تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,803 |
ارائه برنامه آموزش تغییرات اقلیم در نظام آموزش رسمی بر مبنای مدیریت فرآیند آموزش در استاندارد ISO 10015 | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 16، دوره 42، شماره 1، خرداد 1395، صفحه 245-258 اصل مقاله (833.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jes.2016.58119 | ||
نویسندگان | ||
شاهو کرمی* 1؛ سید محمد شبیری1؛ حمیدرضا جعفری2 | ||
1دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دانش صحیح درباره اثرات تغییراقلیمی بعنوان یک عامل کلیدی برای عمل آگاهانه وشکلگیری یک عزم فردی برای مقابله با اثرات تغییراقلیمی ضروری میباشد. هدف از این پژوهش، ارائه برنامه آموزش تغییراتاقلیم در نظام آموزش رسمی برای پایهی سوم دبیرستان میباشد. در این راستا از فرآیند مدیریت فرآیند آموزش در استاندارد ISO 10015 استفاده گردید، آموزش در این سیستم در چهار مرحله نیازسنجی، طراحی و برنامهریزی آموزشی، اجرای دورههای آموزشی و ارزشیابی نتایج آن صورت میگیرد. نتایج نشان میدهد، مهمترین نیازهای آموزشی که با تکنیک فیش باول به دست آمده عبارتند از؛ معرفی مفاهیم پایه، وضعیت کنونی اقلیم، عوامل بروز تغییرات اقلیم، عوارض و اثرات آن، راهکارها و استراتژیهای پیشگیری، کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیم. طراحی و برنامهریزی آموزشی در پنج مرحله انجام شد که اهداف کلی عبارتند از؛ توسعه تفکر دربارهی تغییرات اقلیم، افزایش آگاهی دانشآموزان در این زمینه، تربیت نیروهای مناسب برای مدیریت تغییر اقلیم. در اجرای آموزش، معلم خود مجری دوره آموزشی است و وزارت آموزش و پرورش در قالب ادارات آموزش پرورش و مدارس میتواند معلم را در نظارت بر اجرای آموزش پشتیبانی کند. در مرحله ارزشیابی معلم علاوه بر ارزشیابیهایی که در جلسات کلاس درس انجام میدهد، باید ارزشیابی نهایی را نیز انجام دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تغییر اقلیم؛ نظام آموزش رسمی؛ استاندارد ISO 10015؛ آموزش محیطزیست؛ تغییر اقلیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of the Climate Change Education Plan in Formal Education Based on Educational Process Management in the ISO 10015 Standards | ||
نویسندگان [English] | ||
Shaho Karami1؛ Seyed Mohammad Shobeiri1؛ Hamidraza Jafari2 | ||
1PhD student in Environmental Education, Payame Noor University, Tehran, Iran, | ||
2Department of Environmental Planning, University of Tehran, Tehran, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Introduction Climate change is a change in the statistical distribution of weather patterns when it lasts for an extended period of time. Climate change may refer to a change in average weather conditions, or in the time variation of weather around long-term average conditions. Climate change is caused by factors such as biotic processes, variations in solar radiation received by Earth, plate tectonics, and volcanic eruptions. Certain human activities have also been identified as significant causes of recent climate change, often referred to as global warming. Shifting temperatures are climbing and sea levels are rising. And meanwhile, our planet must still supply us and all living things with air, water, food and safe places to live. If we don't act now, climate change will rapidly alter the lands and waters we all depend upon for survival, leaving our children and grandchildren with a very different world. The most important task of all countries in the face of climate change is to make efforts to reduce climate change and spend more time to anticipate and prevent its risks. The efforts and actions can be done in the current situationare including natural resource conservation, development ofgreen spaces, reduction ofpower consumption of fossil fuels, saving in consumption, recyclingand reduction ofwaste, sewage treatment, use of renewable energy sources and implementation of appropriate educational programs. The remarkable thing is that these actions by the government alone cannot be done and, thus, all persons in any countryshould play their role.This requires environmental education in the field of climate change for people to deal with these issuescorrectly. Thus, in last decade in various countries, studyhas been done in the field of education to climate change. But reviews of these studies, particularly in Iran, shows that adequate studies have not yet been done to educate climate change in the educational system. Therefore, the purpose of this study is development of the climate change education plan in the formal education system. Materials and methods Iran formal education system: educational system of Iran is comprised of three sections. These three sections include formal, informal and implicit. In this study, the third grade of the first period of high school is considered as a case study to develop a climate change education plan. Education in the educational process management in the ISO 10015 standard is in four steps; needs assessment, educational designing and planning, implementation, and evaluation. In the Figure (1), the educational process managementis represented according to ISO 10015 standard. Figure 1- Educational process management in the ISO 10015 standard Results and discussion As mentioned above in this study, climate change education plan for third grade of the first period of high school is developed based on educational process management in the ISO 10015 standard. Education in this system in four steps includes; needs assessment, educational designing and planning, implementation, and evaluation of results. Needs assessment The results show that, the most important educational needs, which are obtained with Fish Bowl technique, as followsare; introduction ofbasic concepts, current state of climate, climate change causes, effects and impacts, solutions and strategies for prevention, and mitigation and adaptation to climate change (Table 1). Table 1- Needs assessment of climate change education is for the third grade of first period of high school Needs assessment Rows Introduction ofbasic concepts 1 Current state of climate 2 Climate change causes 3 Effects and impacts 4 Solutions and strategies for prevention, mitigation and adaptation to climate change 5 The relationship between climate change anddifferent aspects of sustainable development 6 Educational designing and planning Educational designing and planning was donein the five steps, which the goals are: Development thinking aboutthe climate change, increase in student knowledge in this field, training of appropriate personnel to manage climate change. Table 2- Educational designing and planning is in separation steps to climate change education Results Steps of Educational designing and planning Rows -Development thinking about the climate change, -Increase in students' knowledge in this field -Training appropriate personnel to manage climate change Goals 1 -Students are acquainted with the climate, and they can explain balance in the temperature, greenhouse gases and energy. -Students can explain climate change and its causes. -Students can explain the effects of the climatechanges. -Students can explain the solutions to reduce the impact of climate change and strategies for adaptation to thechange. Educational analysis (behavioral objectives) 2 -Understanding basic concepts about climate, climate factors and the difference in weather and climate -Understanding the greenhouse effect and greenhouse gases -History of global warming -Study about natural and human factors of global warming -Effects of climate change on humans and natural environment Selection and organization of educational content 3 -Basic patterns of teaching -The pre organizer pattern -Problem-Solving pattern Determining patterns of learning and teaching. 4 -Educational methods: memorizingand repeat, lectures, tutorials, educational media -Participatory methods: Questions and Answers, practical demonstration, role-playing, group discussion, presence in the environment Selection the training methods and techniques 5 In the implementation of education, teacher is operator training and the Ministry of Education is in the form of Education Office and schools can support teachers in monitoring the implementation.In the evaluation step, the teacher in addition to the evaluation of classroom sessions should do a final evaluation. Thus,the evaluation should be a combination of formative and final assessment, which recommended the use of goal oriented Tyler pattern. Conclusion Accurate knowledge about the effects of climate change is essential as a key factor for conscious action and the formation of a person's determination to deal with the effects of climate change. Studies from around the world have observed an unfortunate chain of students not being given an adequate and accurate education on climate change, of teachers not knowing how or what to teach, and of thepublic that is misinformed about these issues.The structure proposed in this study to climate change education determined the contents that requirestudents todoneed assessments. This is based on educational designing and planning. Therefore, theteachers with use of educational designing and planning and on the job training increasetheir knowledge in this field and it will teach the students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Climate Change Education, Formal education system, ISO 10015 standard, Environmental education, climate change | ||
مراجع | ||
ابراهیمی قوام، ص. 1390. مقدمهایبراستاندارد آموزشیایزو 10015 و راهکارهای اجرای آن در دانشگاه علوم انتظامی، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال 6، شماره 21، صص 35-72. امیری، م.ج.، کرمی، ش.، قائممقامی، و.، فرخنژاد، م. و حیدری، ر. 1392. مدیریت و برنامهریزی محیطزیست، انتشارات سازمان دهیاریها و شهرداریهای کشور با همکاری راهدان، تهران. امیری، م.ج.، نبیبیدهندی، غ.ر.، کرمی، ش.، فرخنژاد، م. و قائممقامی، و. 1394. ارزیابی ریسک محیطزیستی، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران، تهران. بازرگان، ع. 1393. ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، چاپ سیزدهم، انتشارات سمت، تهران. بدون نام. 1394.نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، دفتر اطلاعرسانی و سنجش افکار.http://www.bmsu.ac.ir /UserFiles/iran.pdf ترنج، س. و محمودینژاد، و. 1390.نقش آموزش مردم محلی و کشاورزان درمقابله با تغییرات اقلیمی و پدیده خشکسالی، همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیطزیست، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، ارومیه. حاجیحسنی، ح.، شبیری، س.م. و فرجاللهی، م. 1389.نیازسنجیوتعیین اولویتهای آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه در زمینه محیطزیست و توسعهپایدار، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، دوره دوازدهم، شمار 1، صص181-194. ذباحیان، م. 1383. آموزشهایرسمیوغیررسمی؛اهداف،روشها،ویژگیهاومخاطبان، مجله تعاون، شماره 152، صص 65-67. زهرایی، ا. 1390.تاثیر تغییر اقلیم بر منابع آب ایران با تاکید بر مولفههای بارش و دورههای خشکسالی، اولین همایش منطقهای توسعه منابع آب، -دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه،ابرکوه. شبیری، س. م.، کرمی، ش. و زارع، گ. 1393. آموزش محیطزیست راهی برای مقابله با کمبود انرژی ناشی از تغییرات اقلیمی، همایش تغییرات اقلیم و راهی به سوی آینده پایدار، جمعیت حامیان زمین، تهران. شعبانی، ح. 1382.مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران. صفوی،ا.1386.کلیات روشها و فنون تدریس، چاپ سیزدهم،انتشارات معاصر، تهران. علیزاده، ا. 1382. هواواقلیمشناسی، چاپ اول، انتشاراتدانشگاهفردوسی مشهد، مشهد. فتحی و اجارگاه،ک. 1392. نیازسنجیآموزشی (الگوهاوفنون)، چاپ پنجم، انتشارات آییژ، تهران. کوچکی، ع.ر.، نصیری محلاتی، م.و کمالی، غ.ع.، 1386.مطالعه شاخصهای هواشناسی ایران در شرایط تغییر اقلیم، پژوهشهای زراعی ایران، دوره5، شماره 1، صص133-142. معروفی، ی. 1392.ارزشیابی نظام برنامهریزی درسی، دانشنامه برنامهریزی درسی، محور ارزشیابی، شماره 14، صص 1-6. ناظم السادات،س. م. 1392. مبانی هوا و اقلیمشناسی، چاپ دوم، مرکز نشر دانشگاهی، تهران. نوخندان، م.ح.، عباسی، ف.، بابائیان، ا. و مختاری، ل.گ. 1387.مطالعه تغییر اقلیم ایران در دهههای آینده با استفاده از مدل MAGICC SCENGEN، سومین کنفرانس مدیریت منابع آب، انجمن علوم و مهندسی منابع آب ایران، دانشگاه تبریز، تبریز. یغما، ع. 1389، طراحی آموزشی، چاپ هفتم، انتشارات مدرسه،تهران. Bangay, C. and Blum, N. 2010.Education responses to climate change and quality: Two parts of the same agenda?.International Journal of Educational Development.30(4):pp. 359–368.
Crroy, O. and Jorgensen, D. 2015. Beyond “deniers” and “believers”: Towards a map of the politics ofclimatechange.Global Environmental Change.32: pp. 165–174.
Finnis, J., Sarkar, A. and Stoddart, M.C. 2015. Bridging science and community knowledge? The complicating role of natural variability in perceptions of climate change.Global Environmental Change. 32:pp. 1-10.
Gowda, M.V. Fox, J. and Magelky, R. 1997. Students’ understanding of climate change: insights for scientists and educators. Bulletin of the American Meteorological Society, 78(10): pp. 2232–2240.
Hannah, L. 2015.Climate Change Biology, Chapter 2: The ClimateSystem and Climate Change, Online publish, Elsevier Ltd.
Hung, C.C. 2014.Climate Change Education: Knowing, doing and being.First edition. Routledge Publications (Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group).
Ikonomidis, S., Papanastasiou, D., Melas, D. and Avoloupis, S. 2012. The anthropogenic “greenhouse effect”: Greek prospective primary teachers’ ideas about causes consequences and cures. Journal of Science Education and Technology. 21(6):pp. 768–779.
Karami, Sh., and Larijani, M. 2015. Environmental Education, a Way to Introduce and Improve Urban Environmental Pollution, Jentashapir Journal of Health Research. 6(3): pp. 32-37.
Khalid, T. 2003. Pre-service high school teachers’ perceptions of three environmental phenomena. Environmental Education Research. 9 (1): 35–50.
Koulaidis, V. and Christidou, V. 1999. Models of students’ thinking concerning the greenhouse effect and teaching implications. Science Education, 83(5): 559–576.
Koyo, S. 2009.On implementing ISO 10015. ISO Management Systems, www.iso.org/ims
Nair, H. and Sinha, A. 2009. Indian manufacturer benefit from ISO10015 tarining guidline. ISO management systems .March-April.
Ocal, A., Kisoglu, M., Alas, A. andGurbuz, H. 2011. Turkish prospective teachers’ understanding and misunderstanding on global warming. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(3):pp.215–226.
Raleigha, C. and Urdal, H. 2007.Climate change, environmental degradation and armed conflict, Political Geography, 26(6):pp. 674–694.
Saner, R. and Yiu, L. 2003. “ISO 10015 assures the quality and return on investment of training,” ISO Management Systems, March- April, pp. 9-13.
Shepardson, D., Niyogi, D., Choi, S. and Charusombat, U. 2009.Seventh grade students’ conceptions of global warming and climate change. Environmental Education Research 15(5):pp. 549–570.
Tasquiera, G., Pongiglione, F. and Olivia, L. 2013.Climate Change: An Educational Proposal Integrating the Physical and Social Sciences, 5th World Conference on Educational Sciences, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116(21):pp. 820–825.
Teodorescu, G. and Oros, C. 2010. Development of education on environmental and climate change impacts in Romania. Procedia Social and Behavioral Sciences. 113(2):pp5502–5506.
United Nations Organization for Education, Science and Culture and United Nations Environment Program (UNESCO & UNEP). 2011. Climate Change Starter’s Guidebook: An Issues Guide for Educational Planners and Practitioners. Paris: UNESCO & UNEP.
Wang, P.C.and Wu, H.H. 2009. “Integrating Quality Function Deployment with ISO 10015 to Discuss the Quality of Human Capital”. demy72@ms55.hinet.net
Wu, H.H., Liao, A.Y.H. and Wang, P.C. 2011. Integrating Quality Function Deployment with ISO 10015 to Discuss the Quality of Human Capital. 12-ICIT 9-11/4/07 in RoC Going for Gold ~ Quality Standards: ISO 9000, etc. pp: 2-6.
Yiu, L. 2007. Quality in Education, Training and Lifelong Learning: The Path to Education Excellence through ISO 10015. Presentation for the 2nd Annual Quality Conclave. New DeIhi, India. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,469 |