تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,868 |
بررسی تطبیقی حدود و مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی در کنوانسیون «رتردام» با کنوانسیونهای «بروکسل» و «هامبورگ» | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2، مهر 1394، صفحه 443-467 اصل مقاله (569.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2015.55771 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم تقی زاده* 1؛ افشین احمدی2 | ||
1دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامۀ طباطبایی | ||
چکیده | ||
در 11 دسامبر 2008 مجمع عمومی سازمان ملل متحد «کنوانسیون راجع به قراردادهای حمل بینالمللی کالا بهطور کلی یا جزئی از طریق دریا» را بهتصویب رساند. این کنوانسیون به دلیل برگزاری مراسم امضای آن در 23 سپتامبر 2009 در بندر رتردام، بهعنوان «مقررات رتردام» نیز شناخته میشود. کنوانسیون «رتردام» مبنای مسئولیت متصدی را «فرض مسئولیت» قرار داده و موارد معافیت از مسئولیت متصدی را برشمرده و نیز تصریح کرده است که متصدی باید برای رهایی از مسئولیت، علت حادثه و زیان وارده به کالا را مشخص سازد. کنوانسیون «رتردام» همچنین با اتخاذ شیوۀ «درب به درب» برای حمل کالا، ترویج اسناد الکترونیکی و تعبیۀ قراردادهای حجمی افقهای جدیدی را در حمل دریایی کالا گشوده است. مقررات «رتردام» ضمن خودداری از افراطهای کنوانسیون «هامبورگ»، نقاط قوت آن را حفظ نموده و سعی کرده است که نقایص کنوانسیون بروکسل «مقررات لاهه» را برطرف سازد. ازاینرو میتوان گفت که این کنوانسیون رویهای متعادل را میان منافع فرستندگان و متصدیان حمل و نقل دریایی درپیش گرفته است تا زمینۀ اقبال عمومی را فراهم سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل دریایی کالا؛ فرض مسئولیت؛ کنوانسیون (مقررات) رتردام؛ مبنای مسئولیت؛ متصدی حمل و نقل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study on borders and basis of carrier’s liability under “Rotterdam Rules” with “Hague Rules” and “Hamburg Rules” | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Taghizaadeh1؛ Afshin Ahmadi2 | ||
1Associate Professor, Private Law Department, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2PhD Candidate of Private Law, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
On December 11, 2008, the United Nations adopted the “Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea”, more colloquially known as the “Rotterdam Rules” for the city which hosted the convention’s signing ceremony on September 23, 2009. Rotterdam Convention approved the “Presumption of Responsibility” as the basis of carrier’s responsibility and listed the exempted cases, and the carrier, in order to get through the liability, must determine the cause of damage, events and the losses happened to the goods. Rotterdam Rules also by adopting the “door to door” strategy for goods carriage, promoting the electronic documents and embedding the volume contracts have opened new horizons in the carriage of goods by sea. Rotterdam Rules in spite of avoiding the excesses of Hamburg Rules retained their strength points and have tried to eliminate the defects of Hague Rules. Therefore, it can be said that this convention has caused a balanced approach among the benefits of shippers and carriers for providing the general fortuity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
basis of liability, carrier, carriage of goods by sea, presumption of responsibility, Rotterdam Convention (Rules) | ||
مراجع | ||
الف) فارسی - کتابها
- مقالات
- پایاننامهها
ب) انگلیسی - Books
- Articles and Journals
- Thesis
ج) منابع اینترنتی:
د) کنوانسیونها:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,309 |