
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,110,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,915,123 |
رابطه هوش هیجانی با باورهای غیرمنطقی و پیشرفت تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 4، اسفند 1391، صفحه 45-58 اصل مقاله (148.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2013.52828 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه هوش هیجانی و مؤلفه های آن با باورهای غیرمنطقی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به تعداد 10 هزار نفر بود که از میان آن ها 370 نفر (262 دختر، 108 پسر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی (EQ-i) و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (IBQ) بود. یافته ها رابطه منفی و معناداری را بین هوش هیجانی با باورهای غیرمنطقی نشان داد؛ به گونه ای که دانشجویانی که دارای هوش هیجانی بالاتری بودند، باورهای غیرمنطقی کم تری داشتند. رابطه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و مؤلفه های آن مثبت و با باورهای غیرمنطقی منفی بود. مؤلفه های هوش هیجانی از جمله مهارت های درون فردی، میان فردی، سازگاری و خلق عمومی با باورهای غیرمنطقی رابطه منفی و معنادار داشت، بدین صورت که دانشجویانی که دارای نمره های بالاتری در مؤلفه های مذکور بودند باورهای غیرمنطقی کم تری داشتند. از میان مؤلفه های هوش هیجانی فقط مؤلفه کنترل استرس با باورهای غیرمنطقی رابطه معنادار نداشت. از آنجا که باورها تعیین کننده زیربنایی احساسات و رفتار انسان ها هستند، با ارتقاء سطح هوش هیجانی دانشجویان به طرق مختلف از جمله برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشِ هوش هیجانی می توان باورهای غیرمنطقی آن ها را کاهش داد و بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی آن ها را تامین کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلق عمومی؛ سازگاری؛ مهارت درون فردی؛ مهارت میان فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between Emotional Intelligence, Irrational beliefs and Academic Achievement | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 848 |