تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,001,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,233,198 |
تأثیر جو و طراحی چیدمان فروشگاههای اینترنتی، بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 2، 1396، صفحه 213-232 اصل مقاله (442.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.60166 | ||
نویسندگان | ||
علی اسماعیل زاده1؛ حافظ امرایی* 2؛ سارا قلیپور3؛ آرش مقدم4 | ||
1دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی تأثیر جو و طراحی چیدمان ادراکشدۀ فروشگاههای اینترنتی، بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان است که رفتار عجولانه، رفتار مرورگرانه و لذت خرید بهعنوان متغیرهای میانجی آن در نظر گرفته شدهاند.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. در این مطالعه دادهها با استفاده از روش تحقیق میدانی و بهکارگیری پرسشنامه جمعآوری شدهاند. جامعۀ آماری آن کلیۀ شهروندان تهرانی است که دستکم یک بار خرید اینترنتی را تجربه کردهاند. بهکمک روش نمونهگیری در دسترس 384 نفر از جامعۀ آماری برای حجم نمونه انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 95/0 بهدست آمد و روایی آن نیز با بهرهمندی از چند متخصص جامعۀ آماری و همچنین AVE اندازهگیری شد و به تأیید رسید. پردازش دادهها از طریق نرمافزارهای SPSSو SMART PLS انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم چیدمان فروشگاههای اینترنتی ادراکشده بر خرید آنی آنلاین است، اما پایین بودن ضریب مسیر برای جوّ فروشگاهی، بهدلیل تأثیر زیاد چیدمان فروشگاهی است و در بررسی تأثیرات منفرد جوّ فروشگاه این مقدار نیز معنادار شد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو فروشگاه اینترنتی؛ رفتار عجولانه؛ طراحی چیدمان؛ لذت خرید؛ وبسایت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of the Atmosphere and Store Layout and Web Design, Online Impulse Buying Behavior of Customers | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Esmaeelzadeh1؛ Hafez Amraee2؛ Sara Gholipoor3؛ Arash Moghadam4 | ||
1Associate Prof. in Accounting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran | ||
2PhD Candidate in Accounting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran | ||
3Master of Marketing Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
4Master of Financial Management, Islamic Azad University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate the effect of the atmosphere and store layout and web design, online impulse buying behavior of customers is that impulsive behavior, impulsive behavior and shopping pleasure it is considered as a mediator. The aim of the present study is applied and descriptive data collection. In this study, using field research and deployment questionnaire was used to collect data. The population, all citizens have experienced at least once online shopping. In this research cluster sampling method that is available to conduct the study sample size of 384 questionnaires were used, The reliability of the questionnaire obtained through Cronbach's alpha was 0.95 for the questionnaire and the validity population as well as by a number of experts AVE measured verified, Data processing is done through SPSS software and SMART PLS. The findings suggest a direct impact on impulse buying online web store layout but low coefficient of direction for the store's atmosphere due to the impact of store layout and in-store atmosphere, this amount was significant single impact study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Atmosphere, Fun Shopping, Impulsive behavior, Layout design website, Online shop | ||
مراجع | ||
خائفالهی، ا. ع. (1390). کاربرد نظریههای خودمختاری، رفتار برنامهریزیشده و کنش عقلایی در قصد خرید آنلاین. فصلنامۀ تحقیقات بازاریابی نوین، 2 (5)، 86-69. نظری، م.، بغدادی، م. (1392). شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (3)، 239-223. Arvola, A., Vassallo, M. & Dean, M. (2000). Predicting intentions to purchase organic food: the role of affective and moral attitudes in the theory of planned behavior. Appetite, 50(2-3), 443-454.
Britsman, S. & Sjölander, K. (2011). Teenage Girls Aged 13 To 15 and their Impulse Consumption of Clothes. Bachelor Thesis, University of Gothenburg.
Cai, S. & Xu, Y. (2011). Designing not just for pleasure: effects of Web site aesthetics on consumer shopping value. International Journal of Electronic Commerce, 15(4), 159–188.
Carol, I. K. (2012). Intention to purchase electronic green products amongst lecturers: an empirical evidence. Master Thesis, University Sanis Malaysia, Malaysia.
Chen, W. C. (2011). The Impact of Cultural and Phychological Differences on the Acceptance of Pop-Up Retail in Taiwan. Iowa State University, Ames, Iowa, US.
Chien-Ju, H. (2008). The Analysis of Factors that Influence Female Impulse Buying During Online Transactions. Nottingham University.
Chih, W.H., Wu, C.H.J. & Li, H.J. (2012). The antecedents of consumer online buying impulsiveness on a travel website: individual factor perspectives. Journal of Travel and Tourism Marketing, 29(5), 430 - 443.
Constantinides, E., Lorenzo‐Romero, C. & Gómez, M.A. (2010). Effects of web experience on consumer choice: a multicultural approach. Internet Research, 20(2), 1-2.
Constantinides, E. (2010). Effects of web experience on consumer choice: a multicultural approach. Internet Research, 20(2), 1-2.
Dittmar, H., Long, K. & Meek, R. (2004). Buying on the Internet: Gender differences in on-line and conventional buying motivation. Sex Roles, 50 (5–6), 423–444.
Dohery, T., Chadwik, E. (2008). Lancendorfer Effects of media formats on emotions and impulse buying intent. Journal of Information Technology, 18, 247–266.
Felo, A. & Madlberger, M. (2013). The role of atmospheric cues in online impulse-buying behavior. Journal Electronic Commerce Research and Applications, 12(6), 425-439.
Foroughi, A., Buang, N. A. & Sherilou, M. S. (2011). Exploring Impulse Buying Behavior Among Iranian Tourist in Malaysia. Journal of Global Business & Economics, 3(1), 187-195.
Gounaris, S., Koritos, C. & Vassilikopoulou, K. (2010). Person - place congruency in the internet banking context. Journal if Business Research, 63(9-10), 943-949.
Hasan, B. (2010). Exploring gender differences in online shopping attitude. Computers in Human Behavior, 26(4), 597- 601.
Khaefollahi, A. A. (2011). Application of autonomy theories, planned behavior and rational action in the intention of online shopping. Journal of New Marketing Research, 2 (5), 86-69. (in Persian)
Nazari, M. & Baghdadi, M. (2013). Identifying and Investigating Impact Factors Affecting Online Online Shopping in Group Discount Stores in Iran. Information Technology Management, 5 (3), 239-223. (in Persian)
Hen, B. & Marcus, J. (2012). Students’ Self-Presentation on Facebook: An examination of personality and self-construal factors. Journal of Computers in Human Behavior, 28(6), 2091-2099.
Hostler, R.E., Yoon, V.Y., Guo, Z., Guimaraes, T. & Forgionne, G., (2011). Assessing the impact of recommender agents on on-line consumer unplanned purchase behavior. Information & Management, 48(8), 336-343.
Karbasivar, A. & Yarahmadi, H. (2011). Evaluating Effective Factors on Consumer Impulse Buying Behavior. Asian Journal of Business Management Studies, 2(4), 174-181.
Lee, S. & Koubek, R. J. (2010). The effects of usability and web design attributes on user preference for e-commerce web sites. Computers in Industry, 61(4), 329-341.
Madhavaram, S.R. & Laverie, D.A. (2004). Exploring impulse purchasing on the Internet. Advances in Consumer Research, 31, 59-66.
Mulpuru, S., Sehgal, V., Evans, P. F., Roberge, D. (2011). US online retail forecast, 2010 to 2015. Available at: http://www.forrester.com/US+Online+Retail+ Forecast. Last accessed on July 27, 2012.
Mummalaneni, V. & Meng, J. (2009). An exploratory study of young Chinese customers’ online shopping behaviors and service quality perceptions. Young Consumers, 10(2), 157-169.
Park, E. J., Kim, E. Y., Funches, V. M. & Foxx, W. (2012). Apparel Product Attributes, Web Browsing, and E-Impulse Buying on Shopping Websites. Journal of Business Research, 65(11), 1583-1589.
Park, J., Lennon, S.J., (2006). Psychological and environmental antecedents of impulse buying tendency in the multichannel shopping context. The Journal of Consumer Marketing, 23(2), 56-66.
Rook, D.W. & Hoch, S.J. (1985). Consuming Impulses. Advances in Consumer Research. The Journal of Consumer Marketing, 12, 23-27.
Rowley, J.( 2001)." “Window” Shopping and browsing opportunities in cyberspace". Journal of Consumer Behavior 1, 369-378.
Shoppercentric, (2012). Windows on impulse revisited. Available at: http:// www.shoppercentric.com/uploads/report/Windows11_on_impluse_revisited. pdf-2311.pdf. Last accessed on July 27, 2012.
Tariq, A. N. & Eddaoudi, B. (2009). Assessing the Effect of Trust and Security Factors on Consumers’ Willingness for Online Shopping among the Urban Moroccans. International Journal of Business and Management Science, 2(1), 17-32.
Wells, J.D., Parboteeah, V. & Valacich, J.S. (2011). Online impulse buying: understanding the interplay between consumer impulsiveness and Website quality. Journal of the Association for Information Systems, 12(1), 32–56.
Yang, B. & Lester, D. (2004). Attitudes toward buying online. Cyber Psychology & Behavior, 7(1), 85–91.
Zhou, L., Dai, L. & Zhang, D. (2007). Online shopping acceptance model – A critical survey of consumer factors in online shopping. Journal of Electronic Commerce Research, 8(1), 41–62. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,733 |