تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,085,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,351 |
ارتباط میان رهبری تحولآفرین، بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 29، مهر 1394، صفحه 571-590 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2015.57651 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی اکبری1؛ صاحب ایمانی* 2؛ مهدی قباد نژاد3؛ رحیم رحیمی3 | ||
1استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بینالمللی خلیجفارس | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات خوزستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان رهبری تحولآفرین، بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و بهصورت توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارشناسان و سرپرستان بیست ادارة تابعة مدیریت تدارکات و امور کالا بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 143 نفر نمونه درنظر گرفته شد. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامة استاندارد انجام گرفت که روایی آن را اعضای هیئتعلمی دانشگاه و پایایی آن را روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید کرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS-2 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر گرایش کارآفرینانه با شدت (409/0)، رهبری تحولآفرین بر بازاریابی داخلی با شدت (493/0) و همچنین، بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانه با شدت (381/0) تأثیر دارد و درنهایت بازاریابی داخلی در تأثیر رهبری تحولآفرین بر گرایش کارآفرینانه با شدت (188/0) بهعنوان میانجیگری جزئی تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی داخلی؛ رهبری تحولآفرین؛ گرایش کارآفرینانه؛ مدیریت تدارکات و امور کالا؛ میانجیگری جزئی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship Between Transformational leadership, Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation (The Case of: National Iranian South Oil Company) | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Akbari1؛ saheb imani2؛ Mehdi Ghobadnezhad3؛ Rahim Rahimi3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Business Management, Persian Gulf International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran | ||
3Department of Marketing Management, Science and Research Khuzestan Branch, Islamic Azad University, Ahwaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study evaluates relationship between Transformational leadership, Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation of departments within the material procurement management at national Iranian south oil company. The purpose of this research is based on the type of application, as a method of obtaining data from a descriptive and correlation method. Statistic population included of 320 experts and managers working in departments within the material procurement management that using stratified random sampling and Cochran formula, 143 selected as the sample size. Data was gathering by questionnaire that validity of faculty members and reliability using a composite reliability and Cronbach's alpha confirmed. Data analysis using structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) approach and Smart PLS software conducted. Results indicated a positive influence of Transformational leadership on entrepreneurial orientation (0.409), Transformational leadership on internal marketing (0.493) as well as internal marketing on entrepreneurial orientation (0.381) and internal marketing as a mediator in the effect of Transformational leadership on entrepreneurial orientation intensity (0.188) influence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transformational Leadership, Internal marketing, Entrepreneurial Orientation, Material procurements Management, Partial Mediation | ||
مراجع | ||
ایمانی، صاحب؛ گسکری، ریحانه؛ قیتانی، البرز (1394)، "اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد کارکنان: اثر میانجی نوآوری سازمانی در ادارههای تابع شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری"، مدیریت بازرگانی، دورة 7، شمارة 2، صص: 338-315. بصیرت، مهدی؛ ایمانی، صاحب؛ زراءنژاد، منصور؛ دهقاننجمآبادی، عامر (1394)، "بررسی تأثیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه: ادارات ستادی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری)"، مدیریت بهرهوری، سال هشتم، شماره 32، صص: 169-147. داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1392)، مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. چاپ اول، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ص: 80. سلطانپناه، هیرش؛ شافعی، رضا؛ محمد کریمی، پرستو؛ خسروی، آرمان (1389)، "بررسی نقش بازاریابی داخلی بر نوآوری در سازمان"، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز. عربیون، ابوالقاسم؛ عامر، دهقان نجمآبادی؛ رضازاده، آرش؛ حاجی فتحعلی، عباس (1392)، "بررسی تأثیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و عملکرد سازمانی"، فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره یکم، صص: 74-55. نصراصفهانی، علی؛ امیری، زینب؛ فرخی، مجتبی (1392)، "تأثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی: نقش میانجی خود کارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت امرسان)"، توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شماره سوم، صص: 45-27. Ahmed, P. K., & Rafiq, M. (2003). “Internal marketing issues and challenges.” European Journal of marketing, 37(9), 1177-1186.
Akroush, M. N., Abu-ElSamen, A. A., Samawi, G. A., & Odetallah, A. L. (2013). “Internal marketing and service quality in restaurants.” Marketing Intelligence & Planning, 31(4), 304-336.
Aktan, B., Bulut, C. (2008). “Financial Performance Impacts of Corporate Entrepreneurship in Emerging Markets: A Case of Turkey.” European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 12, 69-79.
Al-Hawary, S. I. S., Al-Qudah, K. A., Mash’al Abutayeh, P., Mash 'al Abutayeh, S., & Al-Zyadat, D. Y. (2013). “The impact of internal marketing on employee's job satisfaction of commercial banks in Jordan.” Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(9), 811-826.
Andiliou, A., Murphy P.K. (2010). “Examining variations among researchers’ and teachers’ conceptualizations of creativity: A review and synthesis of contemporary research.” Education Research Review, 5(3), 201-219.
Babic´, V. M., Savovic´, S. D., and Domanovic, V. M. (2014). “Transformational leadership and post-acquisition performance in transitional economies.” Journal of Organizational Change Management, 27(6), 856-876.
Bass, B. M., & Avolio, B. (2000). “Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) Form 5X-short.” Redwood City, CA: USA.
Bellou, V., Andronikidis, A. (2008). “The impact of internal service quality on customer service behavior.” International Journal of Quality & Reliability Management, 25(9), 493.
Birasnav, M. (2014). “Knowledge management and organizational performance in the service industry: The role of transformational leadership beyond the effects of transactional leadership.” Journal of Business Research, 67(8), 1622-1629.
Certo, S. T., Moss, T. W., & Short, J. C. (2009). “Entrepreneurial orientation: An applied perspective.” Business Horizons, 52(4), 319-324.
Chang, S. C., Lin, R. J., Chang, F. J., & Chen, R. H. (2007). “Achieving manufacturing flexibility through entrepreneurial orientation.” Industrial Management & Data Systems, 107(7), 997-1017.
Chin, W. W. (1998). “The Partial Least Squares approach to structural equation modeling. In: G. A. Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research (pp. 295-358). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Conger, J. A., Kanungo, R. N. (1998). “Charismatic leadership in organizations.” Thousand Oaks, CA: Sage.
Cronbach, L. J. (1951). “Coefficient alpha and the internal structure of tests.” Psychometrika, 16(3), 297-334.
Danchev, A. (2006). “Social capital and sustainable behavior of the firm.” Industrial Management & Data System, 106(7), 953-965.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error.” Journal of marketing research, 39-50.
Fu, Yan-Kai. (2013). “The influence of internal marketing by airlines on customer-oriented behavior: A test of the mediating effect of emotional labor.” Journal of Air Transport Management, 32, 49-57.
Garcia-Morales, V. J., Jiménez-Barrionuevo, M. M., & Gutierrez-Gutierrez, L. (2012). “Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation.” Journal of Business Research, 65(7), 1040–1050.
Hoffmeister, K., Gibbons, M. A., Johnson, K. S., Cigularov, P. K., Chen, P. Y., & Rosecrance, C. J. (2014). “The differential effects of transformational leadership facets on employee safety.” Safety Science, 62, 68–78.
Hughes, M., & Morgan, R. E. (2007). “Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth.” Industrial Marketing Management, 36(5), pp. 651-661.
Hulland, J. (1999). “Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies.” Strategic management journal, 20(2), 195-204.
Iacobucci, D., & Duhachek, A. (2003). “Mediation analysis – round table acr. Presentation at the round table of the ACR Conference, Toronto.
Ismail, A., Baizura, N., Abidin, N., & Tudin, R. (2009). “prelateships between transformational leadership, empowerment a ND followers’ performance: an empirical study in Malaysia.” Scientific e-journal of Management Science, 13(5), 5-22.
Joseph, J. (2015). “A values-based approach to transformational leadership in the South Pacific.” Community Development, 46(1), 2-13.
Judeh, M. (2010). “Transformational leadership: A study of gender differences in private universities.” Proceedings of Annual London Business Research Conference, 12-14 July.
Kassim, Z. A., & Sulaiman, M. (2011). “Market Orientation and Leadershi Styles of Managers in Malaysia.” International Journal of Leadership Studies, 6(2), 230-245.
Koene, B. A. S., Vogelaar, A. L. W., & Soeters, J. L. (2002). “Leadership effects on organizational climate and financial performance: Local leadership effect in chain organizations.” The Leadership Quarterly, 13(3), pp. 193-215.
Kurland, H., Peretz, H., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). “Leadership style and organizational learning: the mediate effect of school vision.” Journal of Educational Administration, 48(1), 7- 30.
Lee, C., & Chen, W. J. (2005). “The effects of internal marketing and organizational culture on knowledge management in the information technology industry”. International journal of management, 22(4), 661-672.
Lumpkin, G. & Dess, G. (2001). “Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: the moderating role of environment and the industry life cycle.” Journal of Business Venturing, 16(5), 429-451.
Lumpkin, G. T. & Dess, G. G. (1996). “Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance”. Academy of Management Review, 21(1), 135-72.
Menguc, B., & Auh, S. (2008). “Conflict, leadership, and market orientation.” International Journal of Research in Marketing, 25(1), 34-45.
Menguc, B., Auh, S., & Shih, E. (2007). “Transformational leadership and market orientation: Implications for the implementation of competitive strategies and business unit performance.” Journal of Business Research, 60(4), 314–321.
Mishra, S. (2010). “Internal marketing-A tool to harness employees’ power in service organizations in India.” International Journal of Business and Management, 5(1), 185-193.
Moriano, J. A., Molero, F. (2011). “The influence of transformational leadership and organizational identification on entrepreneurship.” Intentional Entrepreneurship Management Journal, DOI 10.1007/s11365-011-0196-x.
Moss, E., Rousseau, D., Parent, S., St-Laurent, D., & Saintonge, J. (1998). “Correlates of Attachment at School Age: Maternal Reported Stress, Mother-Child Interaction, and Behavior Problems.” Child Development, 69(5), 1390-1405.
Naldi, L., Nordqvist, M., Sjoberg, K. & Wiklund, J. (2007). “Entrepreneurial orientation, risk pp. 997-1017.
Öncer, A. Z. (2013). “Investigation of the effects of Transactional and Transformational Leadership on Entrepreneurial orientation.” International Journal of Business and Social Research (IJBSR), 3(4), 153-166.
Paliaga, M., & Strunje, Ž. (2011). “Research of Implementation of Internal Marketing in Companies in the Republic of Croatia.” Ekonomska istraživanja, 24(1), pp. 107-121.
Papasolomou-Doukakis, I. (2002). “The role of employee development in customer relations: The case of UK retail banks’, Corporate Communications: An International Journal, 7(1).
Parr, A. D., Hunter, S. T., Ligon, G. S. (2013). “Questioning universal applicability of transformational leadership: Examining employees with autism spectrum disorder.” The Leadership Quarterly, 24(4), 608–622.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). “SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models.” Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717-731.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). “Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models.” Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.
Shiu, Y. M., & Yu, T. W. (2010). “Internal marketing, organizational culture, job satisfaction, and organizational performance in non-life insurance”. The Service Industries Journal, 30(6), 793-809.
Sun, Y. L., Zhang, Zh., Qi, J., & Chen, X. Zh. (2012). “Empowerment and creativity: A cross-level investigation”. The Leadership Quarterly, 23(1), 55-65.
Tat-Keh, H., Mai -Nguyenb, T. T., & Ping, H. (2007). “The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs”. Journal of Business Venturing, 22(4), 592-611.
Unger, J. M., Rauch, A., Frese, M., & Rosenbusch, N. (2011). “Human capital and entrepreneurial success: A meta-analytical review”. Journal of Business Venturing, 26(3), 341-358.
Walumbwa, F. O., Wu, C., & Orwa, B. (2008). “Contingent reward transactional leadership, work attitudes, and organizational citizenship behavior: The role of procedural justice climate perceptions and strength”. The Leadership Quarterly, 19(3): 251-265.
Werkman, R. A. (2009). “Understanding Failure to Change: A Pluralistic Approach and Five Patterns”. Leadership & Organization Development Journal, 30(7), pp. 664–684.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,888 |