تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,092,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,195,953 |
زیبایی شناسانه کردن دیگری، تحلیل رتوریک بازنمایی کردها در سفرنامه های غربی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 9-47 اصل مقاله (456.97 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2014.56283 | ||
نویسندگان | ||
مسعود کوثری* 1؛ مصطفی احمدزاده2 | ||
1دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقالهی پیشرو از رسالهای استخراج شده است که به مسئلهی بازنمایی کردها در سفرنامههای غربی و شناسایی ابزارهای رتوریکی مورد استفادهی متون مذکور در برساختن متنی تفاوت فرهنگی معطوف بوده است. در رابطه با مسئلهی مورد مطالعه، مهمترین سوالات مطروحه عبارت بودند از: 1. کردها چگونه (با استفاده از کدام یک از ابزارهای رتوریکی) در سفرنامههای غربی بازنمایی (و برساخته) شدهاند؟ 2. آیا بازنماییهای مذکور یکدست هستند یا دوگانه[1]؟ ابزارهای رتوریکی مورد استفادهی این متون سفرنامهای متعدد هستند و در مقالهی حاضر تنها به رصد نحوهی کاربست یکی از این استراتژیها، استراتژی زیباییشناسانه کردن، در متون سفرنامههای غربی اکتفا شده است. لذا پرسش محوری مقالهی حاضر این است: کیفیت و اشکال کاربست استراتژی رتوریکی «زیباییشناسانه کردن» در سفرنامههای غربی دورههای مختلف به چه ترتیب است؟ آیا در سفرنامههای متاخر شاهد تداوم کاربست این استراتژی هستیم؟ چهارچوب تحلیلی- نظری این کار بر پایهی بصیرتهای اخذشده از مطالعات پسااستعماری، بهویژه آرای ادوارد سعید، دیوید سپر، مری پرات و استوارت هال تدوین شده است که مبنای بسیاری از مطالعات معطوف به خوانش متنی برخوردهای بینفرهنگی بوده است. روششناسی مورد استفاده در این کار تحلیل رتوریک است که بهویژه باتوجه به رِوایی و داستانی بودن مواد مورد تحلیل (سفرنامهها) روش متنی درخوری محسوب میشود. در این راستا متون به دو دستهی متون دورهی اول یا استعمار و دورهی متاخر یا مدرن تقسیم شدند. یافتههای ما نشان میدهد که استراتژی زیباییشناسانه کردن هم در متون دورهی متقدم (دورهی استعمار) بهوفور و در اشکال مختلف بهکار رفته است و هم شاهد تداوم کاربست این استراتژی در متون دورهی متاخر (دورهی پسااستعمار) هستیم. لذا کاربست استراتژیهای گفتمان امپراتوری در متون تولیدشده در دورهی پس از استعمار نیز کماکان تداوم دارد. [1] Ambivalent | ||
کلیدواژهها | ||
سفرنامههای غربی؛ کُردها؛ بازنمایی؛ تحلیل رتوریک؛ زیباییشناسانه کردن؛ دیگریسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aestheticization of the other A Rhetorical analysis of representation of Kurds in western travel writings | ||
نویسندگان [English] | ||
masood kosari1؛ Mostafa ahmadzadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
Focusing on the representation of the Kurds in the western travel writings, the present article attempts to identify the rhetorical devices deployed in these texts to textual construction of cultural differences. Our major questions are: "through what rhetorical devices Kurds have been represented and constructed in western travel writing?" and "are these representations consistent"? The rhetorical devices used in these travel texts are numerous and this paper just concentrates on one of these techniques, namely rhetorical trope of aestheticization. We want to know "how many forms does the rhetorical trope of aestheticization take in different periods?" and "has this trope been continued to be used in the later period texts?" Theoretical framework of this study has been built upon insights derivedfrom postcolonial theorists including Said, Spurr, Pratt, and Hall. This approach has served as a basis for several studies aimed at reading cross-cultural encounters. Considering our sample texts are characterized as narrative texts we have adopted a rhetorical analysis. We have divided travel texts into two groups: colonial period texts and postcolonial period ones. Findings indicate that the trope of aestheticization has been widely used and take different forms in the travel texts of both periods. So we witness that this trope is continued to be used in the later period. Finally, we conclude that the discourse of empire is still reproduced in travel texts of the later postcolonial period.6 Focusing on the representation of the Kurds in the western travel writings, the present article attempts to identify the rhetorical devices deployed in these texts to textual construction of cultural differences. Our major questions are: "through what rhetorical devices Kurds have been represented and constructed in western travel writing?" and "are these representations consistent"? The rhetorical devices used in these travel texts are numerous and this paper just concentrates on one of these techniques, namely rhetorical trope of aestheticization. We want to know "how many forms does the rhetorical trope of aestheticization take in different periods?" and "has this trope been continued to be used in the later period texts?" Theoretical framework of this study has been built upon insights derivedfrom postcolonial theorists including Said, Spurr, Pratt, and Hall. This approach has served as a basis for several studies aimed at reading cross-cultural encounters. Considering our sample texts are characterized as narrative texts we have adopted a rhetorical analysis. We have divided travel texts into two groups: colonial period texts and postcolonial period ones. Findings indicate that the trope of aestheticization has been widely used and take different forms in the travel texts of both periods. So we witness that this trope is continued to be used in the later period. Finally, we conclude that the discourse of empire is still reproduced in travel texts of the later postcolonial period.6 | ||
مراجع | ||
کتابنامهی کردی
منابع انگلیسی:
10. Harris W. B. 1896. From Batum to Bagdad via Tiflis, Tabriz, and Persian Kurdistan. Edinburg and London: William Blackwood and Sons. 11. Hubbard, G. E. 1916. From the Gulf to Ararat: an Expedition through Mesopotamia 12. Hulme, P. & R. McDougall. 2007. Writing, Travel, and Empire: in the Margins of Anthropology. New York: I.B.Tauris.
13. Kalua, A. F. 2007. The Collapse of Certainty: Contextualizing Liminality in Botswana Fiction and Reportage. Doctorate Dissertation. Department of English. University of South Africa.
14. Marsh, D. W. 1884. The Tennessean in Persia and Koordistan, Being Scenes and Incidents in the life of Samuel Audley Rhea. Philadelphia: Representation Presbyterian Board of Publication.
15. Millingen, M. F. 1870. Wild Life among the Koords. London: Hurst and Blackett Publishers.
16. Mills, S. 1997. Discourse, London and New York: Routledge/
17. Moore-Gilbert. 1997. Postcolonial Theory: Contexts, Practices, Politics. London: Verso.
18. Pratt, M. L. 1992. Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation. London: Routledge.
19. Sheil, J. 1836.Notes on a Journey from Tabríz, Through Kurdistán, via Vân, Bitlis, Se'ert and Erbíl, to Suleïmániyeh, in July and August, 1836. Journal of the Royal Geographical Society of London, Vol. 8 (1838), pp. 54-101. 20. Spurr, D. 1993. The Rhetoric of Empire: Colonial Discourse in Journalism, Travel Writing, and Imperial Administration. London: Duke University Press.
21. T.O'Shea, M. 2004. Trapped Between the Map and Reality: Geography of Kurdistan. New York & London: Routledge.
22. Taylor, J. G. 1865. Travels in Kurdistan, with Notices of the Sources of the Eastern and Western Tigris, and Ancient Ruins in Their Neighborhood. Journal of the Royal Geographical Society of London, Vol. 35 (1865), pp. 21-58.
23. Young, R. 2001 Postcolonialism: An Historical Introduction. Oxford: Blackwell Publishing.
24. Young, R. 2003. Postclonialism: A very Short Introduction. New York: Oxford. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 913 |