تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,417 |
مقایسه ی ارتباطات بصری در خط نستعلیق بین دو شیوه ی صفوی و معاصر(میرعماد و امیرخانی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 2، تیر 1397، صفحه 35-46 اصل مقاله (7.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.227147.665605 | ||
نویسندگان | ||
روح الله اسحاق زاده1؛ حمید صادقیان* 2؛ الهام روحانی اصفهانی3 | ||
1مدرس دانشگاه هنر اصفهان | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان | ||
3دانش آموخته ی دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
کلام و تصویر دو عامل مهم برای ایجاد ارتباط هستند. در خوشنویسی انتقال پیام از طریق تصاویر و کلمات، دارای ساختار تجسمی است. حضور اصول و قواعد در کنار زیبایی و توجه به کیفیت های بصری، این خط را از نظر بصری و ساختار زیباشناختی ممتاز نموده است. آثار میرعماد درمیان خوشنویسان دوره صفوی، نمایش اوج تکامل این خط پس از گذشت چند قرن می باشد. این مقاله با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی به روش توصیفی، تحلیلی به مقایسه کیفی گزیده ای از آثار میرعماد و امیرخانی پرداخته، تلاش دارد تا ارتباطات عینی و ادراکی در دو شیوه صفوی و معاصر را بررسی نماید. پرسش های قابل طرح عبارتند از این که؛ چه نیازی به ایجاد ارتباطات ظاهری و پنهانی در خط نستعلیق وجود دارد، نقش دانش بصری در ادراک این ارتباطات و اساسا وجوه افتراق و تفاضل میان نمونه آثار مشابه ارایه شده دو هنرمند چیست. نتیجه بررسی ها حکایت از حساسیت بیشتر هنرمند صفوی بر ارتباطات عینی و ادراکی عناصر بصری نسبت به هنرمند معاصر دارد چنانکه درک این ارتباطات علاوه بر لزوم شناخت اصول و قواعد خط، نیازمند شناخت روابط میان عناصر تجسمی و کیفیت های بصری موجود در آثار خوشنویسی خط نستعلیق می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط بصری؛ نستعلیق؛ صفوی؛ معاصر؛ میرعماد؛ امیرخانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of visual communications in hieroglyphics between the Safavid and contemporary style (Miremad and Amirkhni) | ||
نویسندگان [English] | ||
rohollah ishaqsadeh1؛ hamid sadeghian2؛ elham rohani esfahani3 | ||
چکیده [English] | ||
Word and image are two important factors to establish the connection. Formation of a signal in the form of letters, for expressing ideas and mental concepts took place distant past. Using text glyphs if the distance of time and space, get a sense was also easier. Writing and calligraphy In addition transferring messages through images and words, are visual structure. So in hieroglyphics only the characters but the message transfer agent Calligraphy artist initiative has been verified and tasteful field writing. The principles and rules of calligraphy in the beauty and attention to visual quality, including features that The line of visual and aesthetic structure has been privileged over other lines. The works surviving from Mir Emad Calligraphy in the Safavid period, showing the peak of the evolution of this line is that after centuries of formation, Attractions and hidden in the works of the best artists of his works of contemporary calligraphy in terms of visual and visual communications verifiable and comparable. So that by comparing the strengths and weaknesses of each of these works can be in terms of aesthetics and visual qualities outlined Selected samples to compare the effects of each period, the index of similar works Miremad the Safavid period and Amirkhni the contemporary period. Such relationships Nstlyq three categories: visual communication, understanding and communication connections are writing. Here are a dedicated communications objective and perceived communication or hidden in two contemporary style and Safavi has been studied. Considering the importance of hieroglyphics as the most beautiful bride Islamic lines and lines of Persian literature, research activity, comprehensive, adequate and functional aesthetic principles have been done in the discussion. Basically without careful analysis and rational calligraphic works great and can not index any new developments in the field of calligraphy found his way. So far, few studies have been done on the bases of visual nasta'liq Therefore, none of the visual elements of visual communication objective and hidden relationships and the visual quality of the calligraphy analyzed Nstlyq not taken seriously In this paper, collecting information through library and documentary descriptive, analytical qualitative comparison of excerpts from the works of Mir Emad and Amirkhni addressed, Objective and comprehensive communications effort is intended to be reviewed in two ways Safavid and contemporary. According to the research are among the examples given. Questions are being raised in this paper is to both apparent and hidden hieroglyphics need to make contact there, Intuitive knowledge in understanding what role this communication, mainly the similarities and differences in the difference between the samples of Miremad and Amirkhni similar effects are. The result of the research shows is that sensitive artist Safavid period, especially relations of visual communications objective and perceptual visual elements more contemporary artists have been hidden. In addition to recognizing the principles and rules as well as understand the communication writing, Requires a thorough understanding and recognition of objective and perceptual relationship between visual elements and visual quality of the calligraphy is nasta'liq Safavid period in the works of the artist fully considered the issue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Graphic, Nsta'liq, Safavid, Contemporary, Mir Emad, Amirkhni | ||
مراجع | ||
احسنت، قاسم (1386)، میرعماد تا حجاب شیراز: مروری بر ناقل شیوه و مکتب میرعماد و تاثیر آن در خوشنویسی، افق پرواز، شیراز. ا.داندیس، دونیس (1385)، مبادی سواد بصری، مترجم: مسعود سپهر، چاپ چهاردهم، انتشارات سروش. اسحاقزاده، روحالله (1394)، اصول و مبانی خط نستعلیق، مهرآذین، اصفهان. بابا شاه اصفهانی (1391)، آداب المشق (بر اساس نسخۀ دانشگاه پنجاب لاهور)، پژوهش دکتر حمیدرضا قلیچ خانی، پیکره، تهران. امیرخانی1 ، غلامحسین (1376)، چند برگی از قرآن مجید، انتشارات کلهر، مشهد. امیرخانی2 ، غلامحسین (1376)، ترکیببند محتشم، انجمن خوشنویسان ایران، تهران. امیرخانی، غلامحسین (1369)، ترجیعبند هاتف، انجمن خوشنویسان ایران، تهران. امیرخانی، غلامحسین (1379)، آداب الخط امیرخانی، با توضیحاتی درباره ترکیب حسن وضع و حسن تشکیل، انجمن خوشنویسان ایران، تهران. امیرخانی، غلامحسین (1380)، صحیفه هستی، کلهر، مشهد. امیرخانی، غلامحسین (1386)، جلوههای نیاز: مناجات منظوم منسوب به حضرت علی (ع)، امیرخانی، تهران. حلیمی، محمدحسین (1392)، اصول مبانی هنرهای تجسمی زبان، بیان، تمرین، انتشارات احیاء کتاب، تهران. حلیمی، محمدحسین (1393)، اصول مبانی هنرهای تجسمی زبان، بیان، تمرین، انتشارات احیاء کتاب، تهران. حلیمی، محمدحسین(1390)، زیبایی شناسی خط در مسجد جامع اصفهان، قدیانی، تهران. رشوند، زینب (1391)، نگاهی به ظرفیت های تصویری سیاه مشق های نستعلیق در تایپوگرافی معاصر، کتاب اردیبهشت 3، گزیده مقالات سومین فراخوان پژوهشی طراحی گرافیک ایران، انتشارات کتاب آبان، صص 107-121. روانجو، احد. (1394)، آموزش خوشنویسی به مثابه نسخه کامل آموزش سنتی هنر، نشریه ی هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، دوره ی 20، شماره ی 2. دوره تابستان(صفحات 51-62) طاهریان، غلامرضا (1382)، نگاهی علمی به زاویه قلم نستعلیق، کلک دیرین، تهران. طاهریان، غلامرضا (1383)، میرعماد و کشیدههای تخت، کتاب ماه هنر، شماره 69.، صص 112-123. فردی، حسن و محمدحسین (1382)، آثار برگزیده استاد کل میرعمادالحسنی، یزدانی، تهران. فرید، امیر(1394)، بررسی ویژگی های بصری حروف در نستعلیق، دو فصلنامه علمی- ترویجی پژوهش هنر، سال پنجم، شماره دهم، صص 101-113. قطاع، محمدمهدی (1383)، مبانی زیباشناسی در شیوه میرعماد، کتاب ماه هنر، شماره 69 و 70، صص 104-110. کپس، جئورگی (1375)، زبان تصویر. ترجمه: فیروزه مهاجر، انتشارات سروش، تهران. منتخب آثار خوشنویسان (1378)، مرقع رنگین، انتشارات انجمن خوشنویسان ایران، تهران. میرعماد و دیگر خوشنویسان (1359)، مرقعات خط، یساولی، تهران. ورامینی، نیما (1390)، تفکر خلاق در گرافیک، انتشارات فرهنگسرای میردشتی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,436 |