تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,819 |
آگاهی از طبقۀ اجتماعی، ابعاد و پیامدهای آن در میان دانشجویان ایرانی | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2، تیر 1396، صفحه 307-328 اصل مقاله (1007.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2017.210216.388 | ||
نویسنده | ||
حمزه نوذری* | ||
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
در این مقاله، بهمنظور تحلیل آگاهی و نگرش دانشجویان دربارۀ طبقه و اهمیت آن، دادههای دو پیمایش نگرشها و آگاهیهای دانشجویان ایرانی در سال 1382 و سال 1394 بهکار گرفته شده است. هدف پژوهش، تحلیل میزان آگاهی دانشجویان از طبقۀ اجتماعیشان، نگرش پاسخگویان به تأثیرگذاری طبقۀ اجتماعی در دستیابی به فرصتهای اجتماعی و اقتصادی و میزان تطابق شاخص عینی طبقات و ذهنیت افراد به طبقه است. دادهها براساس نظریۀ وبر تفسیر شدند. نتایج نشان میدهد بیشتر دانشجویان خود را متعلق به یک طبقۀ اجتماعی میدانند و بر این باورند که افراد جامعه نیز از تفاوت طبقاتی در جامعه آگاهی دارند. بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی و آگاهی طبقاتی دانشجویان همخوانی وجود دارد. مطابق یافتهها، بیشتر دانشجویان خود را متعلق به طبقۀ متوسط میدانند. علاوهبراین، اکثر پاسخگویان معتقدند طبقه در دستیابی به فرصتهای اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است. با وجود این، بیش از نیمی از آنها امید دارند پس از پایان تحصیلات و شاغلشدن، طبقۀ اجتماعی بالاتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی دانشجویان؛ پایگاه اجتماعی-اقتصادی؛ دستیابی به فرصتها؛ طبقۀ اجتماعی؛ نابرابری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Awareness of Social Class, and Its Dimensions and Consequences among Iranian Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamzeh Nozari | ||
Assistant professor of Sociology, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
This paper presents data from two surveys of attitudes and awareness of Iranian students in 1382 and 1394 to analyze their knowledge and attitude toward social class and its importance. The main goal is to analyze the students’ awareness of their social class, their attitude toward the impact of social class in achieving social and economic opportunities, and the correspondence of objective indicators and subjective about social class. The data was interpreted according to Weber. Findings showed that the majority of students considered themselves to be of a social class, and believed that people were aware of class differences in society. There is a correspondence between the students’ socio-economic status and their economic awareness about social class. Results indicated that most students considered themselves as belonging to the middle class. In addition, most respondents believe that social class affects on achieving social and economic opportunities. Nevertheless, more than half of them hope that after graduation and employment, they will be of a higher social class. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achieving opportunities, Awareness, Inequality, social class, socio-economic status | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |