تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,169 |
ارائه الگوی خطمشیگذاری سازمانهای فرهنگی(مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 3، 1396، صفحه 61-78 اصل مقاله (316.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2017.64171 | ||
نویسندگان | ||
وجهالله قربانیزاده* 1؛ فتاح شریف زاده2؛ داوود حسین پور1؛ محمود مروج3 | ||
1دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
خطمشیگذاری در سازمانهای دولتی ایران برای تحقق اهداف بخشی، سازمانی، فرابخشی و ملی بسیار مهم و تعیینکننده است. به طوری که این مسئله در سازمانهای فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که مقوله فرهنگ و بهدنبال آن سیاست فرهنگی دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکار فراوانی است که بدون خطمشیگذاری شایسته تحقق این اهداف ممکن و میسر نیست. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی میکوشد تا فرایند خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با بهرهگیری ازاستراتژی داده بنیاد مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. دادههای تحقیق طی مصاحبه با ۲۳ نفر از خبرگان فرهنگی شامل مدیران، کارشناسان، مربیان و اساتید دانشگاه فراهم آمده است و تحلیل این دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی نشان میدهد که اثربخشی تولیدات و خدمات فرهنگی به عنوان مقوله یا پدیده محوری در مدل تحقیق، به همراه مقولههای زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، الگوی خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تبیین میکند. نتایج پژوهش حاضر علاوه بر ترسیم الگوی خطمشیگذاری در سازمان مورد اشاره، فرایند خطمشیگذاری در سازمانهای فرهنگی ایران را نیز واکاوی و تبیین مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
خطمشی فرهنگی؛ خطمشیگذاری؛ سازمان فرهنگی؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting Policy Making Model for the Cultural Organizations (in Case : Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult) | ||
نویسندگان [English] | ||
Vajhollah Ghorbanizadeh1؛ Fattah Sharifzadeh2؛ Davood Hosseinpour1؛ Mahmoud Moravvej3 | ||
1Associate Professor of Public Administration, Allameh Tabatabaei University | ||
2Professor of Public Administration, Allameh Tabatabaei University | ||
3Ph. D. student in Public Administration, Allameh Tabatabaei University | ||
چکیده [English] | ||
Policy Making in Iranian Government Organizations To achieve organizational goals is very important and determinative. The present study tries to achieve a qualitative approach Process the policy process institute for the intellectual development of children and young adult with Using the grounded theory Strategy, Research data In three steps, "open coding", "axial coding" and "selective coding", indicates that The Effectiveness of Productions and Cultural Services As the axial category research model is. The results of this study are in addition to drawing a policy pattern In the organization referred The process of policy-making in cultural organizations in Iran is also explored and explained. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cultural policy, Policy making, Cultural organization, Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult | ||
مراجع | ||
الف) فارسی ۱ – الوانی، مهدی و شریفزاده، فتاح (۱۳۹۱). فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. ۲ – الوانی، مهدی (۱۳۹۲). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی. تهران: سمت. ۳ – دانش فرد، کرم اله (۱۳۹۲). مبانی خطمشیگذاری عمومی. تهران: نیاز دانش. ۴ – کوین بی، اسمیت و دابلیولاریمر، کریستوفر (۱۳۹۲). درآمدی بر نظریه خطمشیگذاری عمومی (تقابل نظری عقلانیت گراها و فرا اثباتگراها). ترجمه حسن داناییفرد. تهران: صفار. ۵ – تسلیمی، محمد سعید (۱۳۹۲). تحلیل فرایندی خطمشیگذاری و تصمیمگیری. تهران: سمت. ۶ – گیو ریان، حسن وربیعی مندجین، محمدرضا (۱۳۹۱). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی. تهران: یکان. ۸ – کاظمی، علیاصغر (۱۳۸۸). مدیریت سیاسی و خطمشی دولتی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ۹ – داناییفرد، حسن و حسینی، یعقوب و فانی، علیاصغر (۱۳۹۲). ظرفیتهای خطمشیگذاری عمومی. تهران: صفار. ۱۰ – ترک زاده، جعفر (۱۳۸۸). روش پژوهش فرایند چرخهای تحلیل، روشی برای گرداوری، تحلیل و استنتاج از دادههای کیفی پر بعد در مسیر توسعه دانش مدیریت اسلامی، روششناسی علوم انسانی، شیراز، دانشگاه شیراز. ۱۱ - صالحی امیری، رضا (۱۳۹۱). آسیبشناسی فرهنگی در ایران. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک. ۱۲ - هیوز، اون (۱۳۸۸) مدیریت دولتی نوین. ترجمه مهدی الوانی و همکاران. تهران: مروارید. ۱۳ - ایمان، محمدتقی (۱۳۹۱). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ۱۴ - بازرگان، عباس (۱۳۹۱) مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: دیدار. ۱۵ - سفیری، خدیجه (۱۳۸۷). روش تحقیق کیفی. تهران: پیام پویا. ۱۶ - کرسول، جان (۱۳۹۱). پویش کیفی و طرح پژوهش. ترجمه حسن داناییفرد و حسین کاظمی. تهران: صفار. ۱۷ - داناییفرد، حسن و الوانی، مهدی واذر، عادل (۱۳۹۱) روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت. تهران: صفار. ۱۸ - مختاریان پور، مجید (۱۳۹۱). طراحی مدل اجرای سیاستهای فرهنگی مبتنی بر برنامههای توسعه کشور (پایاننامه دکتری). دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ۱۹- اصلی پور، حسین (۱۳۹۳). الگوی بومی تدوین خطمشیهای زیستمحیطی (پایاننامه دکتری). دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ۲۰- عباس منوریان، سید محمد مقیمی، مسعود موحدی، ماشاالله ... حسین زاده (۱۳۹۱) تبیین خطمشیگذاری توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط با استفاده از راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد، مدیریت دولتی، دوره چهارم، شماره ۳، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. ۲۱- طرح پژوهش (رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی). جان دبیلیو کرسول. حسن داناییفرد و علی صالحی، مهربان نشر. تهران. ۱۳۹۱. ۲۲- شریفزاده، فتاح، معدنی، جواد (۱۳۹۴). مفاهیم اساسی و پیشرفته در خطمشیگذاری عمومی، واژگان، تهران. ۲۳- داناییفرد، حسن، امامی، سید مجتبی (۱۳۸۶) تا ملی بر نظریهپردازی داده بنیاد، اندیشه مدیریت، شماره دوم، تهران. ۲۴- الوانی، مهدی، شلویری، میثاق (۱۳۹۵). اجرای خطمشی عمومی-دیدگاههای نظری و راهکارهای عملی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران. ۲۵- صالحی امیری، سید رضا و کاووسی، اسماعیل (۱۳۹۱). فرهنگ و مدیریت سازمانهای فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی، تهران. ۲۶- صالحی امیری، سید رضا؛ و عظیمی دولتآبادی، امیر (۱۳۹۱). مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی، تهران. ۲۷ - داناییفرد، حسن و مظفری، زینب (۱۳۸۷). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تا ملی بر استراتژیهای ممیزی کیفی، پژوهشهای مدیریت، سال اول، شماره اول، صفحه ۱۳۱ – ۱۶۲. ۲۸ - داناییفرد، حسن (۱۳۸۸). روششناسی تدوین خطمشی ملی کارآفرینی کشور: چارچوب مفهومی. توسعه کارآفرینی، سال دوم، زمستان ۱۳۸۸، از ص ۱۲۵ – ۱۵۵. ۲۹ - فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۹۳). بررسی و تبیین مدل مربیگری در آموزش منابع انسانی بر اساس نظریه داده بنیاد. مدیریت فرهنگسازمانی، دوره ۱۲، شماره ۳، ص ۳۷۵ – ۳۹۸. ب) انگلیسی 30- Marsh,Daivid and Macconnel, Allan (1010). Towards a frame work for establishing policy success,public administration. 31- Creswell, i.w (2007). Educational Research: condaucting and Evaluating Quantitativ and Qualitative Research, prentice,Hall. 32- Dye, Thomas R (2008). understanding public policy, prentice, Hall. 33- Charmaz,k, (2000). Grounded theory: objectivist and constructivist methods in N.K. Denzin & Y.s. Lincoln (Eds.)(1994). 34- Creswell, J,W. (2005). Educational Research: planning,conducting, and evaluating quantitative and qualitative research,upper –saddle River,N.J: Merril. 35- Glaser, B.G, Strauss, A. (1967). the discovery of grounded theory.Chicago: Aldine92 - 36- Creswell, j.w. (2012). Educational research: planning conducting, and evaluating quantitative research.4thEdition,Boston: pearson publication. 37– Danaeefard, H, Eslami, A. (2010).discovering theory of organizational indifference: a grounded theory strategy,Europen Jornal of scientific 40 (3),450 -460 38– Tashakkori A & Creswell J.W. (2007). B.editorail: exploring the nature of research, journal of mixed methods research 1: 207 – 211. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,617 |