A., Sen, S., Soberman, D. & Urminsky, O. (2012). Marketing and politics: Models, behavior, and policy implications. Marketing letters, 23 (2):391-403.
Harris, P. )2001(. Commentary: Machiavelli, Political Marketing and Reinventing Government. European Journal of Marketing, 35 (9–10): 1136-1154.
Hatch, M. (2012). Organizational Theories. Translated by Danaei Fard H., Tehran: Mehrabban Pub.(in Persian)
Henneberg, S. (2008). An epistemological perspective on research in political marketing. Journal of political marketing, 7 (2):151-182.
Hughes, A. & Dann, S. (2006). Political marketing 2006: direct benefit, value and managing The Voter Relationship. Australian National University.
Kheiri, B. & Abbas Alizadeh, M. (2008). Political Marketing; Toward Political Market-Oriented Organizations, Journal of Organizational Culture Management, 6 (18): 167- 178. (in Persian)
Kheiri, B., Ghasemi, B., Mirabi, V. & Gholipour P. (2011). Survey of Traditional Political Marketing Tools on voters Behavior. Marketing Management (12): 1-14. (in Persian)
Kheiri B. & Gholipour, P. (2012). Political Marketing; Concept, Objectives and Tools, Rahbord Journal, 5 (8): 99-120. (in Persian)
Kotzaivazoglou, I. (2011). Political marketing in the Greek context: Does market orientation exist? International Review on Public and Nonprofit Marketing, 8 (1): 41-56.
Monavarian, A. & Nargesian, A. & Fatahi, M. & Vaseq B. (2010). Study of Relationship among Public Response, Public Participation and Public Trust in Governmental Organizations: 22 Regions of Tehran. Humanities, Journal of Management Researches in Iran, 14 (3): 251-274. (in Persian)
Nader, R .(2004). Public Participation and the Erosion of Democracy, The Humanist, 64 (1): 20.
Shama, A. )1976(. The Marketing of Political Candidates. Journal of the Academy of Marketing Sciences, 4 (4): 764-777.
United Nations. (2005). Women and elections guide to promotion the participation of women in elections. Department of public information.
Wring, D. )1996(. Political Marketing and Party Development in Britain: A“Secret” History. European Journal of Marketing, 30 (10–11): 92–103.
Ziaee, M. & Nargesian, A. & Aybaqi Esfahani, S. (2008). The role of Spiritual Leadership on Employees of University of Tehran Empowerment. Public Administration Journal, (1): 67- 86. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,402 |