تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,766 |
توسعۀ محصولات جدید کنجدی، تحلیلی بر مشخصات کیفی محصول و فرایند با کاربرد روشهای QFD و DOE | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 2، 1396، صفحه 295-316 اصل مقاله (795.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.60340 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز رحمانی میبدی1؛ حبیب زارع احمدآبادی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
توسعۀ صنایع غذایی یکی از محرکهای اصلی رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه محسوب میشود. صنایعی موفق هستند که بتوانند فعالیتهای خود را با خواستههای مشتریان هماهنگ کنند. توسعۀ محصول جدید، رویکرد نوینی برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی است. هدف از این تحقیق، شناسایی نیازهای جدید مشتریان محصولات کنجدی؛ تبدیل نیازهای جدید به مشخصات کیفی محصول و فرایند و ارزیابی بهبود کیفیت محصول جدید است. برای این منظور، در پژوهش حاضر از دو تکنیک گسترش عملکرد کیفی، طراحی آزمایشها و مدل توسعۀ محصول جدید کوپر استفاده شد. جامعۀ هدف، بانوان 15 تا 35 سال شهرستان اردکان بود. ابتدا از مشتریان دربارۀ محصول جدید نظرخواهی شد و در ماتریس خانۀ کیفیت قرار گرفت، سپس با بهرهمندی از نظر خبرگان، ماتریسهای بعدی شکل گرفت. با شناسایی عوامل مؤثر در کیفیت ارده و طرحهای تاگوچی، اردههای ترکیبی (محصول جدید) بهبود یافت. بهمنظور بهبود کیفیت محصول، باید کنترل بیشتری بر عاملهای مؤثر، فرایند پخت کنجد (به مدت 20ساعت) و همچنین نوع بادام زمینی (ایرانی) صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ محصول جدید؛ طراحی آزمایشها؛ گسترش عملکرد کیفی؛ محصولات کنجدی؛ نوآوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sesame New Product Development, Analysis of Product and Process Qualitative Characteristics Using QFD and DOE Methods | ||
نویسندگان [English] | ||
Farahnaz Rahmani Meybodi1؛ Habib Zare Ahmadabadi2 | ||
1MSc. in Industrial Management, Faculty of Economic, Management and Accounting, Yazd University, Iran | ||
2Assistant Prof. in Industrial Management, Faculty of Economic, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Development of food industry is one of economic growth factors in many developing countries. Food companies are successful that they can coordinate their activities with demands of customers. New product development is a new approach to deal with environmental changes and it is a beginning to enter competition. The aim of this study: Identifying new sesame products customer needs, Converting new requirements into product and process qualitative characteristics and assessing new product quality. For this purpose, this study has been used the quality function development and design of experiments and new product process of cooper's model. Target group were considered Ardakan 25-35 year women. Customer's demands about the new product were taken and they has used in house of quality. After that, next matrices were completed by experts. With identifying key factors for quality and using taguchi method, new product was improved. The more important factors were cook time of sesame (20hour) and peanut variety (Iranian), so improving and control these factors help to have better new product. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Design of experiments, Innovation, New product development, Quality Function Development, Sesame Product | ||
مراجع | ||
آزاد، ش.، شریفی، ک. (1390). بررسی وضعیت سیستمهای اطلاعات بازاریابی شرکتهای متوسط و بزرگ صنایع غذایی. نشریۀ مدیریت بازرگانی، 3(9)، 24-1. امیرخانی، ا. ح.، امانی، م.، تاب، م.، ارجمندی، ع. (1390). بررسی وضعیت سیستمهای اطلاعات بازاریابی شرکتهای متوسط و بزرگ صنایع غذایی.نشریۀ مدیریت بازرگانی، 3(9)، 56-35. اسماعیلپور، ر.، دوستار، م.، سلطانی، ش. (1393). نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در تصمیم خرید مصرفکنندگان بازار در حال اشباع شرکتهای موادغذایی. نشریۀ مدیریت بازرگانی، 6(4)، 708- 687. خنانشو، ش.، اخواننیاکی، س. ت. (1385). کاربرد طراحی آزمایشها در تعیین عوامل مؤثر در مشخصههای کیفی رگلاتور آب. مهندسی صنایع و مدیریت، 22(36)، 85-81. رشیدایی، ا.، رضوانی، ح. ر. (1392). بررسی مهمترین عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر عملکرد محصول جدید در صنایع غذایی. تحقیقات بازاریابی نوین، 3(3)، 58-39. سعیدا اردکانی، س.، طالعیفر، ر.، حاتمی نسب، س. ح.، محمدی، ف. (1390). بررسی و رتبهبندی عوامل و مؤلفههای مؤثر بر فرلیند توسعۀ محصول جدید. مجلۀ علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 1(1)، 126-101. سلطانی، س.، رمضانپور، ا.، نوعپسند، س. م. (1392). بررسی توسعۀ محصول جدید و رابطۀ آن با مزیت رقابتی (مطالعۀ موردی: صنایع غذایی منتخب استان آذربایجان شرقی). بررسیهای بازرگانی، (63)، 99-86. سید حسینی، س. م.، ایرانبان، س. ج. (1383). استراتژی توسعۀ محصول جدید رویکردها و یافتهها. مجلۀ دانش مدیریت، 17(1)، 105-81. شکریزاده، ر.، خاضکی، ح. ر.، مهدیار، م. (1386). اولویتبندی خواستههای مشتریان در روش QFD با استفاده از کنترل فازی. مجلۀ ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، 4(13)، 50-35. شکوریفر، ح.، محلوجی، ه. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد موتور اتومبیل با استفاده از طراحی آزمایشها. مهندسی صنایع و مدیریت، 22(34)، 75-69. طالبی، ک.، سلیمانی ترکمانی، م.، زارع، ه. (1388). شناسایی و اولویتبندی عوامل اساسی موفقیت در توسعۀ محصول جدید در کسبوکارهای کوچک و متوسط مستقر در پارکهای علم و فناوری تهران. فصلنامۀ اقتصاد و تجارت نوین، 5 (19و20)، 100-83. عزیزی، ش.، قرهچه، م.، ستار، و. (1390). ارائۀ مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد برند در صنعت مواد غذایی. نشریۀ مدیریت بازرگانی، 3(10)، 126-115. متقی، ه.، ربانی، م. (1386). چگونگی بهبود کیفیت محصول با استفاده از تکنیک طراحی آزمایشها (DOE)، (مطالعۀ موردی بر روی آجر MgO-C در شرکت فراوردههای نسوز پارس). مدرس علوم انسانی، 11(55)، 179-161. مهدوی، ه. (1389). دانش توسعۀ محصول جدید (NPD). فصلنامۀ دیدگاه مهندسین صنایع، (12)، 49-41. یزدانی، ا. ع.، فلاح ماکرانی، ی.، حلاجیان، ا. (1389). بررسی تأثیر استقرار اتوماسیون اداری در کاهش هزینهها با روش تحلیل نقطۀ سربهسر (مطالعۀ موردی: صنایع چوب و کاغذ مازندران). مجلۀ مدیریت توسعه و تحول، (5)، 56- 49. Amirkhani, A., Amani, M., Tab, M. & Arjmandi, A. (2011). Study of marketing information systems condition for medium and large companies in the food industry. Journal of Business Management, 3(9), 35-56. (in Persian)
Azad, Sh. & Sharifi, K. (2011). Study of Marketing information systems condition for medium and large companies in the food industry. Journal of Business Management, 3(9), 1-24. (in Persian)
Azizi, Sh. Ghare- che, M. & Satar, V. (2011). A model of effective factors on brand performance in food industry. Journal of Business Management, 3(10), 115-126. (in Persian)
Benner, M., Linnemann, A. R., Jongen, W. M. F. & Folstar, P. (2003). Quality Function Deployment (QFD)-can it be used to develop food products? Food Quality and Preference, 14(4), 327-339.
Choo, A. S., Linderman, K. W., & Schroeder, R. G. (2007). Method and context perspectives on learning and knowledge creation in quality management. Journal of Operations Management, 25(4), 918-931.
Collins, O. (2016). Market-oriented new product development of health promoting foods for the ageing population. PhD Thesis, University College Cork.
Cooper, R. G. (1999). Product leadership: creating and launching superior new products. Da Capo Press.
Costa, A.I. A., Dekker, M. & Jongen, W. M. F. (2000). Quality function deployment in the food industry: a review. Trends in Food Science & Technology, 11(9), 306-314.
Costa, A. I. & Jongen, W. M. F. (2006). New insights into consumer-led food product development. Trends in Food Science & Technology, 17(8), 457-465.
de Fátima Cardoso, J., Casarotto Filho, N. & Miguel, P. A. C. (2015). Application of Quality Function Deployment for the development of an organic product. Food Quality and Preference, 40, 180-190.
Esmailpour, R., Dostar, M. & Soltani, Sh. (2014). The role of corporate social responsibility in the purchasing decision of consumers in the market is saturated food companies. Journal of Business Management, 6 (4), 687-708. (in Persian)
Jacobsen, L. F., Grunert, K. G., Søndergaard, H. A., Steenbekkers, B., Dekker, M., & Lähteenmäki, L. (2014). Improving internal communication between marketing and technology functions for successful new food product development. Trends in Food Science & Technology, 37(2), 106-114.
Khenasho, SH., Akhavanneyaki, S.T. (2006). Used in experiments designed to determine the factors affecting the characteristics of water quality regulator. Journal of industrial Enginnering and Management, 22(36), 81-85. (in Persian) Kowalska, M., Pazdzior, M. & Krzton-Maziopa, A. (2015). Implementation of QFD method in quality analysis of confectionery products. Journal of Intelligent Manufacturing, 1-9.
Ma, T. B. (2013). Study on Integrated Design Quality Mode Based on QFD and DOE. In International Asia Conference on Industrial Engineering and Management Innovation (IEMI2012) Proceedings (pp. 785-791). Springer Berlin Heidelberg.
Mahdavi, H. (2010). Knowledge of NPD. Journal of industrial engineers view, (12), 41-49. (in Persian)
Montgomery Douglas C. (2004). Design and Analysis of Experiments, 6th Edition, ISBN: 978-0-471-48735-7.
Motaghi, H., Rabani, M. (2007). How product quality improve using DOE (Case study: MgO-C brick in Pars Refractories Co.). Journal of Human sciences Lecturer, 11(55), 161-179. (in Persian)
Naspetti, S., Alberti, F. & Solfanelli, F. (2015). Quality function deployment in the organic animal food sector: application to poultry meat. Italian Journal of Animal Science, 14(3), 544-550.
Rashidaei, A.S. & Rezvani, H.R. (2014). An investigation of most important internal and external organizational factors effect on new product performance in food industries. NMRJ, 3 (3), 39-58. (in Persian)
Ross, P. J. (1988). The role of Taguchi methods and design of experiments in QFD. Quality Progress, 21(6), 41-47.
Saeeda Ardakani, S., Taleiefar, R. Hataminasab, S.H. & Mohamadi, F. (2011). Studying and ranking of factors and components of effective NPD process. Journal of New market research, 1(1), 101-126. (in Persian)
Seydhoseyni, S.M., Iranban, S.J. (2004). New product development strategy approaches and findings. Journal of knowledge management. 17(1)81-105. (in Persian)
Sheng, J., He, Z. & Shi, X. (2002). Integration of Design of Experiments into Quality Function Deployment. Asian Journal on Quality, 3(1), 71-84.
Shokohifar, H. & Mahloji, H. (2006). Factors affecting the performance of motor vehicles using the experimental design. Journal of industrial Engineering and Management, 22(34), 69-75. (in Persian)
Shokrizade, R. Khazaki, H.R. & Mahdiyar, M. (2007). Prioritizing the demands of customers in QFD method Using Fuzzy Control. Journal of applications of operation research (applied mathematics), 4(13), 35-50. (in Persian)
Soltani, S., Ramazanpour, I. & Nopasand, S.M. (2014). Study of new product development and its relationship to the competitive advantage. Journal of Business reviews, (63), 86-99. (in Persian)
Sriraman, V., Tosirisuk, P. & Chu, H. W. (1990). Object-oriented databases for quality function deployment and Taguchi methods. Computers & Industrial Engineering, 19(1), 285-289.
Talebi, K., Soleymani Torkamani, M. & Zare, H. (2010). Identifying and prioritizing critical success factors in NPD In SMUs in Science and technology parks Tehran. Journal of new Economy and business, 5(19-20), 83-100. (in Persian) Yazdani, A.A., Falah Makerani, Y. & Halajiyan, E. (2010). Investigate the impact of office automation to reduce costs using break-even analysis (case study: in wood and paper Mazandaran industry). Journal of Management development, (5), 49-56. (in Persian)
Yoon, B. & Park, Y. (2007). Development of new technology forecasting algorithm: hybrid approach for morphology analysis and conjoint analysis of patent information. Engineering Management, IEEE Transactions on, 54(3), 588-599.
Zaidi, M. F. A. & Othman, S. N. (2015). Organisational capabilities, environmental turbulence, and NPD performance: a study on Malaysian manufacturing firms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 286-293 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,326 |