تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,767,000 |
بررسی تطبیقی ژانرشناسی کمیک ایرانی با نگاهی به کمیک امریکایی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 3، آبان 1393، صفحه 45-54 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.55410 | ||
نویسندگان | ||
آناهیتا علوی* 1؛ مصطفی گودرزی* 2؛ محمدرضا دوست محمدی* 3 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران | ||
2دانشیار گروه نقاشی و مجسمهسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران | ||
3مربی گروه ارتباط تصویری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، | ||
چکیده | ||
کمیک هنر روایت مضامین از طریق تصویر است که تاکنون در عرصه زیباییشناسیِ هنرهای تجسمی تحولات گوناگونی را از سر گذرانده و هویتی خاص یافته و در فرهنگهای مختلف، به عنوان هنری مستقل و ابزار بیانی مؤثر در قالب ژانرهای گوناگون رواج یافته و فرهنگ معاصر هنرهای تجسمی در آمریکا بیشترین سهم را در تنوع بخشی به ژانرهای کمیک داشته است. در دهههای اخیر کمیک به عرصه هنر ایران وارد شده و در قالب چند ژانر اصلی خلق میشود. ژانرهای معدود کمیک ایرانی در مقابل گوناگونی ژانرهای خارجی به نظر قابل قیاس نمیآید، با این وجود مقاله حاضر در پی آن است که با معرفی برخی از مهمترین ژانرهای کمیک آمریکایی و برشمردن مؤلفههای آنها از سویی و بررسی ژانرهای کمیک ایرانی و یافتن ویژگیهای متناظر آنها از سوی دیگر، به مقایسه تطبیقی ژانرهای کمیک ایرانی و آمریکایی دست یابد و نشان دهد که با وجود تفاوت در فرم کمیکهای ایرانی و تفاوتهای فرهنگی در محتوای آنها، میتوان برخی را به عنوان معادلهایی برای ژانرهای غربی و عدهای را به عنوان ژانرهای بومی ردیابی کرد. به عبارت دیگر مقایسه و یافتن وجوه تشابه و افتراق ژانرهای متداول در دو حوزه فرهنگی به شناخت بیشتر ژانرهای کمیک ایرانی خواهد انجامید. | ||
کلیدواژهها | ||
کمیک؛ کمیک ایرانی؛ کمیک امریکایی؛ ژانر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study for Recognition of Iranian Comics with Use of Americans Comics | ||
نویسندگان [English] | ||
Anahita Alavi1؛ Mostafa Goudarzi2؛ MohammadReza Doostmohammadi3 | ||
1M.A Graduate of Art Research, College of Fine Arts, University of Tehran | ||
2Associate Professor, Department of Painting and Sculpture, University of Tehran, Tehran | ||
3Faculty Member, Department of Graphic, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, | ||
چکیده [English] | ||
The art of comics is one of the artistic medium which illustrates a story with various concepts through frames of images. This kind of artistic expression, from its beginning time till now, has been passed various stages of developments in the aesthetic field of visual arts, and it has been achieved special and singular form and characteristic, and it has been gained a unique way of expression among various art forms. Although American temporary culture of visual arts has been had the most significant role in creation diverse comics genres and its propagation and popularity in the world, it has been circulated in different cultures as an independent artistic medium with different genres. In recent decades, comics like most of the other imported artistic forms - especially those that have origin in western culture- had been imported Iranian art field and produced and published in few limited major genres. Nevertheless, few numbers of comics genres that produced in Iran do not seem to be comparable with western comics genres diversity – especially in the United States- , this article is attempting to obtain a comparative examination between Iranian genres and American ones. For achieving this purpose, at first, is determined some indicators for comparing which are on the foundation of concepts and are taken from other media that have been arranged on the basis of several distinct categories, and is introduced some of the major American comics genres and is taken into account some of their main traits by use of mentioned indicators. On the other hand, this paper is analyzed Iranian comics genres and found out their features. Then, is recounted their corresponding features. It will indicate that despite of differences among Iranian comics and American comics forms, also cultural differences which are in the comics concept, it seems that some of the Iranian comics genres to be traceable - on the basis of their similar features with western comics- as equivalents for western comics genres and some of them to be followed as indigenous comics genres that in individual form belong to Iran. In other word, the comparison and detecting some analogies and differences aspects among common genres in these mentioned different cultural areas –American comics genres and Iranian comics genres- will lead to more recognition and introduction of what called Iranian comics genres. In a word, this article is trying to show that Iranian comics can classify systematically in four prevalent genres which are folk genre, war genre, religious genre and epic one. In comparison with American comics genres, some of Iranian ones have absolutely match in their features - war genre-, some of them are distinct in some aspects – super hero genre in American comics and epic genre in Iranian ones- and some of them –indigenous genres- are totally unique without any equivalent in western ones – folk genre-. It seems that such differences not only do come from artistic materials and concepts, but also come from concepts beyond them which belongs to others aspects of one special nation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comics, Genre, Iranian Comics, American Comics | ||
مراجع | ||
آسا برگر، آرتور(1380)، روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره، ترجمه محمدرضا لیراوی، نشر سروش، تهران.
اسماعیلی سهی، مرتضی(1375)، ویژگیهای فنی کمیکاستریپ، پژوهشنامه ادبیات کودکان و نوجوانان, شماره4، صص4- 32. احمدی، بابک (1371)، از نشانههای تصویری تا متن، نشر مرکز، تهران.
اقبالی، پرویز (1389)، داستانهای تصویری دنبالهدار در ایران، رشد آموزش هنر، شماره 22، صص 39-41.
ترهنده، سحر (1390)، تلاش برای بقای کمیکاستریپ در ایران، مکتبینامه، ویژهنامه غلامعلی مکتبی، نشر کمک آموزشی.
رابینسون، جری (1385)، تاریخچه کوتاهی از ابرقهرمانان، کتابهای کمیک و رمانهای تصویری، ترجمه محسن رسولاف، کیهان کاریکاتور، شماره 179-180، صص 8-11.
رزاقی، سعید (1391)، گفتگوی شخصی. ریچاردسون، جان ادکینز (1373)، کمیکاستریپهای علمیتخیلی، کیهان کاریکاتور، شماره 30، صص44و 45.
سابین، راجر (1383)/الف، پیشگامان کامیک، ترجمه کاوه سجودی، فارابی، شماره 53، صص 435- 444.
سابین، راجر (1383)/ب، کامیکهای اکشن و پرماجرا، ترجمه نیما بهروزفر، فارابی، شماره 53، صص 457-474.
سابین، راجر (1383)/ج، تعامل کامیک جهانی (نگاهی به تأثیر کامیکهای اروپایی و ژاپنی)، ترجمه احسان نوروزی، فارابی، شماره 53، صص 521-534.
شجاعی طباطبایی، سید مسعود (1377)، از سوپرمن تا مرد اتمی، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره 4. صص6-13.
ضیایی، محمدرفیع (1383)، یافتن زمانی برای شروع کمیکاستریپ در ایران، کیهان کاریکاتور، شماره 145و 146، صص52-55.
قایینی، زهره، محمدهادی محمدی (1381)، تاریخ ادبیات کودکان ایران (جلد هفتم)، چیستا، تهران.
مککلود، اسکات (1391)، هنر کمیک1، ترجمه رامین رحیمی، نشر آبان، تهران.
DUNCAN, Randy, Matthew J.SMITH(2009), The power of comics,??????????, U.S.A.
اقبالی، پرویز، محمدسعید بهمنپور (1387)، داستان عاشورا، نشر دانش آموز، تهران.
روحالامینی، حسن، میثم برزا، فرهاد مفّوز (1390)، خط اول: مجموعه داستانهای تصویری دفاع مقدس، نشر سلوک افلاکیان، تهران. سعید رزاقی. واعظی، علی (1389)، نشریه جدید، شماره 15 و 16، سال سوم.
URL 4: http://iloverobliefeld.blogspot.com/2009/05/review-sgt-fury-his-howling-commandos-1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,225 |