تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,404 |
رویکرد اجتماعی بهتربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهومپردازی مؤلّفههای دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 93-114 اصل مقاله (460.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم قاسمی* 1؛ محمدرضا َشرفی2؛ شهین ایروانی2؛ سید مهدی سجادی3 | ||
1گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله در پی دستیابی بهرویکردی اجتماعی در تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه اسلام است. بهدنبال این هدف، با روشی تحلیلی بهبررسی دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس میپردازد و مؤلّفههای اجتماعی از هویّت انسان که، در ارتقایِ اخلاقی او مؤثر هستند را استنتاج کرده و با عنوانهای ارتباط، حفظ و تعلّق به هویّت جمعی و گفتوگو معرفی میکند. سپس با نقد تطبیقی میان سه دیدگاه مذکور و دیدگاه اسلام – که مبتنی بر آراء تفسیری علامه طباطبایی انتخاب شده- امکان استفاده از این مؤلّفهها را بررسی کرده و سپس مفهومپردازی جدیدی از این مؤلّفهها را ارائه میدهد. مقاله با استنتاج قابلیتهایی مبتنی بر این مؤلّفهها به روش تحلیلی فرا رونده، طرحی نو را در تربیت اخلاقی تبیین میکند. طبق این طرح لازم است برای تربیت اخلاقی، پرورش یازده قابلیت ارتباطی، پنج قابلیت مربوط به تعلق به هویّت جمعی و پنج قابلیت مربوط به گفتوگو مورد توجّه کارگزاران تربیتی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ رویکرد اجتماعی؛ اسلام؛ نومفهومپردازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Approach to Moral Education in Islam Through Reconceptualization in Components of Dewey, Durkheim, Habermas point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Ghasemi1؛ Mohammad Reza Sharafi2؛ Shahin Iravani2؛ Mehdi Sajjadi3 | ||
1University of Tehran | ||
2Philosophical and Social Foundations of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of this research is achieving social approach to moral education in Islam. This research uses descriptive-analytic, critical, and Practical deduction method in parts of it. To achieve this goal, first of all by describing view of Dewey, Durkhiem, Habermas gains components. These are communication, keep up and belong in collective being, discourse. Then criticizes the assumptions of these components based on Islam point of view. Then tries to reach these components what and how promote morality In accordance with Islam's view. As a result of this effort achieves twenty-six moral Capabilities observed those tree components. Trying to develope these capabilities is central to the social approach to moral education based on Islam view and shows bases, goals and principles in moral education | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moral Education, Islam, Social approach, Dewey, Durkheim, Habermas, Socail face of man, Moral capabilities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |