![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,142 |
نسبت مبانی فلسفی رویکردهای آموزش کودکان در جهان غرب و فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان فلسفۀ بومی در جامعۀ ایران | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 17-33 اصل مقاله (491.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهین ایروانی* 1؛ علی وحدتی دانشمند2 | ||
1گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دو دهۀ اخیر، گفتمان تحول در آموزش و پرورش ایران، پژوهشهای زیادی را به خود معطوف ساخته و در سطح حکومتی نیز اسناد زیادی در این راستا تدوین شده اند. در سوی مقابل، کیفیت پایین آموزش رسمی، خانوادههای زیادی را به سمت الگوهای جایگزین آموزش رسمی در دورۀ کودکی همچون رویکردهای آموزشی برآمده از غرب - به واسطۀ شعارها و گسترش آنها در سراسر جهان – علیرغم هزینههای سنگین این رویکردها، سوق داده است. اما پرسش تامل برانگیز در این میان، میزان سازواری میان فلسفۀ تربیتی زیرساز و ریشههای فرهنگی و اجتماعی این رویکردها با فلسفۀ تربیتی بومی جامعۀ ایران، که عمدتا با عناصر دینی در هم آمیخته است می باشد. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این پرسش و با کاربست روش تحلیل فلسفی و تحلیل تطبیقی دست به استخراج مبانی و اصول سه رویکرد اروپایی مورد اقبال در ایران یعنی والدورف، مونتهسوری و رجیو امیلیا و سپس مقایسه با رویکرد اسناد تحولی زده است. نتیجه حاکی از آن است که اگرچه در لایۀ رویین، مشابهتی میان این دو نگاه و آن هم منحصرا در سطح پیشدبستان دیده می شود، در لایۀ زیرین فاصله ای عمیق میان آنها وجود دارد که پیوستن نتایج تربیتی این رویکردها را به جریان رسمی آموزش در سالهای بعد، با چالش مواجه خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد تحولی نظام آموزشی ایران؛ رویکردهای اروپایی آموزش کودکان؛ فلسفه اسلامی تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relevance of Philosophical Foundations of Modern Early Childhood Education Approaches and Islamic Philosophy of Education as Iran Indigenous Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahin Iravani1؛ Ali Vahdati Daneshmand2 | ||
1University of Tehran | ||
2University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In two past decades, reform discourses in Iran's education system have attracted many researchers and in this way, many documents in governmental level are approved. In another side, poor quality of formal schooling is an important cause to increase families who choose other substitutes such as "Alternative education" and "Homeschooling"; that are not indigenous and are mostly westerns. Although these solutions have high expenses, their significant extension all over the world and their mottoes have made them attractive for some Iranian families as well. However, what about philosophy, specific educator, certain society, and cultural circumstances that shape each approach and their consequences children who live in a different society, Islamic Iran! To what extent the philosophical foundations of these approaches are aligned with the Islamic education as an indigenous philosophy in Iran. To answer this question, this paper compares three European approaches including Waldorf, Montessori and Reggio Emilia and their philosophical basis with Iran educational system reform documents and its Islamic philosophy. It is shown that, in spite of a slight similarity in the preschool level, there is an in-depth gap between these two at the philosophical level. This could be a major challenge for modern educated children to join the mainstream system at the upper level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
European schooling approaches, Iran education reform documents, Islamic philosophy of education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,074 |