تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,488 |
تعداد مقالات | 70,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,071,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,306,634 |
گزینش مدیران و کارکنان از منظر اسلام با رویکرد به مؤلفة عقلانیت الهی به عنوان شاخص کلان شایستهسالاری | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 203-226 اصل مقاله (475.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.56513 | ||
نویسندگان | ||
ولی الله نقی پورفر1؛ سید محمد موسوی مقدم* 2 | ||
1استادیار، دانشگاه قم، ایران | ||
2استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در اسلام، همة شایستگیهای دنیوی و اخروی، بر اساس و محوریتِ عقلانیت الهی، تعریف میشود. «عقل» در جامعیتش، «منشأ علم، قدرت، معنویت، و اعمال اراده به اذن خدا» است که از آن به «عقل رحمانی» یاد میشود. در مقابل، «عقل شیطانی» طغیانگر است. «عقلانیت الهی»، به دو بخش تقسیم میشود: 1. عقلانیت ارزشی و 2. عقلانیت حرفهای و کاربردی. «عقلانیت ارزشی»، شامل سه دسته است: 1. عقل نظری: معرفت به ارزشهای اعتقادی و عملی، 2. عقل گرایشی: گرایش به ارزشهای اعتقادی و عملی، و 3. عقل عملی: التزام به ارزشهای عملی. «عقلانیت حرفهای و کاربردی» نیز، شامل سه محصول است: تخصص، تجربه و قدرت تدبیر. در فرهنگ اسلامی، مبتنی بر قرآن و سنت، اساس شایستگی در سه ویژگی جمع شده است: عقل، حیا و اخلاق، و دین. مبحث عقلانیت عملی، به مراتب دیانت از منظر اسلام ناظر است. در قرآن کریم، سه مرتبه برای الزامات دینی تعریف شده است: 1. دیانت مسلمین: که تلبس به الزامات فقهی- حقوقی را تذکر میدهد، 2. دیانت مؤمنین: که به الزامات اخلاقی، علاوه بر الزامات مسلمین، نظر دارد، و 3. دیانت محسنین: که به الزامات عرفانی، علاوه بر الزامات مسلمین و مؤمنین نظر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسلام؛ شایستهسالاری؛ عقلانی؛ کارکنان؛ مدیران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Divine Rationality Approach to Selection of Managers and Staff from the Viewpoint of Islam as a Maco Index Meritocracy | ||
نویسندگان [English] | ||
Vali Allah Naqipurfar1؛ Seyed Mohammad Musavi Moqaddam2 | ||
1Assistant Professor, University of Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Farabi Campus, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Islam, all worldly and otherworldly competencies are defined on the basis of Divine Rationality. "Reason" in its universality is the origin of science, power, spirituality, and use of will by permission of God that it is called "Compassionate Reason". In contrast, it is rebellious "Evil Reason". "Divine Rationality" is divided into two sections: 1. Valuable Rationality, 2. Professional and Practical Rationality. Valuable Rationality consists of three portions: 1. Theoretical Reason; knowledge of religious and practical values, 2. Tendentious Reason: tendency to religious and practical values, 3. Practical Reason: commitment to practical values. Professional and Practical Rationality also includes three products: expertise, experience and wisdom. In Islamic culture, based on Quran and Sunnah, basis of competency is in these three characteristics: reason, ethics, and religion. Subject of Practical Rationality deals with degrees of religiosity from the viewpoint of Islam. In the Holy Quran, three degrees for religious requirements are defined: 1. Religiosity of Muslims, that it remembers commitment to jurisprudential-legal requirements. 2. Religiosity of Believers, that it concerns ethical requirements together with Muslim requirements. 3. Religiosity of Benefactors, that it regards theosophical requirements in addition to Muslim and Believer requirements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islam, Managers, Meritocracy, Rationality, staff | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. 1. ابن ابیالحدید معتزلی، عزالدین ابوحامد عبدالحمید بن هبه الله (بیتا). شرح نهجالبلاغه. بیروت، دار احیا الکتب العربیه. 2. ابن اثیر جزری، عزالدین (بیتا). اسد الغابه فی معرفه الصحابه. بیروت، دار الکتاب العربی. 3. ابن عبدالبر اندلسی، یوسف بن عبدالله (1412ق). الاستیعاب فی معرفه الاصحاب. بیروت، دار الجیل. 4. ابن فارس، زکریا (1404ق). معجم مقائیس اللغه. قم، مکتب الإعلام الاسلامی. 5. آمدی، عبدالواحد بن محمد (1366). غرر الحکم و درر الکلم. قم، مکتب الإعلام الاسلامی. 6. بحرانی، حسن بن علی بن الحسین بن شعبه (1404ق). تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیهم. قم، مؤسسه النشر الاسلامی. 7. جوادی آملی، عبدالله (1378). تسنیم، تفسیر قرآن کریم. قم، مرکز نشر اسراء. 8. ________________ (1381). تسنیم، شریعت در آینة معرفت. قم، مرکز نشر اسراء. 9. ________________ (1386). تسنیم، منزلت عقل در هندسة معرفت دینی. قم، مرکز نشر اسراء. 10. حلی، حسن بن سلیمان (1370ق). مختصر بصائر الدرجات. نجف، المطبعه الحیدریه. 11. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (بیتا). مفردات الفاظ القرآن. تهران، المکتبه المرتضویه. 12. سبط ابن جوزی (بیتا). تذکره الخواص. بیجا، بینا. 13. سیدرضی، ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی (1378). نهجالبلاغه. قم، مؤسسة تحقیقاتی امیر المؤمنین (ع). 14. شیخ صدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (1368). ثواب الاعمال و عقاب الاعمال. قم، نشر الرضی. 15. شیخ صدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (1416ق). خصال. قم، مؤسسه النشر الاسلامی. 16. شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1414ق). الاختصاص. بیروت، دار المفید. 17. طباطبایی، سید محمد حسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت، مؤسسه الاعلمی. 18. فراهیدی، خلیل بن احمد (1414ق). ترتیب العین. قم، مؤسسه النشر الاسلامی. 19. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم (1416ق). ینابیع الموده. قم، دار الاسوه. 20. کلینی، محمد بن یعقوب (1365). اصول کافی. تهران، دار الکتب الاسلامیه. 21. متقی هندی، متقی بن حسام الدین (1409ق). کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت، مؤسسه الرساله. 22. مجلسی، محمدباقر (بیتا). بحار الانوار. تهران، المکتبه الاسلامیه. 23. محمدی ری شهری، محمد (1362). میزان الحکمه. قم، مکتب الإعلام الاسلامی. 24. مسلم نیشابوری، حجاج بن مسلم (بیتا). صحیح المسلم. بیروت، دار الفکر. 25. مصطفوی، حسن (1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 26. نقیپورفر، ولیالله (1377). پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. قم، انتشارات اسوه. 27. _____________ (1382). مجموعه مباحثی از مدیریت در اسلام. تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات مدیریت اسلامی. 28. _____________ (1390). «مبانی و بسترهای تفکر و تعقل خلّاق از دیدگاه اسلام». چشمانداز مدیریت دولتی، دورة دوم، شمارة پنجم 5، صفحات 32-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,072 |