تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,872 |
ارزیابی سلسله مراتب ارزش ها و منابع تأثیرگذار بر باورهای داوطلبان ورود به رشته ی تربیت بدنی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 5، آذر 1394، صفحه 637-655 اصل مقاله (166.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2015.56017 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شریفیان* 1؛ محمد مصلی نژاد2 | ||
1دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ارزیابی سلسله مراتب ارزشها و منابع تأثیرگذار بر باورهای داوطلبان ورود به رشته ی تربیتبدنی انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعهی آماری تحقیق شرکتکنندگان در آزمون عملی رشتهی تربیتبدنی دانشگاه های دولتی و نمونهی تحقیق 300 نفر داوطلب بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی استاندارد نظام ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی بود که روایی و پایایی آن بررسی وتاییدگردید، برای توزیع دادهها از آزمون شاپیرو ـ ویلک و برای تعیین سلسله مراتب ارزشها و منابع تأثیرگذار از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید.یافتههای تحقیق نشان داد از بین شش ارزش مورد بررسی در این مطالعه، ارزش نظری دارای بالاترین رتبه (15/4MR=) وارزش سیاسی دارای پایینترین رتبه (98/2MR=) بود و ارزشهای اجتماعی، معنوی، اقتصادی و هنری نیز به ترتیب در رتبههای دوم تا پنجم جای گرفتند.مطالعه منابع تأثیرگذار بر باورها نشان دادکه از بین منابع ده گانه مورد بررسی خانواده و اسطورههای ورزشی بیشترین منابع تأثیرگذار و فیلمها و بازیگران تلویزیون کمترین تأثیر را داشتهاند.بنابراین به نظر میرسد که متقاضیان ورود به رشتهی تربیت بدنی به ارزشهای اقتصادی، هنری و سیاسی کمتر واقف بوده و نیاز است که رسانه ها و جامعهی ورزش در این زمینهها آموزشهای بیشتری داشته باشد | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش ها؛ باورها؛ تربیت بدنی؛ داوطلبان؛ سلسله مراتب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of hierarchy of values and sources of influence beliefs on candidates entering the field of physical education | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil Sharifian1؛ Mohamad Mosala Nejad2 | ||
1Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran. | ||
2Master student, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was evaluated the hierarchy of values and source of influence on beliefs of candidates entering the field of physical education. The research method was survey. The Statistical population were participants in the physical education practical test. 180 boys and 120 girls were randomly selected as the statistical sample (n= 300). Data collection tools was the Allport, Vernon and Lindzey (1970) values standard questionnaire which has been used in several research and in various communities. Reliability of this questionnaire were estimated 0.84, 0.75, 0.87, 0.86, 0.89 and 0.84 for each of the six values of the Theoretical, Economic, Aesthetic, Social, Political and Religious respectively. The Shapiro_Wilk test to check data distribution and the friedman ANOVA test to rank the hierarchy of values and the source of influence on beliefs was used. All statistical analysis were performed by SPSS20 statistical software. The results showed that Theoretical value was the highest ranking (MR=4.15), Political value was the lowest ranking (MR=2.89), In addition, Social, Religious, economic and Aesthetic values were second and fifth positions respectivly. It was also observed that the family had the greatest impact on the volunteers' beliefs (MR=7.91, p<0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
belief, Candidates, Hierarchy, physical education, Values | ||
مراجع | ||
1. احمدی، سید احمد. (1373). روانشناسی نوجوانان و جوانان. اصفهان. انتشارات مشعل، ص244-1. 2. اژدری فرد، پری سیما؛ قاضی، قاسم؛ نورانی پور، رحمت الله. (1389). بررسی تأثیر آموزش عرفان و معنویت بر سلامت روان دانش آموزان. فصلنامهی اندیشه تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره دوم، صص 127ـ 105. 3. اکرامی، محمود. (1388). ارزیابی ارزشهای مدیران دانشگاه پیام نور تهران. طرح پژوهشی، صص 30-1 (منتشر نشده). 4. اکرامی، محمود؛ دشتوان اردستانی، زهرا؛ فرهبد، امیر هوشنگ. (1390). اندازهگیری ارزشهای دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره ی 60، صص 136ـ 121. 5. اینکلس، الکس. (1357). جامعهشناسی چیست. ترجمهی مشفق همدانی. تهران، انتشارات کتاب های سیمرغ، ص 313-1. 6. بلانچارد، کن؛ اوکانر، مایکل. (1387). مدیریت از راه ارزشها. ترجمهی حمید رضا فرتوک زاده. نشر فرا، چاپ اول، ص 162-1. 7. بیرو، آلن. (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمهی باقر ساروخانی. تهران، انتشارات کیهان، ص 520-1. 8. چلادورای، پاکیناتان. (1387). مدیریت منابع انسانی در ورزش و تفریحات سالم. ترجمه مهدی طالب پور و صمد لعل بذری. مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ اول، ص 484-1. 9. حسن پور، امین؛ سیف نراقی، مریم؛ قره خانی، احمد؛ جعفری، مسعود. (1391). بررسی رابطهی دلبستگی به خدا و سلامت روان در والدین کودکان استثنایی و عادی شهر همدان سال تحصیلی 1388ـ1387. فصلنامهی افراد استثنایی، سال دوم، شماره ششم، صص 20ـ1. 10. حقانی، محمد علی. (1386). بررسی رابطهی کارآفرینی با نظام ارزشهای رؤسا و مدیران نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای دولتی. پایاننامهی مرکز آموزش مدیریت دولتی، صص 121-1. 11. دریاپور، زهرا. (1383). ساختار ارزشها و اولویتهای ارزشی شهروندان تهرانی. تهران: فرهنگ ایرانی، شماره 3، ص 102-88. 12. سمائی، فهیمه. (1386). رابطه کارآفرینی و نظام ارزشهای مدیران در دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب. ص 34. 13. شمسیان، داوود. (1371). سلسله مراتب ارزشهای نوجوانان دختر و پسر شهر تهران. پایان نامهی دانشکدهی مدیریت و برنامهریزی آموزش و پرورش، صص 35-41. 14. شیخی، شهرزاد. (1380). بررسی رابطهی نظام ارزشهای معلم و نظام ارزشهای دانش آموز در دورهی متوسطه و پیش دانشگاهی شهر شیراز. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، ص 78. 15. فرج پور، رضا. (1383). ارزیابی ارزشهای اساتید دانشگاه در مقایسه با ارزشهای دانشجویان. مؤسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. پایان نامه، صص 102-74 (منتشر نشده). 16. کاشانی، محسن. (1384). پیشبینی نظام ارزشهای دانشآموزان بر پایهی ویژگیهای شخصیتی آنها و کارآفرینی مدیران. رسالهی دکتری، صص 45-1 (منتشر نشده). 17. گیلک، عبدالامیر. (1371). سلسله مراتب ارزشهای نوجوانان پسر و والدین آنها. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، صص 23-12. 18. لطف آبادی، حسین. (1383). نظریه پردازی و مقیاس سازی برای سنجش نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایران. فصلنلمهی نوآوریهای آموزشی، شماره 7، صص. 58-32. 19. محمد خلیفه، عبداللطیف. (1956). بررسی روانشناختی تحول ارزشها. ترجمهی حسین سیدی. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، ص 53. 20. محمدی روزبهانی، کیانوش. (1378). بررسی رابطهینظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه چمران اهواز. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، صص 64-23. 21. نقیب زاده، عبدالحسین. (1383). مقدمهای بر فلسفه. انتشارات اصیل، چاپ ششم، ص 830. 22. نور بالا، احمد علی؛ روشن، رسول؛ فقیه زاده، سقراط؛ شاکری، رضا؛ محمد صالحی، رضا. (1386). بررسی سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان دانشگاه شاهد طی سالهای 1377 تا 1380. نشریهی داشنور رفتار، سال چهاردهم، دورهی جدید، شماره 22، صص 108-83. 23. همایونفر، فاطمه. (1373). مقایسهی ارزشهای دختران و پسران نوجوان شهر سمنان. دانشکده ی مدیریت و برنامهریزی آموزش و پرورش، صص 56-21. 24. Al-jasir, Abdollah. S. H. and Cowger, C. D. (1993). Social, Cultural and Academic Factors Associated with Adjustment of Saudi students in United States. Pp: 1-216. 25. Allport, G. W., Vernon, P. E. and Lindzey, G. (1970). Study of Value. Boston; Houghton Mifflin.[p:202-206]. http://www.oxfordreference.com/view /10.1093/oi/authority.20110803095404550. 26. Arweck, E. and Nesbitt, E. (2004). Value education: The development and classroom use of an educational programme. British Educational Research Journal, Num30,pp: 245-261. 27. Astin, A. W. (1965). Classroom Environment in Diffrent Fields of Study. Journal of Educational Psychology, Vol. 5, pp 275-820. 28. Bayels, B. (2001). A Review of the First 18 Months of the Project. Council for Christian Colleges and Universities. [p:96]. www.gospe.com. 29. Godet, M. (1994). From Anti Cipation to Action. Unesco Publishing, pp:23-34. 30. Harvey, T. P. and Medlin, W. (2001). A Comparision of College Students Gender Attitudes Within the Field of Science, Engineering, Humanities and Social science. [p:67-81]. www.pserie.psu.edu. 31. Helkama, K. , Uutela, A. , Pohjanheimo, E. , Salminen, S. , Koponen, A. and Leenarantanen-vaNTSI. (2003). Moral Reasoning and Values in Medical School: A Longitudinal study in Finland/Scandinavian. Journal of Educational Research, Vol. 47, No. 4; Pp:399-411. 32. Inglehart, Rolnald. (2000). Globalization and Postmodernism Values. The Centure for Strategic and International Studies of the Massachusetts Intitute of Technology.pp:215-228.csis.org/files/publication/twq_00Winter_inglehart.pdf 33. Kuh, G. (2001). Do Environments Matter? A Comparative Analysis of the Impress of Different Types of College and Universities on Character. Journal of College and Character. [p:1109-1228]. www.collegevalues.org. 34. Lancaster, L. C. and Stillman, D. (2002). When Generations Collide: Who They Are, Why They Clash, How to Solve the Generational Puzzel at Work. New York: Harper Collins. 1- 384. 35. Rokeach, M., Ball Rokeach, s, j. (1989). Stability and change in American value priorities, 1968- 1981. American psychologist, may 1989, pp: 775-784. 36. Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: An International Review, Vol. 48, No. 1. Pp 23-47. 37. Simadi, F. A. and Kamali, M. A. (2004). Assessing the values structure among United Arab Emirates university students. Social Behavior and Personality, 32,pp: 19-30. 38. Smith, P. B. and Schwartz, S. H. (1997). Values. In J. W Berry, M. H, Segall & C. Kagitcibasi [Eds]. Hand book of cross cultural psychology, Vol 3, 2nd End [pp. 77-118].Boston: Allyn & Bacon. 39. Spranger, E. (1928). Type of Men. New York, Stechert-Hafner, pp: 396-402. 40. Tagiurl, R. (1967). General manager or specialist?. Journal of purchasing, august 1967, pp: 16-21. 41. Troyer, C. (2001). Community and Its Importance in Value Development During the College Years. Journal of College and Character. [p:59-282]. www.collegevalues.org.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,727 |