
Harem impact on the iconography of Fath Ali Shah | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
Article 4, Volume 7, Issue 2, July 2015, Pages 187-205 PDF (1.09 M) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/jwica.2015.57575 | ||
Authors | ||
Alireza Taheri1; Batool Maazallahi* 2 | ||
1Associate Professor, Art Faculty, Sistan & Baluchestan University, Zahedan, Iran | ||
2. M.A. Sistan & Baluchestan University, Zahedan, Iran | ||
Abstract | ||
Sections of history were unsaid because they happened beside facts. In these situations, minds were attracted by what is visible. As a result, few facts were ignored. In many of sources that considered Fath Ali Shah`s iconography, his intense tendency toward using jewelries or attention to appearance defined as his diplomatic policies toward foreigners. This note has a considerable place in art studies that no one wants to analyze it. In a comparison which is performed between the paints of harem women and Fath Ali Shah`s iconography, there were some similarities that highlight womanly tastes effects on these habits. Therefore, present research considers harem and its effects on Fath Ali Shah`s taste and introduces these effects by using historical-descriptive approach. View of this article is new in art studies and this is a one of important points of this research. | ||
Keywords | ||
Fath Ali Shah; harem; Jewelry; makeup; Women | ||
References | ||
[1] آزاد، حسن (1371). پشت پردههای حرمسرا، ارومیه: انزلی، چ 6. [2] آوری، پیتر (1377). تاریخ معاصر ایران، ترجمة محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: عطایی، چ 3. [3] اتینگهاوزن، ریچارد؛ یارشاطر، احسان (1379). اوجهای درخشان هنر ایران، تهران؛ آگه. [4] بامداد، مهدی (1378). شرح حال رجال ایران در قرن 12 و 13و 14 هجری، تهران: زوار، چ 5. [5] پاکباز، رویین (1386). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرّین و سیمین، چ 6. [6] پناهی سمنانی؛ محمدـ احمد (1374). فتحعلیشاه قاجار؛ سقوط در دام استعمار، تهران: کتاب نمونه. [7] توحیدی چافی، محمد (1387). قهوة قجری؛ آسیبشناسی رجال قاجار، تهران: باز. [8] حجازی، بنفشه (1382). تذکرة اندرونی؛ شرح احوال و شعر شاعران زن در عصر قاجار تا پهلوی اول، تهران: قصیدهسرا. [9] ــــــــــ (1376). به زیر مقنعه؛ بررسی جایگاه زن ایرانی از قرن اول هجری تا عصر صفوی، تهران: علم. [10] دروویل، گاسپار (1387). سفرنامة دروویل، ترجمة جواد محیی، تهران: گوتنبرگ. [11] زیباکلام، صادق (1377). سنت و مدرنیته؛ ریشهیابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار، تهران: روزنه. [12] ژوبر،پ. امده (؟). مسافرت در ارمنستان و ایران، (علیقلی اعتمادمقدم)، نشر بنیاد فرهنگ ایران. [13] سپهر، محمدتقی لسانالملک (1400). ناسخالتواریخ؛ تاریخ قاجاریه، تهران: اساطیر. [14] شیرازی، میرزاصالح (1387). سفرنامهها، بهکوشش غلامحسین میرزا صالح، تهران: نگاه معاصر. [15] طلوعی، محمود (1380). از طاووس تا فرح؛ جای پای زن در مسیر تاریخ معاصر ایران، تهران: علم، چ 6. [16] عضدالدوله، احمدمیرزا (1362). تاریخ عضدی، تهران: سرو. [17] فتحعلی قاجار (١٣٨٩). آداب ملکداری، مقدمه و تصحیح از پرویز دولتخانی، بهکوشش خدیجه مقدم، تهران: توکا. [18] فریه. ر. دبلیو (1374). هنرهای ایران، ترجمة پرویز مرزبان، تهران: فرزان. [19] فریزر، جیمز بیلی (1364). سفرنامة فریزر؛ معروف به سفر زمستانی از مرز ایران تا تهران و دیگر شهرهای ایران، ترجمه و حواشی از منوچهر امیری، تهران: توس. [20] فلور، ویلم؛ چکلووسکی، پیتر؛ اختیار، مریم (1381). نقاشی و نقاشان دوران قاجاریه، ترجمة یعقوب آژند، تهران: ایل شاهسون بغدادی. [21] قدیانی، عباس (1384). تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در دورة قاجاریه، چ 2، تهران: فرهنگ مکتوب. [22] کاظمی، خدیجه (1388). آرایش و پوشش زنان از عهد مغول تا پایان دورة قاجار، تهران: اندیشة زرین. [23] کرزن، جورج ناتانیل (1367). ایران و قضیة ایران، ترجمة غلامعلی وحید مازندرانی، تهران: علمی و فرهنگی. [24] گودرزی، مرتضی (دیباج) (1388). آیینة خیال؛ بررسی و تحلیل تزئینات معماری دورة قاجار، تهران: سورة مهر. [25] لانگس، لویی (1389). ایران فتحعلیشاهی، ترجمة ع. روحبخشان، همراه با فردنامة پاریس بهکوشش ایرج افشار، تهران: کتاب روشن. [26] ملکم، سرجان (1380). تاریخ کامل ایران، ترجمة میرزا اسماعیل حیرت، تهران: نشر افسون. [27] محمود میرزا قاجار (1389). تاریخ صاحبقرانی، تصحیح نادره جلالی، تهران: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی. [28] نفیسی، سعید (1376). تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دورة معاصر، ج اول، چاپ دهم، بنیاد. [29] آژند، یعقوب (1386). «نقاشان دورة قاجار»، گلستان هنر، ش 9، ص 74ـ 81. [30] پنجهباشی، الهه؛ دادور، ابوالقاسم (1401). «مطالعه و بررسی نسخههای خطی قرآن به کتابت بانوان دورة قاجار»، نگره، ش 24، ص 4ـ13. [31] تهرانی، رضا (1388). «بازشناسی مبانی تصویری در نقاشی قاجاری»، کتاب ماه هنر، ش 132، ص 50ـ53. [32] دیبا، لیلا (1378). «تصویر قدرت و قدرت تصویر؛ نیت و نتیجه در نخستین نقاشیهای عصر قاجار»، ایراننامه، ش 67، ص 423ـ452. [33] رابی، جولین (1384). «چهرههای قاجاری»، ترجمة مریم خلیلی، هنرهای تجسمی، ش 23، ص 48ـ55. [34] زنگی، بهنام (1402). «کارکرد و جایگاه جواهر و زیورآلات در نقاشیهای دورة قاجار»، پژوهش هنر،ش 3، ص 47ـ56. [35] زنگی، بهنام و دیگران(1384). خیال شرقیـ کتاب تخصصی هنرهای تجسمیـ کتاب اول، انتشارات فرهنگستان هنر. [36] علیزاده، سیامک (1401). «بررسی و فنشناسی تحول هنر نقاشی در دورة اول قاجاری»، نگره، ش 22، ص 72ـ84. [37] غفاری نمین، محمدرضا (1389). «واقعگرایی نقاشی دورة قاجار»، کتاب ماه هنر، ش 141، ص 70ـ75. [38] یوسفیان، مریم؛ جوانی، اصغر (1400). «نشانهشناسی قدرت در پیکرنگاریهای فتحعلیشاه قاجار»، پژوهش هنر، ش 1، ص1ـ16. [39] Raby, R,(2001). Qajar Portraits: Figure Paintings from Nineteenth Century Persia ,Azimuth Editions in Association With Iran Heritage Foundation. [40] www.alainruong.com [41] www.collections.vam.ac.uk [42] www.pinterest.com [43] www.qajarwomen.org/»»» http://www.harvard.edu
| ||
Statistics Article View: 1,374 PDF Download: 1,287 |