
Gendered power and counter-power in Iran’s cinema Comparative comparison between films of Tahmineh Milani and Rakhshan Banietemad | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
Article 5, Volume 7, Issue 2, July 2015, Pages 207-222 PDF (323.87 K) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/jwica.2015.57576 | ||
Authors | ||
Hadi Khaniki1; Mozhagan Farahani* 2 | ||
1Associate Professor in Communication Science, University of Allameh Tabatabaei, Iran | ||
2Master of Communication Science, Iran | ||
Abstract | ||
Regarding to the theories of power, a number of scientists believe that power is general exercised across the society through the “contextual” mechanisms. The present study aims to identify the contextual mechanisms which allow gendered power. The present study addresses the issue of how movies toward the subjugation of women and the strengthening of the masculism discourse. Also, this study examines how women’s’ counter discourse disrupts the pattern of power enacting. For responding to studies question gendered power is evaluated and interpreted using critical discourse analysis and Pelgi and Wodak combination approach as well as the theories of Bakhtin, Althusser, Žižek and Julia Kristeva and their most important concept such as discourse struggle, subjectivization through interpellation, fantasization, and contamination in two films of Tahmineh Milani and Rakhshan Banietemad. Findings show that the films of Tahmineh Milani are Texts of monophonic and power exerting is unilateral and it is from masculism discourse. The mechanisms of power exerting is used by masculism discourse for acts of domination. The films of Rakhshan Banietemad are texts of polyphonic and all discourses can speak. Also, Power is distributed among them. All the discourses use mechanisms of power exerting and women have resisted opportunities. | ||
Keywords | ||
abjection; discursive conflict; Fantasy; interpellation; masculism discourse; textual power; women's cinema | ||
References | ||
[1] آلتوسر، لوئی (1387). ایدئولوژی و ساز و برگهای ایدئولوژیک دولت، ترجمة روزبه صدرآرا، تهران: چشمه. [2] حاجیزاده، ابوالفضل (1391). «سینما و تحکیم قدرت جمهوری اسلامی؛ بررسی سینمای اوایل دهة شصت» پایاننامة کارشناسی ارشد، پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی. [3] ژیژک، اسلاوی (1384). چه میخواهی؟ دربارة ژاک لاکان، ترجمة مازیار اسلامی، تهران: گام نو. [4] سلیمی کوچی، ابراهیم؛ سکوت جهرمی، فاطمه (1393). «کاربست نظریة آلودهانگاری کریستوا بر شعر ‘دلم برای باغچه میسوزد’ فروغ فرخزاد»، فصلنامة جستارهای زبانی، دورة 5، ش اول. [5] فاضلی، محمد (1383). «گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی»، پژوهشنامة علوم انسانی و اجتماعی، س 4، ش 14. [6] کریمی، ایوب (1390). «بررسی انتقادی و روششناختی نظریة نقد ایدئولوژی اسلاوی ژیژک»، پژوهشنامة علوم سیاسی، س 7، ش اول. [7] مایرز، تونی (1385). اسلاوی ژیژک، ترجمة احسان نوذری، تهران: مرکز. [8] مک آفی، نوئل (1384). ژولیا کریستوا، ترجمة مهرداد پارسا، تهران: مرکز. [9] مهرآیین، مصطفی (1392). جزوة درسی درسگفتار روش و نظریة تحلیل گفتمان، مؤسسة رخداد تازه. بازیابی از سایت http://www.rokhdadetazeh.org [10] Dashtipour , Parisa(2009), Contested Identities: Using Lacanian Psychoanalysis to Explore and Develop Social Identity Theory, Annual Review of Critical Phsychology,7, pp 307-327. [11] Paul Gee, J. (1999). An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. New York and Lodon:Routledge publication. [12] Wodak Ruth(2001) "The discourse-Historical Approch.In Method of critical Discourse Analysis" Editd by Ruth Wodak London: sage publication.
| ||
Statistics Article View: 1,298 PDF Download: 994 |