تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,835 |
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری انگیزش شغلی | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 43-68 اصل مقاله (575.54 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2016.58172 | ||
نویسندگان | ||
مهدی خیراندیش* 1؛ حمزه جمشیدی2 | ||
1دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت منابع انسانی،مشاور سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شناخت عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی همواره یکی از دغدغههای اندیشمندان بوده است. این تأکید از عوامل بیرونی و سخت بهسوی محرکهای درونی و نرم تغییر یافته است. بر این اساس، این تحقیق به بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی انگیزش شغلی میپردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة اجرا، توصیفی- همبستگی است که در آن ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها بهکار گرفته شد. جامعة آماری تحقیق شامل 460 نفر از کارکنان شعب بانک پارسیان منطقة ١٣ شهر تهران است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامهها بر اساس نظر خبرگان، و پایایی آنها نیز با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سرمایة اجتماعی بر انگیزش شغلی و کارآفرینی سازمانی و انگیزش شغلی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد تأثیر مستقیم سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی برابر با 56/0 و تأثیر غیرمستقیم آن بهواسطۀ متغیر میانجی انگیزش برابر با 28/0 است. با توجه به این نتایج، مدیران جامعة آماری میتوانند با تقویت روابط مبتنی بر اعتماد و انگیزش کارکنان کارآفرینی سازمانی را ارتقا دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش؛ سرمایة اجتماعی؛ سرمایه؛ کارآفرینی سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Social Capital on Organizational Entrepreneurship with Studying the Moderating Role of job Motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Kheirandish1؛ Hamzeh Jamshidi2 | ||
1Associate Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari Air University, Tehran, Iran | ||
2PhD of Human Resource Management, Consultant in Industrial Management Institute, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Identifying the factors affecting entrepreneurship has always been one of the concerns of scientists. The emphasis has been changed from external and hard factors to internal and hard drives. Accordingly, the present paper will investigate the effect of social capital on organizational entrepreneurship with the moderating role of job motivation. This paper, from objective point of view and type of use is applied and correlation- descriptive. The Statistical Population of this paper includes 460 people working in different branches of Parsian Bank in 13 districts of Tehran in which the questionnaire instrument was used for collecting data. The sample of 210 clerks based upon Morgan Table and Stratified Random Sampling method were selected. The Questionnaires have been validated by the experts of this field. Furthermore, Cronbach's alpha was employed to confirm the reliability of the study instruments. The results obtained by Structural Equation Modeling have revealed that social capital affects both organizational entrepreneurship and job motivation. Also, job motivation has positive effects on organizational entrepreneurship. Additionally, social capital directly (.56) and indirectly (as a result of moderating role of job motivation) (.28) impacts entrepreneurship. Hence, Statistical Population managers can upgrade organizational entrepreneurship by providing trust-based relationships and employees' motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
capital, Entrepreneurship, Motivation, Social capital | ||
مراجع | ||
10. سرلک، محمدعلی؛ اسلامی، طاهره (1390). تسهیم دانش در دانشگاه صنعتی شریف: رویکرد سرمایة اجتماعی. نشریة مدیریت دولتی، دورة 3، شمارة 8، صفحات 18-1. 11. شفیعزاده، علی (1381). بررسی عوامل انگیزشی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی. حرکت، شمارة 14، صفحات 67-53. 12. فروغی، عادل (1393). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر انگیزش شغلی در کارکنان پیراپزشکی بیمارستانهای تامین اجتماعی تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور استان تهران. 13. قمری، محمد (1392). رابطة بین سرمایة اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطه شهر کرج. آموزش و ارزشیابی، سال 6، شمارة 22، صفحات 58-45. 14. کوشکی جهرمی، علیرضا؛ سیدنقوی، سیدعلی؛ حسینپور، داود؛ محمدیمقدم، یوسف (1393). الگوی همردیفی مفاهیم رفتار سازمانی. فصلنامة مطالعات رفتار سازمانی، سال 3، شمارة 3 ، صفحات 46-19. 15. گلشکوه، فرزانه؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاحالدین؛ عسگری، پرویز؛ حیدری، علیرضا؛ پاشا، غلامرضا (1388). رابطة بین سبکهای تفکر، انگیزه، پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و خلاقیت با کارآفرینی دانشجویان. روانشناسی اجتماعی، سال 4، شمارة 10، صفحات 118- 105. 16. محرمزاده، مهرداد؛ کاشف، میرمحمد؛ بهنوش، شیما (1389). ارتباط سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در ادارهکل تربیت بدنی استان آذربایجان غربی. پژوهش در علوم ورزشی، سال 7، شمارة 1 (پیاپی26)، صفحات 134-119. 17. مطلق، معصومه؛ نوابخش، فرزاد؛ نقشی، فتاح (1391). بررسی جامعهشناختی رابطة بین سرمایة اجتماعی و رضایت شغلی. مطالعات توسعة اجتماعی ایران، سال 4، شمارة 3، صفحات 114-97. 18. نوابی، علی (1390). بررسیجامعهشناختیعواملاجتماعیمؤثربررضایتمندیشغلیمعلمانمقطعابتداییشهرستاننهاوند. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک. 19. هومن، حیدرعلی (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت. 20. Adler. P.S. (2002). Social capital prospect for a new concept. Academy of Management Review, 12(1), 17-40.
21. Akbari, P.; Baharestan, O. (2013). The analysis of the impact of information technology and social capital on entrepreneurial orientation in iran pharmaceutical industry (Case study: Alborz Drug Company). International Journal of Management and Business, 3(3),215-232.
22. Bolino, M.; Turnley, W.; Bloodgood, J. (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review, 27(4), 505- 522.
23. Brooks, K.; Muyia N.F. (2006). Human resource development, social capital, emotional intelligence: Any link. Journal of European Industrial Training, 30(2), 117-128.
24. Castro, I.; Galán, J. L.; Bravo, S. (2014). Entrepreneurship and Social Capital: Evidence from a Colombian Business Incubator. Innovar, 24(1), Edición Especial, 91-100.
25. Cole, G.A. (2001). Management: Theory and practice. 5th Edition, Britain: Educational Low Priced Sponsored Texts.
26. Elahi, S.M.; Kaikhosravi, H.; Rizaee, G.A. (2014). Impacts of social capital on motivation and customer loyalty in qazvin retailers market. Management and Administrative Sciences Review, 3(7), 1044-1052.
27. Hough, J.; Scheepers, R. (2008). Creating corporate entrepreneurship through strategic leadership. Journal of Global Strategic Management, 3(1), 17- 25.
28. Hughes, M.; Morgan, R.E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36(5), 651–661.
29. Huitt, W. (2001). Motivation to learn: an overview. educational psychology interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/ motivation /motivate.html.
30. Kafcheh, P.; Hosseini, S.E. (2015). Relationship between social capital and entreprenurship in developing countries (case stady: Kurdestan Province of Iran). ACRN Journal of Finance and Risk Perspectives, 4(1), 72-81.
31. Lee, Lock (2005). Schemes and tools for social capital measurement as a proxy for intellectual capital measures. In Knowledge management tools and techniques,
32. Mueller. P. (2006). Entrepreneurship in Region: Breeding Ground for Nascent Entrepreneurs?. Small Business Economics, 27, 41-58, DOI 10.1007/S 11187- 006-6951-7.
33. Nahapiet, J.; Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
34. Oshima, A.; Ravikumar, B.; Riezman, R. (2008). Entrepreneurship, organization capital and the evolution of the firm. available at: www.CESifo-group.org/wp, working paper, N.2242, 1-18..
35. Putnam, R.D. (2000). Democracies in flux, the evolution of social capital in contemporary society. London: Oxford university press.
36. Sabatini, F. )2005). Does social capital improve labor productivity in small and medium enterprises, forthcoming. International Journal of Management and Decision Making, 9(5), 454-480.
37. Zhao, W.; Ritchie, B.; Echtner, M. (2011). Social capita and tourism entrepreneurship. Annals of Tourism Research, 38(4), 1570–1593. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,636 |