تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,776 |
آموزش به شیوههای متفاوت، راهحلی برای مدیریت ناهمگنی زبانآموزان در کلاس زبان فرانسه در ایران. | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2، مهر 1394، صفحه 289-308 اصل مقاله (249.58 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2015.62551 | ||
نویسندگان | ||
مهرنوش باطبی1؛ اکبر عبدالهی* 2 | ||
1کارشناس ارشد آموزش زبان فرانسه | ||
2استادیار آموزش زبان فرانسه در دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق بررسی نوع نگرش و عملکرد مدرسان زبان فرانسه در یک کلاس ناهمگن است. جاییکه زبان آموزان ازنظر سطح زبانی، شرایط زندگی و نوع نگرش فرهنگی-اجتماعی، تفاوتهایی با یکدیگر دارند. بدین منظور، ابتدا آموزش به شیوههای متفاوت بهعنوان راهکاری برای هدایت زبانآموزان در یک کلاس ناهمگن معرفی میگردد. سپس بهمنظور روشنتر شدن ماهیت این روند آموزشی و کاربردها و موانع احتمالی استفاده از آن در ایران، از پژوهشی میدانی بهرهخواهیم برد. برای تحقق این امر، مصاحبههای نیمه سازمانیافتهای با مدرسان زبان فرانسه در آموزشگاههای زبان در تهران انجام شد و نگرش و نوع عملکرد آنها نسبت به آموزش به شیوههای متفاوت مورد بررسی قرارگرفت. نتیجه بررسی نشان داده است که مدرسان نگرش روشنی از این نوع آموزش ندارند، یعنی مفاهیم مرتبط با آن در آموزش اولیهی آنها وجود ندارد، ولی بهطور ناخودآگاه از این روند، بهصورت غیرنظاممند و پراکنده، در اشکال مختلف آموزشی در کلاس خود استفاده میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش به شیوههای متفاوت؛ ناهمگنی؛ اُفت تحصیلی؛ منحصر به فرد کردن؛ مصاحبهی نیمه سازمانیافته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Differentiated Education: A Solution for Managing the Heterogeneity of Learners in French Language Classroom in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar ABDOLLAHI2؛ | ||
1M. A student of French | ||
2Assistant Professor of Teaching French Languages | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the attitude and practice of French language teachers in a heterogeneous classroom, where the students have significant differences in terms of language level, life conditions and sociocultural attitude. In this article we tried to study the role of French teachers and their practice in managing heterogeneity of students in French classrooms in Tehran language institutes. Therefore, in the present article, differentiated teaching is introduced which could be a solution for leading students in a heterogeneous classroom. For this purpose, we conducted semi-direct interviews with French teachers of language institutes in Tehran to evaluate the attitude and practice in respect to differentiated education. The results showed that the teachers had no clear attitude towards this kind of education. It means that despite the fact that the concept of differentiated education was not incorporated in their training, they utilized this method in their classroom unconsciously. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Differentiated Education, Heterogeneity, School Failure, Individualization, Semi-Directed Interview | ||
مراجع | ||
منابع Avenol, S. (2009). L’hétérogénéité des élèves. Comment gérer l’hétérogénéité des élèves en cycle 3? Mémoire de master. Montpellier : IUFM de l’Académie de Montpellier. Bentivegna, C. (2012). Comment l'enseignant gère-t-il l'hétérogénéité dans sa classe? Comblet, V. (2012). Les variables didactiques de la pédagogie différenciée. Mémoire de master. Nord pas de calais : IUFM. Cuq, J. P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris : CLE International. Galand, B. (2009). Hétérogénéité des élèves et apprentissages : Quelle place pour les pratiques d’enseignement ? CPU Chaire Unesco de pédagogie universitaire. Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice, A Reader. New York: Basic Books. Guigue, E. (2006). L’hétérogénéité des élèves une solution, la différenciation pédagogique. Mémoire professionnel. Marseille : l’académie d’Aix –Marseille. Jobin, V. (2007). Pédagogie différenciée: nature, évolution et analyse des études ayant pour objet les effets de cette pratique pédagogique sur la réussite des élèves. Mémoire de master. Québec : Université Laval. Mendonça Dias, C. (2006). Quelles sont les implications de l’hétérogénéité dans l’apprentissage et l’enseignement du F.L.S.?. Rapport de stage. Bordeaux : Collège Francisco Goya. Puren, Ch. (2001). Pédagogie différenciée en classe de langue. Les Cahiers pédagogiques n° 399, pp. 64-66. Paris, CRAP. Puren, Ch. (2002). La pédagogie différenciée en classe de langue : les leçons d’un programme de coopération européenne. Paris : IUFM des Pays de la Loire. Actes des « Journées angevines » sur la didactique de l’espagnol. Robbes, B. (2009). La pédagogie différenciée : historique, problématique, cadre conceptuel et méthodologie de mise en œuvre. La conférence. Paris : IUFM de Versailles. Rochat, J. M. (2010). Méthodes de recueil de données pour l’évaluation d’un cursus d’études. Lausanne : Unil. Saint-Luc, F. (2013). Pédagogies différenciées, pédagogies actives et coopératives. Thèse de doctorat. Marseille : l’université d’Aix-Marseille. Schumacher, R. (1997). Méthodes qualitatives en recherche sociale sur les maladies tropicales. Genève: TDR. Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Denver: ASCD. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 520 |