تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,288 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,201,525 |
تأثیر تداخل زمینهای فزایندۀ نظامدار بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیمیافتۀ متفاوت (سرویس والیبال) | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 4، دی 1394، صفحه 491-510 اصل مقاله (245.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.57267 | ||
نویسندگان | ||
سعید نظری* 1؛ رسول حمایت طلب2؛ محمود شیخ3؛ مرتضی همایون نیاه4 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایران | ||
4کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینهای مسدود، نظامدار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیمیافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینهای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخشتر است. در این پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفری) با میانگین سنی 4 ± 23 سال شرکت کردند. تفاوت گروهها در آرایش تمرین سه نوع سرویس بود. آزمودنیها، در این آزمایش، مهارت سرویس پنجۀ ساده، چکشی و موجی والیبال را از فاصلۀ 9 متر از تور والیبال با آرایشهای مختلف انجام دادند. هر شرکتکننده 108 تکرار از هر سرویس و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتایج نشان داد آرایش افزایشی، در مقایسه با تمرین تصادفی و مسدود، موجب اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد (05 /0p<). در مجموع پیشنهاد شد برای تسهیل یادگیری چند برنامۀ حرکتی تعمیمیافته، آرایش از تداخل کم شروع و بهصورت تدریجی منظم به سمت تداخل زیاد برنامهریزی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تداخل زمینهای؛ تمرین مسدود؛ تمرین تصادفی؛ نقطۀ چالش؛ نظامدار فزاینده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Systematic Incremental Contextual Interference on Learning Different Generalized Motor Program (Volleyball Service) | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Nazari1؛ Rasool Hemayattalab2؛ Mahmood Sheikh3؛ Morteza Homayounnia4 | ||
1PhD Student of Motor Learning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4. MSc of Motor Behavior, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed at investigating the effect of blocked, incremental systematic and random contextual interferences on acquisition, retention and transfer of volleyball skills based on changes in a generalized motor program. In fact, this study was conducted to answer this question that whether regular increment of contextual interference level is more effective on learning volleyball service skill than blocked or random practice schedules. 30 students (mean age 23±4 yr, 3 groups and each 10 subjects) participated in this study. The groups were different in practices of the three services. Subjects performed simple, overhead and single arm skills from a distance (9 m from the volleyball net) with different practices. Each participant practiced 108 trials of each service, totally 324 trials during 9 sessions (each session 36 trials). The results indicated that incremental practice resulted in a better performance in retention and transfer tests than blocked and random practices (P˂0.05). In general, it was suggested that the practice should be scheduled so that it can start from low interference and gradually and systematically continues towards high interference in order to facilitate learning of several generalized motor skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
blocked practice, Challenge point, Contextual interference, random practice, systematic incremental | ||
مراجع | ||
2. اشمیت، ریچارد، ای؛ تیموتی، دیی، لی (1387). "یادگیری و کنترل حرکتی"، ترجمۀ رسول حمایتطلب و عبدالله قاسمی، تهران: انتشارات علم و حرکت. ص 635-617. 3. جلیلیان،کوروش (1391) ). "اثر آرایش تمرین(مسدود- تصادفی) بر اکتساب، یادداری و انتقال برنامۀ حرکتی تعمیمیافته و پارامتر"، پایاننامۀ کارشناسیارشد دانشگاه تهران. ص 42-39. 4. حاتمی، فرزانه(1388)"اثر تداخل زمینهای بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت والیبال با برنامۀ حرکتیتعمیمیافته متفاوت و یکسان"، پایاننامۀ دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، ص 56-50. 5. کریمیان، ناصح(1389)".تأثیر تداخل زمینهای فزایندۀ نظامدار بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیمیافته و پارامتر"،پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ص 35-30. 6. لطفی، رضا (1385)." اثر تداخل زمینهای بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال"، پایاننامۀ دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران. ص 28-23.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126 |