![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,331 |
بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و فراموشی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان) | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 4، دی 1396، صفحه 501-526 اصل مقاله (453.3 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2018.240259.1443 | ||
نویسنده | ||
لیلا مقتدایی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها به اهمیت سرمایة اجتماعی و نقش آن در توسعة منابع انسانی و سازمانی اذعان دارند. از سویی، فراموشی سازمانی مفهومی جدید است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و فراموشی سازمانی است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. حجم نمونه با بهکارگیری نرمافزار سمپلپاور، 200 نفر از کارکنان دانشگاه اصفهان برآورد شد. ابزار پژوهش دو پرسشنامة سرمایة اجتماعی و فراموشی سازمانی بود. نتایج بررسی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره حاکی از رابطة معنادار و مثبت سرمایة اجتماعی و فراموشی سازمانی هدفمند و رابطة معنادار و منفی بین سرمایة اجتماعی و فراموشی سازمانی تصادفی بود. نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین سرمایة اجتماعی و فراموشی سازمانی رابطة معنادار و مثبت وجود دارد. بدان معنا که با بهکارگیری سرمایة اجتماعی میتوان افراد را در تصمیمگیریهایی مشارکت داد که با آگاهی و اعتماد نسبت به اهداف برنامة فراموشی، به پذیرش و اجرای آن اقدام کنند. این پذیرش سبب کاهش مقاومت در برابر تغییر، کاهش زوال و اتلاف دانش، ارتقای ضریب جذب در سازمان و توسعة دانش ذخیرهشده خواهد شد و سرانجام به بهسازی سازمان منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایة اجتماعی؛ فراموشی تصادفی؛ فراموشی سازمانی؛ فراموشی هدفمند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Social Capital and Organizational Forgetting (The Case of Employees of the University of Isfahan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Moghtadaie | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, organizations acknowledged the importance of social capital and its role to develop organizational and human resources. On the other hand, organizational forgetting is a new concept drawing the researchers 'attention. The present descriptive- survey study aims to explain the relationship between social capital and organizational forgetting. 200 staff of university of Isfahan were selected as sample by using Sample Power software. Two questionnaires of social capital and organizational forgetting were used as research tools. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used in this research. The results suggested that, there is a positive and significant relationship between social capital and intentional organizational forgetting, while a negative and significant relationship exists between social capital and accidental organizational forgetting. Data analysis showed a positive and significant relationship between social capital and organizational forgetting, that is, by using social capital, individuals can participate in decision making, so that they accept and implement the forgetting plan with awareness and confidence to its goals. This acceptance leads to decrease in resistance toward changes, decrease in knowledge waste, enhancement of absorption coefficient in organizations, development of stored knowledge, and finally improvement of organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational forgetting, Purposeful forgetting, Random forgetting, Social capital | ||
مراجع | ||
الوانی، سید مهدی، ناطق، تهمینه، و فراحی، محمدمهدی (1386). نقش سرمایة اجتماعی در توسعة مدیریت دانش سازمانی. فصلنامة علوم مدیریت ایران، دورة 2، شمارة 5، صفحات 75-35. امیرخانی، طیبه، و پورعزت، علیاصغر (1387). تأملی بر امکان توسعة سرمایة اجتماعی در سازمان دولتی. نشریة مدیریت دولتی، دورة 1، شمارة 1، صفحات 32-19. بخشچناری، امینرضا، عیدی، حسین، و عباسی، همایون (1394). تحلیل ارتباط فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی (مطالعة موردی: وزارت ورزش و جوانان). مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دورة 2، شمارة 5، صفحات 20-11. پورحاتمی، عاطفه، زارعی متین، حسن، حیاتی، بهزاد، و عطایی، مهدی (1394). بررسی اثر فراموشی سازمانی هدفمند و غیرهدفمند بر فرایند یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی). مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 13، شمارة 4، صفحات 1200-1179. حسنپور، اکبر، و معماری، محبوبه (1390). فراموشی سازمانی. نشریة تدبیر، سال 22، شمارة 238، صفحات 59-53. حسینی، سید یعقوب، جلالی، رضا، و خسروانی، فرزانه (1389). فراموشی سازمانی؛ چالش مهم مدیران در عصر جدید کسبوکار. پژوهشنامة مدیریت تحول، سال 2، شمارة 4، صفحات 117-97. حسینی، یعقوب، و مغدانی، رضا (1392). اولویتبندی عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی: استفاده از مدل تحلیل شبکهای فازی با رویکرد برنامهریزی غیرخطی. پژوهشنامة مدیریت اجرایی، سال 5، شمارة 9، صفحات 36-12. رابینز، استفن پی. (1384). مبانی رفتار سازمانی. تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی. سرلک، محمدعلی، کشاورز، آرزو، و کشاورز، الهام (1394). بررسی نقش مدیریت دانش در اولویتبندی منابع انسانی. مطالعات دانششناسی، سال اول، شمارة 3، صفحات 21-3. صادقیان، رحمتاله، یعقوبی، نورمحمد، و اعزازی، محمداسماعیل (1391). بررسی رابطة فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال 5، شمارة 17، صفحات 120-103. ظفری فرود، محمد (1395). بررسی تأثیر سرمایة فکری بر نوآوری سازمانی نقش میانجی فراموشی سازمانی (مورد مطالعه: مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری). پایاننامة کارشناسیارشد، رشتة مدیریت MBA، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. عباسزاده، محمد، و مقتدایی، لیلا (1388). بررسی جامعهشناختی تأثیر سرمایة اجتماعی بر دانشآفرینی، مجلة جامعهشناسی ایران، دورة 10، شمارة 1، صفحات 28-3.علیمحمدی، صدیقه (1390). بررسی رابطة میان میزان شکافهای دانشی و سطح فراموشی سازمانی (مطالعة موردی: سازمان جهاد دانشگاهی استان هرمزگان). پایاننامة کارشناسیارشد، رشتة مدیریت فناوری اطلاعات – گرایش کسبوکار، دانشگاه سیستان و بلوچستان.قلیچلی، بهروز، و مشبکی، اصغر (1385). نقش سرمایة اجتماعی در ایجاد سرمایة فکری سازمان. فصلنامة دانش مدیریت، سال 19، شمارة 75، صفحات 147-125. قیاسی، رضا، یاوری، امیرحسین، آهی، پرویز، قنبری، حبیب، و آلطه، حسن (1394). تبیین ابعاد فراموشی سازمانی و ظرفیت جذب دانش سازمانی. فصلنامة علمی پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، سال 3، شمارة 4، صفحات 36-13. مشبکی، اصغر، بستام، هادی، و دهیادگاری، سعید (1391). ارتقای عملکرد سازمانی از طریق فراموشی سازمانی هدفمند. نشریة مدیریت سلامت، دورة 15، شمارة 48، صفحات 105-93. مشبکی، اصغر، و ربیعی، مسعود (1388). فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک): اکسیر رقابتپذیری در سازمان. فصلنامة مدرس علوم انسانی، دورة 13، شمارة 4، صفحات 218-194.. Akgün, A. E., Byrne, J. C., Lynn, G. S., & Keskin, H. (2007). Organizational Unlearning as Changes in Beliefs and Routines in Organizations. Journal of Organizational Change Management, 20(6), 794-812.
Azmi, F. T. (2005). Mapping the Learn-Unlearn-Relearn Model Imperatives for Strategic Management. Indian Journal of Training & Development, 20, 4-14.
Azmi, F. T. (2008). Mapping the Learn-unlearn-relearn Model Imperatives for Strategic Management. European Business Review, 20(3), 240-259.
Cheng, S. K., Liu, C. I., Lee, J. R., Hung, D. L., & Tzeng, O. J. (2012). Intentional forgetting might be more effortful than remembering: An ERP study of Item-method directed forgetting. Biological Psychology, 89(2), 283– 292.
De Holan, P. M., & Phillips, N. (2003). Organizational forgetting. In M. Edited by Smith, M. E. & Lyles, M. A. Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, Oxford: Blackwell, (pp.393-409).
De Holan, P. M., Phillips, N., & Lawrence, T. B. (2004). Managing organizational forgetting. MIT Sloan Management Review, 45(2) , 44-52.
Fernandez, V., & Sune, A. (2009). Organizational forgetting and its causes: An empirical research. Journal of Organizational Change Management, 22(6), 620-634.
Fukuyama, F. (1995). The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press.
Gagnon, R. J., & Sheu, C. (2000). The impact of learning, forgetting and capacity profiles on heacquisition of advanced technology. Omega, 28(1), 51-76.
Grama, B., & Todericiu, R. (2016). Change, resistance to change and organizational cynicism. Studies in Business and Economics, 11(3), 47-54.
Hador, B. B. (2017). Three levels of organizational social capital and their connection to performance. Journal of Management Development, 36(3), 348-36.
Hedberg, B. (1981). How organizations learn and unlearn, In Nystrom, P. & Starbuck, W. (eds), Handbook of Organizational Design, Oxford: Oxford University Press, (pp.3-27).
Hoffman, J., Hoelscher, M. L., & Sherif, K. (2005). Social capital, knowledge management and sustained superior performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 93-100.
Hong, J. (1999). Structuring for organizational learning. The Learning Organization, 6(4), 179-185.
Hoseinzehi, K., Elhami, Z., Jangizehi, S., & Omidi, Y. (2016). Provide a mechanism to prevent random organizational forgetting relying on social capital. Journal of Social Sciences and Human Studies, 2(2), 1-7.
Jiang, Y., & Fu, Q. (2010). Management of organizational foregetting in construction of organizational absorptive capacity, e-product e-service and e-entertainment (ICEEE), 1-6.
Kanck, S., & Keefer, P. (1997). Does social capital have an economic payoff? Across-country investigation. The Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1251-1288.
Lumsden, L. (2006). The development of tools to measure anddescribe social capital in specifc communithes and in organanisations. Thesis, Philosophy in Organizational Psychology, Griffith University.
Manning, P. (2009). Explaining and developing social capital for knowledge management purposes. Journal Of Knowledge Management, 14(1), 83-99.
McElroy, M. W., Jorna, R. J., & Van Engelen, J. (2006). Rethinking social capital theory: A knowledge management perspective. Journal of Knowledge Management, 10(5), 124-136.
Mu, J., Peng, G., & Love, E. (2008). Inter firm networks, Social capital, and knowledege flow. Journal of Knowledge Management, 12(4), 86-100.
Smith, M. E., & Lyles, M. A. (2011). In praise of organizational forgetting. Journal of Management Forgetting, 20(3), 311-316.
Tham, Z-Ch. G., Pee, L. G., Kankanhalli, A., & Tan, G. W. (2008). Turnover in information systems development projects - managing forgetting. The Learning Organization, 15(2),
Wong, P., Cheung, S., Yiu, R., & Hardie, M. (2012). The unlearning dimension of organizational learning in construction projects. International Journal of Project Management, 30(1), 94-104.
Zeng & chen (2010). The relation ship between intentional organizational forgetting and organizational innovation: The mediating effect of organizational learning capability. Advanced Management Science, 3(1), 47-53. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 828 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |