تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,663 |
تجربه شادی در زندگی روزمره دانش آموزی | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3، آذر 1393، صفحه 423-445 اصل مقاله (527.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2014.53148 | ||
نویسندگان | ||
سید ضیا هاشمی* 1؛ محمد رضایی2؛ سپیده اکبرپوران3 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3کارشناس ارشد جامعهشناسی، کارشناس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بیان توصیفی ژرف از زندگی روزمرۀ دانشآموزی و تجربۀ شادی آنهاست. پرسش اصلی پژوهش را بر همین مبنا «چگونگی تجربۀ شادی در زندگی روزمرۀ دانشآموزی» انتخاب کردیم. برای پاسخ به این پرسش، پژوهش میدانی در دو دبیرستان دخترانۀ منطقۀ 6 تهران انجام دادیم. برای جمعآوری دادهها از روش مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبۀ نیمساختیافته استفاده کردیم. سپس نتایج را براساس روش تماتیک (مفهومی) تحلیل و چهار مفهوم را برای پاسخ به پرسش اصلی خود برگزیدیم. کارناولیزه شدن مدرسه، دوستی روزمره، قدرت تحقق خود و خودی از آنِ خود، چهار مفهوم بهدستآمده از این پژوهش است که با اتکا به آنها تجارب شادمانۀ دانشآموزان درکپذیر خواهد شد. منظور از کارناولیزه شدن مدرسه، شکاف در نظم حاکم و ایجاد فرصتی برای بروز و ظهور عناصر جهان غیررسمی است. دوستی روزمره، مفهومی است که بر شبکۀ روابط و دوستیهای بین دانشآموزان اشاره دارد. قدرت تحقق خود، ناظر بر تسلط دانشآموزان بر زمان/مکانهای رسمی و دستیابی به فرصت برای بروز خود واقعی آنهاست. خودی از آنِ خود، عمیقترین مفهوم این پژوهش است که فراتر از زمان/مکان بر تسلط دانشآموز بر خویشتن آنها اشاره دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربۀ شادی؛ خودی از آنِ خود؛ دانشآموز؛ زندگی روزمره؛ قدرت تحقق خود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experience of Happiness in Students' Daily Lives | ||
نویسندگان [English] | ||
Seiid Zia Hashemy1؛ Mohamad Rezaii2؛ sepideh akbarpouran3 | ||
1Assistant Professor Department of Sociology University of Tehran | ||
2Assistant Professor Department of Sociology Tarbiat Modares University | ||
3MA in Sociology | ||
چکیده [English] | ||
This research is an effort in deep description of everyday life of students and their experience of happiness. The main question of this research is “how students will experience happiness in their everyday life.” .In order to answer this question we started to have a field research in two of the girls high schools in area six of Tehran. We have used participant observation and semi_structured interview methods for collecting our data. For analyzation of collected data, we have used thematic analysis method. During that we have abstracted 4 essential concepts for answering our main question.1- Carnivalization of school 2- The daily friendship 3- Power of self_realization 4- Self_belonging. Based on these 4 concepts we could have better understanding experience of happiness among students. The meaning behind carnivalization of school is students interest to creating a gap in stablish orders and making an opportunity for bringing informal elements. The daily friendship is point out network of relation and friendship between students. Power of self_realization is overseeing students confident in an official places and creating the opportunity for being themselves. Self_belonging it is the deepest concepts of this research which is beyond the time and places pointing out students self_controls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Daily Lives, Student, Experience of happiness, Power of self_realization, Self_belonging | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,377 |