تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,493 |
ارزیابی تصاویر کتابهای زبان انگلیسی دورة متوسطة ایران از منظر کارکرد و تبعیضهای جنسیتی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 93-115 اصل مقاله (377.11 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2013.53765 | ||
نویسندگان | ||
علی روحانی* 1؛ تهمینه آذری2؛ فاطمه معافیان3 | ||
1استادیار، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2کارشناسارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی، چابهار، ایران | ||
چکیده | ||
تصاویر کتابهای درسی در انتقال مفاهیم و ارزشها به فراگیران نقش مهمی دارند. با این حال تحقیق جامع چندانی دربارة کارکرد تصاویر و تأثیر آنها بر مخاطب از منظر هویت جنسیتی در کتابهای آموزش زبان خارجی در ایران صورت نگرفته است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی تصاویر کتابهای زبان انگلیسی مقطع متوسطة ایران با توجه به کارکرد آنها و وجود یا نبود تبعیض جنسیتی در آنهاست. در این راستا، تصاویر موجود در کتابها برساس معیار آموزشی یا غیرآموزشی (تزیینی) بودن بررسی محتوایی شد. افراد حاضر در تصاویر نیز از دیدگاه تبعیض جنسیتی براساس سه معیار فراوانی حضور، نوع و محیط فعالیت مرد و زن بررسی شدند. تحلیل دادهها به روش کمّی و کیفی انجام شد. نتایج نشان داد که از بعد کارکرد، تصاویر کتابها بیشتر از نوع آموزشی بود. از نظر فراوانی مردان و زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و نوع محیط، تبعیض جنسیتی به نفع مردان وجود داشت و از منظر فعالیتهای شخصی و آموزشی، فعالیت چشمگیرتر در زنان مشاهده میشد. نتایج بهدست آمده از این تحقیق حاوی نکاتی ارزنده و درخور تأمل برای مؤلفان و طراحان کتابهای درسی، معلمان زبان انگلیسی و سایر صاحبنظران عرصة تعلیم و تربیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
تبعیض جنسیتی؛ تصاویر؛ زبان؛ کارکرد؛ کتابهای درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Pictures in Iranian High-School English Textbooks in Terms of Functions and Gender Bias | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Roohani1؛ Tahmineh Azari2؛ Fatemeh Moafian3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, University of Shahrekord, Shahrekord, Iran | ||
2M.S., Faculty of Literature and Humanities, University of Shahrekord, Shahrekord, Iran | ||
3PhD. Candidate, Maritime and Marine Science University of Chabahar, Shahrekord, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The pictures of the textbooks play an important role in the transfer of concepts and values to students. However, no comprehensive studies have been done on the functions of pictures and their effects on the students from the gender perspective in the instructional language textbooks in Iran. Accordingly, the current study is an attempt to evaluate the pictures in Iranian high-school English textbooks concerning their learning functions as well as the presence and absence of gender bias. To this end, the pictures in the textbooks were analyzed regarding the instructional vs. non-instructional (decorative) functions. The people in the pictures were also investigated from the perspective of gender bias on the basis of the three criteria of the frequency of males and females, the type of environment surrounding the two genders, and the kinds of activities. The data were analyzed quantitatively and qualitatively. The results revealed that, from the viewpoint of functions, the majority of the pictures were instructional; from the perspective of the frequency of males and females’ political and social activities and the type of environment, gender bias existed in favor of males; in terms of personal and educational activities, the representation of females was more remarkable. The findings have some implications for textbook writers, materials developers, English language teachers and other experts in the field of education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Functions, gender bias, Language, pictures, textbooks | ||
مراجع | ||
Elmi, Mahmood., & Alizadh, Hamid. (1388/2009). Avamel Ejtemaie Moasser bar Hoviyat Jensiyatiye Dokhtaran Daneshjoyea Daneshgah Azade Eslami Vahed Tabriz. Zan va Motaleat Khanevadeh, 3(1), 75-90.Fars News (1390, Aban). Nabarabari Gensi dar Iran Kahesh Yaft. No. 13900809001186. Retreived from http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13900809001186Gallego, Giraldo Alejandro., Palacio, Echeverry Sandro., & Tasama, Uchima Humberto. (2009). The impact of images on listening comprehension task. Retrieved February 5, 2013, from http://www. Eric, ed. Gov/ Eric web portal.
Ghamin, Khojasteh., & Nourozi, Daryoush. (1391/2012). Taasier Yadgireye Chand Resaneaie bar Yadgirii va Yaddarii Dars Louhe Nevisye Farsi. Faslnameyeh Ravanshenasyey Tarbiyati, 24(8), 120-142.
Ghorbani, Laya. (2009). An investigation of the manifestation of sexism in EFL/ESL textbooks. Retrieved February 5, 2013, from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED505434.pdf
Good, Jessicka., Woodzicka, Julie., & Wingfield, Lylan. (2010). The effects of gender tereotypic and counter-stereotypic textbook images on science performance. The Journal of Social Psychology, 150 (2), 132–147.
Hamdan, Sameer. (2010). English-language textbooks reflect gender bias: A case study in Jordan. Advance in Gender and Education, 2, 22-26.
Hashemi, Soheila., & Chamani, Vida. (1392/2013). Tahlil Mohtavaye Kotob Darsi Doreyeh Rahnamaie bar Asas Moalefeye Hosh Hayajani Olgoye Tavanaie-Mehvar Mayer va Saloovey. Faslnameh Noavariehaye Amozeshi, 45(12), 99-124.
Hatami, Mohamad Reza., & Mazhabi, Saroyeh. (1390/2011). Rasaneh va Negaresh Zanan be Hoviyat Jensiyatiye Khod. Faslnameh Tahghighat Farhangi, 4(2), 185-209.
Hejazi, Ellaheh. (1385/2006). Eslah Simaye Zan dar Ketabhaye Doreyeh Ebtedaie: Rahi be Souye Dastyabi be Forsathaye Barabar. Faslnamye Taalim va Tarbiyat, 22(3), 122-145.
Hibbing, Anne Nilson., & Rankin-Ericson, Joan. L. (2003). A picture is worth a thousand words: Using visual image to improve comprehension for middle school struggling readers. The Reading Teacher, 56 (8), 758-770.
Hill, David. (2003). The visual element in EFL course books. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (pp. 174-182). London: Continuum.
Hoseini Fatemi, Azar., & Heidarian, Zahra. (1389/2010). Nemoode Jensiat dar Ketabhaye Zaban Englisi Dooreyeh Dabirestan va Pishdaneshgahi: Tahlile Vazhgan va Mohtava ba Rooykardi Meyarmadar. Majaleh Motaleaat Zaban va Tarjome, 2(42), 64-77.
Hossein Zadeh, Ali., & Mombani, Iman. (1392/2013). Avamel Ejtemaie Moaser Bar Mizan Bavarpaziriye Kelishehaye Jensiyati dar do Sepehr Omomi va Khososoi. Faslnameh Takhasosi Olom Ejtemaie Daneshgahe Azad Eslami Vahed Shoshtar, 20(7), 81-102.
Izmirli, Ozden-Sahin., Kabakcı, Isil., & Izmirli, Serkan. (2009). Evaluation of the student workbook in terms of purpose of use of pictures. Journal of Theoretical and Applied İnformation Technology, 17(1), 87-93.
Javidi Kalateh Jaafar Abadi, Tahereh., & Maadani, Sadighe., & Razavi, Bibi Zahra. (1390/2011) Nazariyeh Jadgiri Shenakhti Bondoura va Delalathaye Tarbiyati an. Dar Avalin Hamayesh Melli Yaftehaye Olom Shenakhti dar Taalim va Tarbiyat, Mashhad, Iran.
Kress, Gunther., & Van Leeuween, Theo. (2006). Reading Images: The Grammer of Visual Design. London: Rroultedge.
Lenzner, Alwine., Schnotz, Wolfgang., & Muller, Andreas. (2013). The role of decorative pictures in learning. Instructional Science, 41, 811-831.
Levie, W. Howard, & Lentz, Richard. (1982). Effects of text illustration: A review of research. Educational Technology Research and Development, 30(4), 195–232.
Mayer, Richard. (2001). Multimedia learning. London: Cambridge University Press.
Mayer, E. Richard. (1384). Yadgiruea chand resaneie, Tarjomeye Mahsa Mosavi. Tehran: Moassesye aliye amozesh va pajohesh modiriyat va barname rizi.
Narahara, May. (1998). Gender stereotypes in children's picture books. Retrieved July, 12, 2014, from http:// www.eric.ed.gov/fulltext/ED419248.
Romney, Cameron. (2012). Images in ELT textbooks: Are they just decoration? The Proceedings of the JALT2011 (pp. 392-398). Tokyo, Japan.
Roohani, Ali., & Saeedfar, Ala. (2013). A critical evaluation of visual elements in Iranian junior high school English textbooks.Journal of Faculty of Letters and Humanities, 8(28), 80-96.
Seyf, Ali Akbar., & Kiyan-Ersi, Farahnaz. (1390/2011). Norounhaye Ayenehei va Yadgiriye Moshahedeie. Faslnamyeh Ravanshenasie Tarbiyati, 19(6), 90-114.
Sayfollahi, Sayfollah., & Ebrahimi, Maryam. (1387/2008a). Jensparasti dar Barnamehaye Amouzeshi va Ketabhaye Darsi Madares dar Amouzesh va Parvaresh va Taasier an bar Ejtemaie Shodane Afrad dar Iran. Majalleh Jameshenasi Maaser, 1(1), 93-124.
Sheikavandi, Davar. (1385/2006). Baztabe Hoviyathaye Jensiyati dar Ketabhaye Taalim Ejtemaie Doreyeh Amozesh Ebtedaie va doureyeh Rahnamaie Tahsili. Faslnameyeh Taaliem va Tarbiyat, 87, 93-120.
Tomlinson, Brian. (2003). Developing materials for language teaching. London: Continuum.
Yasin, Mohamad. S. et al. (2012). A visual analysis of a Malaysian English school textbook: Gender matters. Asian Social Science Journal, 8(12), 154-163.
Zahiri-Niya, Moustafa., & Behrouzyan, Behrouz. (1391/2011). Moghayese Avamel dar Voroud Zanan va Mardan be Daneshgah. Faslnameyeh Elmi va Pazhouheshi Zan va Jamee, 4(1), 69-89.
Zarei Z. Esmaiel., Alizadeh, Hamid., & Jafarkhani, Fatemeh. (1391/2012). Taasir Amouzesh Chand-Resaneie bar Yadgiriye Dars Zabane Englisi Danesh Amouzane Kambina. Faslnameyeh Iraniye koudakan Estesnaie, 1(2), 13-20.
Zarei Z. Esmaiel., & Jafarkhani, Fatemeh. (1392/2013). Barresi Karbord Tasvir dar Amouzesh Vizhe. Taalim va Tarbiyate Estesnaie, 13(120), 27-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,966 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,435 |