تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,271 |
وحدت وجود از منظر علامه محمدتقی جعفری | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 4، دی 1394، صفحه 831-854 اصل مقاله (328.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.57436 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله نصری1؛ حمزه نادعلی زاده* 2 | ||
1عضو هیأت علمی فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه آزاد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
شاید بتوان مهمترین بحث از مباحث کلام، فلسفه و عرفان نظری را، بحث دربارة توحید و حقیقت آن دانست. در این بین دیدگاهها و اختلافنظرهای بسیاری بین اهل کلام و فلاسفه و عرفا وجود دارد که کتابهای بسیاری در این عرصه به آنها اختصاص داده شده است. اهل کلام و فلاسفۀ مشاء، به بینونت خالق و مخلوق رأی دادهاند؛ متفکران اشراقی به نوعی وحدت معتقدند که کثرت را شامل میشود. مؤسس حکمت متعالیه به تبع فهلویون، وحدت تشکیکی و سپس به تبع اهل عرفان، نوعی از وحدت شخصی وجود را مطرح کرد. عرفا نیز وحدت شخصی وجود را رأی ادق میدانند. یکی از متفکران معاصر، یعنی استاد محمدتقی جعفری نیز در آثار خود بهطور پراکنده به این مسئله پرداخته و در ظاهر امر به مخالفتهای بسیار و اشکالهای متعددی در مقابل دیدگاه وحدت وجود همت گمارده است. ما در این مقاله، ضمن طرح اشکالهای ایشان، به بازسازی دیدگاه وی در زمینة «ارتباط خالق و مخلوق» پرداختهایم و به این نتیجه رسیدهایم که باید به نظریات استاد جعفری در دو مقام توجه کرد. ایشان در مقام نخست با نگاه پانتهایستی به نقد «وحدت وجود» عرفا میپردازد، حال آنکه در ایستار دوم از حیات علمی خویش، به دیدگاه عارفان نزدیک شدند و وحدت شخصی وجود را پذیرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
رابطۀ خالق و مخلوق؛ سنخیت؛ علامه جعفری؛ وحدت شخصی وجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Unity of Being in AllamehJafari’s perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Nasri1؛ Hamzeh Nadalizadeh2 | ||
1Philosophy Professor in AllamehTabatabaei University | ||
2PHD Student in Azad university | ||
چکیده [English] | ||
Perhaps, “unity” and “truth” can be regarded as the most controversial topics in the area of theology, philosophy and theoretical mysticism. Meanwhile, there are lots of views and differences of opinion between theologians, philosophers and mystics to which many literatures are dedicated. Theologians and Peripatetic philosophers have voted separation (Beynoonat) of Creator and Creature; Eastern visionaries believe in some kinds of unity including multiplicity. By following Fahlavyoon and mystics, the founder of “Transcendental Wisdom” (Hekmat e Motalie) propounded the Tshkiki unity and then a kind of hypostatic unity of beings (vahdat e shakhsi), respectively. Mystics also regard the hypostatic unity of beings as the most accurate vote. One of the contemporary thinkers, Professor Mohammad TaqiJafari, has also discussed this subject anywhere in his books, and apparently is in opposition to the hypostatic unity of being. In this article, we bring up and review his points of view as well as recognize his prospective on the "relationship between Creator and creature". We concluded that Professor Jafari's views have to be considered in two aspects. He cash the "Unity of Being" by pantheism looking in first position, while in the second perspective view of his scientific life accept the Personal unity of being. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The hypostatic unity of being(vahdat e shakhsi), Congruity, separation, Professor Ja'fari | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,114 |