تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,788 |
تأثیر تجربۀ حرکتی و شناختی بر توانایی چرخش ذهنی پسران | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1394، صفحه 75-86 اصل مقاله (181.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.54506 | ||
نویسندگان | ||
جلال دهقانی زاده* 1؛ حسن محمدزاده2؛ هادی مرادی3 | ||
1دانشجوی دکتری ، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3کارشناسارشد ،گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
چرخش ذهنی، توانایی تصور کردن چگونگی یک شیء چرخیدهشده برای تشخیص موقعیت، نسبت به آن چیزی که بهطور واقعی ارائه شده و بخشی از تواناییهای فضایی است. هدف از تحقیق حاضر مقایسة توانایی چرخش ذهنی افراد دارای تجربۀ حرکتی و تجربۀ شناختی بود. تحقیق حاضر از نوع علی- مقایسهای بود و نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. نمونۀ تحقیق شامل 60 پسر با میانگین سنی 17/17 سال با تجربۀ حرکتی (20 نفر گروه کشتی)، تجربۀ شناختی (20 نفر گروه بازی رایانهای) و بدون تجربۀ حرکتی و شناختی (20 نفر گروه کنترل) بود. برای مقایسة چرخش ذهنی، از آزمون چرخش ذهنی پترز و همکاران نسخة الف استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکراهه تفاوت معنادار بین گروه کنترل با گروه کشتی و همچنین گروه کنترل با گروه بازی رایانهای را نشان داد (01/0P≤). بین چرخش ذهنی گروه کشتی و بازی رایانهای تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>). این یافتهها، تأثیرات مثبت تجربۀ حرکتی و شناختی را بر رشد شناختی افراد (چرخش ذهنی) نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی رایانهای؛ تجربۀ حرکتی؛ تجربۀ شناختی؛ چرخش ذهنی؛ کشتیگیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Motor and Cognitive Experiences on Mental Rotation Ability in Boys | ||
نویسندگان [English] | ||
Jalal Dehghanizade1؛ Hasan Mohamadzade2؛ Hadi Moradi3 | ||
1. PhD Student of Motor Learning, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran | ||
2. Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran | ||
3MSc of Motor Behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Mental rotation is the ability to imagine how an object will look if rotated away from the orientation in comparison with the one which is actually presented. That is a component of spatial abilities. This research aimed at comparing mental rotation ability in those with motor and cognitive experiences. The method of this research was causal-comparative and the sample was selected purposively. The sample included 60 boys with a mean age of 17.17 years (motor experience = 20 subjects in wrestling group, cognitive experience = 20 subjects in computer game group and without motor and cognitive experiences (control) = 20 subjects). Peters et al. Mental Rotation Test (version A) (1995) was used to compare mental rotation. The results of the one-way ANOVA test showed a significant difference between the control group and wrestling group and also between the control group and PC game group (P≤0.01). There was no significant difference between wrestling and PC game groups in mental rotation (P>0.05). These findings indicated the positive effects of motor and cognitive experiences on cognitive development (mental rotation). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Experience, mental rotation, Motor Experience, PC Game, Wrestler | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,729 |