![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,426 |
گبههای سفارشی، پدیدهای چندفرهنگی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2، مهر 1392، صفحه 205-220 اصل مقاله (448.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2013.51460 | ||
نویسندگان | ||
فرزان سجودی1؛ شادی تاکی* 2 | ||
1دانشیار دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران | ||
2کارشناسیارشد گرافیک، دانشگاه هنر سوره تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله سعی دارد با معرفی تعدادی از گبههایی که زنان ایل قشقایی به سفارش جامعة شهری طی سالهای اخیر بافتهاند، به بررسی شباهتها و تفاوتهای نشانهای این دستبافتهها با گبههای متعارف عشایرِ قشقایی بپردازد. بر این اساس نمونههایی را با ویژگیهای بیان شده برمیگزیند. ساختار صوری این گبهها به گونهای است که تحت تأثیر سفارش از سوی فرهنگ غالب/ مرکزی جامعه، نقشمایههایی بیگانه با گبههای متعارف عشایری را در خود جای دادهاند، بهطوری که در این گبهها با نظامهای نشانهای متنوع از فرهنگ غالب و فرهنگ عشایری روبهرو میشویم. این دوگانگی در همنشینی نشانهها، باعث نشانداری این گونه نسبت به گبههای دیگر میشود و در تمایز با نمونههای متعارفِ موجود، اصطلاح «گبههای سفارشی» را به خود اختصاص میدهد. در حقیقت، این پژوهش با توجه به تجانسِ بین گبههای سفارشی و هنر مهاجرت، بر نظریة پارادوکس همانندی و تفاوت در هنر مهاجرت تکیه میکند و براساس شباهت بین شرایط زن بافنده و هنرمند مهاجر و نیز سفارشدهندة گبه (نمایندة فرهنگ غالب) با خواستة کشور میزبان، گبههای سفارشی را پدیدههایی میداند که برای خوانش آنها باید به نظامهای نشانهای متفاوت و گاه متضادِ دو فرهنگ رجوع کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پارادوکس همانندی و تفاوت؛ فرهنگ بهحاشیه راندهشده؛ فرهنگ غالب؛ گبه؛ گبههای سفارشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ordered Gabbehs; A Multicultural Text | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzan Sojoodi1؛ Shadi Taki2 | ||
1Associate Professor of Semiotics and Linguistics, College of Theater & Film, Tehran University of Arts | ||
2MA in Graphics, Soureh Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Gabbeh is one type of different types of hand-woven carpets of Qashqaei tribes (South and Center of Iran) which is woven by the women of these tribes. In fact this hand-woven rug is kind of carpet woven to be slef-consumed which was woven from old times with creative and subjective patterns in a two dimensional and abstract format. The patterns are taken from the nature and environment where the weaver lives and her desires and subjectivity are represented on these rugs. Thus Gabbeh may be considered as a visual and cultural text produced by Qashqaei tribe, objectively representing tribal culture; in other words Gabbeh may be considered as a text with different visual layers signifying tribal cultural actions, believes and behaviors. But in this article we will study Gabbehs which are somehow different from the described type. The studied Gabbehs were woven by Qashqaei tribes women following the orders of urban society within recent years, and it was seen that the patterns of such ordered Gabbehs signify a cultural “other” and the forms are apparently different from ordinary tribal Gabbehs. The importance of this difference lies in the process of production of these hand-woven rugs. These Gabbehs were ordered by the urban society to Qashqaei women and they were not produced to be used in the family and for personal use; they were produced as a source of income. This change in the function of product has taken Gabbehs out of tribal family and changed it to a marketable good with a different formal structure. Now the weaver is not that free in creation of these Gabbehs and she is under the influence of ordering market, so that the created product while trying to keep its identity as a tribal product, it is a representation of the tastes of the ordering market. In fact these Gabbehs represent patterns different from those usual in ordinary tribal Gabbehs under the influence of the dominant/central culture of society. Different sign systems coming from the dominant culture from one part and tribal culture from another part co-exist and because of this contiguity of two different sign systems from different cultures has been the main factor in production of marked Gabbehs different from ordinary ones called “Ordered Gabbehs”. In this study considering the similarity of ordered Gabbehs with art in immigration, we have used Nojoomian’s approach “Paradox of Similarity and Difference in Art in Immigration” and supposing a similarity between Gabbeh weaver and immigrated artist from one part and the ordering market as representative of dominant culture with hosting country, the research concluded that ordered Gabbehs are works the creator of which has faced a dual order and at the same time she has experienced suspension of homogeneous identity and in “reading” such text different, heterogeneous and sometimes totally different codes from dominant culture and tribal culture are involved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gabbeh, Ordered Gabbeh, Dominant Culture, Marginanlized Culture, Paradox of Similarity and Difference | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,375 |