تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,689 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,457 |
اثربخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کنترل خشم نوجوانان کم شنوا | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 6، شماره 3، مهر 1394، صفحه 201-218 اصل مقاله (319.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.64950 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گروهی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان کم شنوای دختر انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. این مطالعه بر روی 34 نفر از نوجوانان کم شنوای دختر دبیرستان نظام مافی تهران که از طریق نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند؛ انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پرخاشگری باس و پری (AQ) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی طی 8 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. نتایج تجزیه و تحلیلها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب کاهش معنیدار پرخاشگری نوجوانان کم شنوای دختر در گروه آزمایش شده است. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش و اهمیت مهارتهای زندگی، توجه به این مهارتها یک ضرورت اجتماعی است که از طریق آن میتوان به ارتقای وضعیت سلامت روانی نوجوانان کمشنوا کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های زندگی؛ پرخاشگری؛ کم شنوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of group life skills training on Anger control of deaf adolescents | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to examine the effectiveness of group life skills training on the Anger control of deaf adolescents, studying in the academic year 2014-2015. This was a quasi-experimental study with pre-test, post-test and control group. The study sample included 34 deaf girls who were studying in the academic year 2014-2015 in Nezam Mafi High School, Tehran, Iran. Participants were selected using a purposive convenience sampling method, and were randomly divided into two groups (experimental and control groups). The Buss-Perry Aggression Questionnaire (AQ) was used to collect data. The life skills training program was delivered to the experimental group in 8, 60-minutes sessions. The study`s results showed that life skills training significantly decreased anger of the deaf girls (p < .001). According to the study results, it can be concluded that it is a social necessity to consider life skills training as a way of improving the mental status of deaf adolescents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
life skills, Aggression, deaf | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |