
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,069 |
فنون بازنمایی باروک در هزارتوهای قلعة هاوارد بارکر | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 37-56 اصل مقاله (290.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2013.50907 | ||
نویسندگان | ||
مریم سلطان بیاد* 1؛ طاهره رضایی* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران-دانشجوی دکتری | ||
چکیده | ||
نوشتار پیش رو در صدد آنست تا با بررسی دراماتورژی هاوارد بارکر در نمایشنامهاش قلعه، که اولین بار در سال 1985 توسط شرکت تئاتر رویال شکسپیر (RSC) به نمایش درآمد، پرده از فنون بازنمایی باروک بهکار رفته در این نمایشنامة سیاسی بردارد. در این مقاله نویسندگان سعی دارند تا با تکیه بر خوانش دلوز از معماری باروک و همچنین نظریات فوکو در رابطه با بازنمایی باروک، نمایشنامة قلعه را تجلی ظرافت، پیچیدگی و خوف حاکم بر معماری هزارتوی قلعه معرفی کنند. در این راستا، قلعه تصویری نمادین از خُردجهانی است که بازتاب شکلگیری جهان کلان نمایش است. مقاله با بررسی این موضوع، به این نتیجه میرسد که در نمایش سیاسی بارکر، خلاف نمایشهای سیاسی باب روز که بازنمایی واقعیت را ملاک قرار میدهند، «بازنمایی بازنمایی» تنها نوع ممکن بازنمایی است و نمایش بارکر با رد امکان و حتی کارایی بازنمایی واقعیت بیرونی، نمایشنامه خود را لایهدار و تودرتو میکند که نتیجه آن خلق ساختاری به تکلف و غنای معماری باروک است. | ||
کلیدواژهها | ||
هاوارد بارکر؛ قلعه؛ نمایش سیاسی؛ باروک؛ بازنمایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Baroque Techniques of Representation in Howard Barker’s The Castle | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam soltan beyad1؛ Tahereh Rezaei2 | ||
چکیده [English] | ||
The writers of this article seek to investigate the dramaturgy of Howard Barker in his The Castle, staged in 1985 by Royal Shakespeare Theatre, in order to discover and lay bare the baroque techniques of representation in this political paly. Relying on Deleuze’s idea of baroque architecture and Foucault’s theories of baroque representation, the writers try to introduce this play as the expression of the delicacy, intricacy and dread of the baroque architecture of the labyrinthine castle. The castle is the miniature image of the way the fictive world of the play takes shape. The article concludes that, Barker’s political theatre, unlike the popular notions of political drama which take representation of outer reality as the criterion of political art, views representation of representation as the only feasible kind of representation and by rejecting the possibility and even practicality of representing the real world, moves towards the creation of a play rich with the convolutedness of baroque architecture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Howard Barker, The Castle, Political Play, Baroque, Representation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 837 |