![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,780 |
بررسی پیش بینی خودارزشیابی مرکزی و جهت گیری هدف در عملکرد تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 145-158 اصل مقاله (652.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.61434 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف در فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان سال سوم مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر تهران بودند.200 دانشآموز دوره سوم مقطع متوسطه از شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص در نهایت 170 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) و خودارزشیابی مرکزی جاج و همکاران (2003) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی، رگرسیون همزمان و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودارزشیابی مرکزی، جهتگیری تسلط-گرایش، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب پیشبینی کنندههای منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی هستند. اما جهتگیری تسلط-اجتناب با فرسودگی تحصیلی رابطهای ندارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف تسلط-گرایش به ترتیب نقش منفی و معناداری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دارند و در مجموع 36 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین میکنند و در نهایت یافتههای حاصل از مقایسه بین دانشآموزان دختر و پسر در رابطه با فرسودگی تحصیلی، خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف نشان داد که بین دو گروه تفاوتی وجود ندارد. اما در مؤلفه خستگی هیجانی از فرسودگی تحصیلی تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود و پسران خستگی هیجانی بیشتری را در مقایسه با دختران داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ خودارزشیابی مرکزی؛ جهت گیری هدف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study student‘s academic burnout according to predictors core self-evaluation and Achievement goal orientation | ||
چکیده [English] | ||
This research was done with the purpose of the study of core self-evaluation and achievement goal orientation in predicting academic burn out in students of Tehran city. The method of research is cross-correlation. The statistical population consisted of all high school students in 2015-2016. Sample of 200 students were selected using multistage cluster sampling. Analyzed 170 questionnaires, after discarding the incompletes. Data were collected by Breso school-burnout inventory (2007), achievement goals questionnaire (2001) and core self-evaluations scale (2003). Data were analyzed by correlation, independent t-tests and regression. The Results showed that there was negative relationship between academic burnout and core self-evaluation, goal mastery-oriented, performance-oriented and performance-avoidance but there was no associated with mastery-avoidance. Also the results of multiple regression showed that core self-evaluation and mastery-oriented negatively affect academic burnout. And the total, 36% of the variance of academic burnout was explained by two variable. Eventually the results showed that there was no significant difference among of three variables in the two groups of female and male students. But there was significant difference in emotional exhaustion of academic burnout in the two groups, and male had higher emotional exhaustion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic burnout, Core self-evaluation, achievement goal orientation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 831 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 650 |