1دانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
افزایش آگاهی شهروندان، نارضایتیها نسبت به عدم پاسخگویی، فقدان شفافیت و ساختار متمرکز دولتها افزایش یافت. تا آنجا که به ظهور رویکردی نوین با عنوان حکمرانی الکترونیکی منجر شد. حکمرانی الکترونیکی، برخلاف دولت الکترونیکی با تکیه بر تعامل و همکاری دوسویه در پی افزایش مشارکت، پاسخگویی، شفافیت و بهطور کلی عرضة خدمات بهینه است. از این رو، در پژوهش کاربردی حاضر، محقق با هدف شفافسازی مفهوم بدیع حکمرانی الکترونیکی و تعیین تأثیر عوامل فرهنگی و فنی در شهرداری تهران بر آن، ابتدا دادههای مورد نیاز را از طریق منابع کتابخانهای و در گام بعد بهوسیلة ابزار پرسشنامه و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از میان 110 نفر از کارکنان مرتبط با پرتال سازمانی در شهرداری تهران گردآوری کرد. به منظور سنجش روایی ابزار گردآوری، تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون فرضیهها روش مدلیابی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد دو عامل فرهنگی و فنی بر اجرای حکمرانی الکترونیکی در شهرداری تهران مؤثرند.
Over the last decade, coinciding with the growth of information and communication technologies, globalization expansion and consequently increased awareness of citizens, communities’ dissatisfactions over the lack of accountability, lack of transparency and centralized government structure is leading to the emergence of the new approach called e-governance. E-governance, against e-government by relying on bilateral cooperation is seeking for increased participation, accountability, transparency and generally provides optimal services. In this applicant project that is written with aim of clarifying the concept of e-governance and effects of cultural and technical factors, the data were firstly collected by library studies and then collected by questionnaires with Random Stratified Sampling, among 110 employees of Tehran municipality. In order to assess its validity, confirmatory factor analysis were used and for testing hypotheses structural equation modeling approach has been applied. The results show that both technical and cultural
کلیدواژهها [English]
Cultural factors, E-Governance, E-Government, Technical Factors
مراجع
ایرانزاده، سلیمان؛ محمودی، محسن (1389). شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی در چارچوب مدل دنیسون. تبریز، انتشارات فروزش.
رمضانیان، محمدرحیم؛ بساقزاده، نرجس (1390). «تأثیر توانایی جذب و فرهنگ سازمانی بر موفقیت اجرای IS در شرکت های تولیدی قطعات خودروی استان گیلان». مدیریت فناوری اطلاعات دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، دورة سوم، شمارة نهم، صفحات 68-41.
شمس، عبدالحمید (1385). نظری بر پیامدهای دولت الکترونیکی با نگرش مدیریتی- حقوقی،. تهران، مؤسسة عالی آموزشوپرورش مدیریت و برنامهریزی.
فیضالاسلام، سیدعلینقی (1365). ترجمه و شرح نهج البلاغه. تهران، سپهر.
قربانیزاده، وجهالله؛ دلجو، غلامحسین؛ امیری، آرین (1387). «عوامل مؤثر بر پذیرش سامانة مدیریت شهری تهران (137) توسط شهروندان». فصلنامة مدیریت شهری، دورة ششم، شمارة 22، صفحات 22-7.
قوچانی، فرخ؛ بذریزاده، مریم (1390). «بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار سیستمهای اطلاعات». چشمانداز مدیریت دولتی، دورة دوم، شمارة هفتم، صفحات 95-81.
کاظمیان، غلامرضا؛ قربانیزاده، وجهالله؛ رستگار، سیدحامد (1388). «عوامل مؤثر بر حق دسترسی شهروندان به اطلاعات در حکومتهای محلی: مطالعهای در شهر مشهد». مطالعات مدیریت، شمارة 60، صفحات 88-73.
لک، بهزاد؛ جوادیان، رضا (1390). «تأثیر زیرساختهای فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان پلیس». فصلنامة توسعة مدیریت منابع انسانی، دورة ششم، شمارة 19، صفحات 60-31.
محمدی، نفیسه؛ پورابراهیمی، علیرضا؛ طلوعی اشلقی، عباس (1389). «ارائة چارچوبی از عوامل مؤثر بر موفقیت ارائة خدمات دولت سیار در ایران». مدیریت فرهنگی، دورة چهارم، شمارة نهم، صفحات 116-95.
مشایخی، علینقی؛ فرهنگی، علیاکبر؛ مؤمنی، منصور؛ علیدوستی، سیروس (1384). «بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی ایران: کاربرد روش دلفی»،. فصلنامة مدرس علوم انسانی، شمارة 42، صفحات 191-232.
Accenture (Institute for Health and Public Service Value) (2009). “From e-government to e-governance using new technologies to strengthen relationships with citizens“. Institute for Health and Public Service Value. 1-98. Available Online at Https://Www.Accenture.Com/Us-En.
Al-Hujran, O.; Al-Dalahmeh, M.; Aloudat, A. (2011). “The role of national culture on citizen adoption of e-government services: an empirical study“. Electronic Journal of E-government, 9(i.2), 93-106.
Barrett, M.; Slavova, M. (2011). “Making ICT infrastructure appliances and services more accessible and affordable in rural areas, overview of ICT in agriculture: opportunities, access and cross-cutting themes, economic and sector work. World Bank publication. 15-48.
Calista, D.; Melitski, J. (2007). “E-government and e-governance: converging constructs of public sector information and communications technologies”. Paq Spring, 87-120.
Dasgupta, Sh. (2010). Integrating the poor through e-governance: a case study of the national e-governance plan in Indi., A Thesis Submitted To The Graduate Faculty Of Rensselaer Polytechnic Institute.
Ehtesham, M.; Muhammad, T.; Muhammad, Sh. (2011). “Relationship between organizational culture and performance management practices: a case of university in Pakistan“ Journal of Competitiveness, 4, 78-87.
Godse, V.; Garg, A. (2007). “From e-government to e-governance, foundations of e-government, computer society of India”. Available in: Www.Csi-Sigegov.Org/1/2_313.Pdf.
Hamner, M.; Qazi, R. (2009). “Expanding the technology acceptance model to examine personal computing technology utilization in government agencies in developing countries”. Government Information, 26, 128–136
Indeje, W. G.; Zheng, Q. (2010). “Organizational culture and information systems implementation: a structuration theory perspectiv”. Sprouts: Working Papers on Information Systems, 10(27), 1-15.
Jackson, S. (2011). “Organizational culture and information systems adoption: a three-perspective approach”. Information and Organization, 21, 57–83.
Kolsaker, A.; Kelley, L. (2008). “Citizens’ attitudes towards e-government and e-governance: a UK study”. International Journal of Public Sector Management, 21(7) ,.723-738.
23. Mphidi, H. (2008). Digital divide and e-governance in south Africa, Tshwane University Of Technology
Ranganath, N. S.; Raju, T. K.; Rao, P. T. (2011). “E-governance and ICTs: challenging initiatives in India”. The Journal of Sri Krishna Research & Educational Consortium, Asia Pacific Journal of Research in Business Management, 2(6), 231-239.
Ray, S. (2012). “Reinforcing accountability in public services: an ICT enabled framework”. Transforming Government: People, Process and Policy. 6. 135-148.
Saxena, K. B. C. (2005). “Toward excellence in e-governance”. International journal of public sector management, 18(6), 498-513.
Shroff, B. P. (2012). “Design of e-governance projects for accountability: the Indian context”. Cprsouth7 Conference, Port Louis, Mauritius, Sep.2012. Available At: Http:// Ssrn.Com
UN (2014). United Nations e-government survey, e-government for the future we want. United Nations Department of Economic And Social Affairs. 1-284
Zambrano, R.; Seward, R. K. (2013). “From connectivity to service delivery: case studies in e-governance”. United Nations Development Programme, Available at: Http://Www.Undpegov.Org/