تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,708 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,039 |
شناسایی و بررسی انواع روابط مصرفکنندگان با اجتماعات برند در اینستاگرام | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 3، 1397، صفحه 529-546 اصل مقاله (453.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.248653.2885 | ||
نویسندگان | ||
سعید عربلوی مقدم* 1؛ محمد رحیم اسفیدانی2؛ هاشم آقازاده3؛ طیبه زندی پور4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ـ گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4استاد گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و بررسی انواع روابط مطلوب و نامطلوب مصرفکنندگان با اجتماعات برند در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش: در این پژوهش از روش تحقیق مطالعه چندموردی استفاده شده است که در آن موارد مطالعه، هشت مشارکتکننده بودهاند که برندهایی از دو صنعت پوشاک و رستوران را در اینستاگرام دنبال میکردند. یافتهها: یافتههای این پژوهش وجود 15 نوع رابطه مختلف بین مصرفکنندگان و اجتماعات برند در اینستاگرام را نشان داد که از آن میان، نُه مورد شامل خود، عشق، دوست صمیمی، دوست معمولی، همکار، رابطه موقت، رابطه نوظهور، آشنای دور و دشمنی، در پژوهشهای پیشین وجود داشت، اما شش رابطه شامل دوپیوندی، طرفدار، آشنای محترم، غریبه، بالقوه و رو به زوال، از نوآوریهای پژوهش حاضر است. این 15 نوع رابطه پس از ردهبندی بر اساس میزان مطلوبیت برای برندها، دستهبندی شدند. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که مصرفکنندگان طیف متنوعی از روابط را با اجتماعات برند در اینستاگرام برقرار میکنند. این روابط میتوانند بسیار مثبت یا منفی باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماع برند؛ اینستاگرام؛ رابطه مصرفکننده ـ برند؛ شبکههای اجتماعی؛ مطالعه موردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Investigating Types of Consumer Relationships with Brand Communities on Instagram | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Arablooye Moghaddam1؛ Mohammad Rahim Esfidani2؛ Hashem Aghazade3؛ Tayebeh Zandipour4 | ||
1Ph.D. Student in Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Prof. in Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Associate Prof. in Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Prof., Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The present study aimed to identify and to investigate different types of favorable and unfavorable relationships between consumers and brand communities on Instagram. Methods: In this research a multi-case study approach has been adopted in which the cases were 8 participants who followed some brands from restaurant and clothing industries on Instagram. Results: The findings revealed 15 different types of relationships between consumers and brand communities on Instagram, among which, 9 items including self, love, best friend, casual friend, fling, colleague, emergent, acquaintance, and animosity, were previously introduced in the extant literature. 6 of which (including two-tier, fan, respectable acquaintance, stranger, potential and declining) were the contributions of this research. These 15 types of relationships were ranked and classified based on their favorability for brands. Conclusion: This research showed that consumers build a variety of relationships with brand communities on Instagram some of which are very positive and some are negative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brand community, Case study, Consumer-brand relationship, Instagram, Social networking sites | ||
مراجع | ||
امیری، شیما؛ مصدق، محمد جواد؛ ثنایی، محمد رضا (1396). رفتار خرید بدون برنامهریزی برخط مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی: نقش تعاملات شبه اجتماعی کاربران (مطالعه موردی: کاربران شبکه اینستاگرام). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(3)، 463- 484. دلافروز، نرگس؛ فرخبخت فومنی، علیرضا؛ خسروی، محمد رضا (1396). تبیین استفاده از رسانههای اجتماعی در تعاملات میان شرکتهای بیمه، نمایندگیهای فروش و مشتریان (مطالعه موردی: شرکت بیمه ایران). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(2)، 271-294. روشندل اربطانی، طاهر. (1395). تأثیر شبکههای اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط مشتری برند (مطالعه موردی: برند لپ تاپ). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(3)، 578- 606. معینی، حسین؛ جامیپور، مونا؛ ابراهیمی دلاور، فاطمه (1396). تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطه اعتماد (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(1)، 173- 192.
References Aggarwal, P. (2004). The effects of brand relationship norms on consumer attitudes and behavior. Journal of consumer research, 31(1), 87-101. Alonso-Dos-Santos, M., Guardia, F. R., Campos, C. P., Calabuig-Moreno, F., & Ko, Y. J. (2018). Engagement in sports virtual brand communities. Journal of Business Research, 89, 273-279. Amiri, S., Mosadegh, M., & Sanaei, M. (2017). The Unplanned Online Buying Behavior in Social Commerce: The Role of Users’ Pseudo-social Interactions (Case: Users of Instagram Network). Journal of Business Management, 9(3), 463-484. (in Persian) Bailey, K.D. (1994). Typologies and taxonomies: an introduction to classification techniques (Vol. 102). California: Sage. Davis, R., Piven, I., & Breazeale, M. (2014). Conceptualizing the brand in social media community: The five sources model. Journal of Retailing and consumer services, 21(4), 468-481. Delafrooz , N., Farokhbakht Foomani, A., & Khosravi, M. (2017). Specifying the Social Media Usage among Insurance Companies, Agents and Clients (insured)’ Interactions (Case study: Iran Insurance Co.). Journal of Business Management, 9(2), 271-294. (in Persian) Eisenhardt, K. M., & Graebner, M. E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of management journal, 50(1), 25-32. Fajer, M. T., & Schouten, J. W. (1995). Breakdown and dissolution of person-brand relationships. Advances in Consumer Research, 22, 663-667. Fetscherin, M., & Heinrich, D. (2014). Consumer brand relationships: A research landscape. Journal of Brand Management, 21(5), 366-371. Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of consumer research, 24(4), 343-353. Fritz, W., Lorenz, B., & Kempe, M. (2014). An Extended Search for Generic Consumer–Brand Relationships. Psychology & Marketing, 31(11), 976-991. Hennig-Thurau, T., Malthouse, E. C., Friege, C., Gensler, S., Lobschat, L., Rangaswamy, A., & Skiera, B. (2010). The impact of new media on customer relationship. Journal of Service Research, 13(3), 311-330. Hollebeek, L. D., Glynn, M. S., & Brodie, R. J. (2014). Consumer brand engagement in social media: Conceptualization, scale development and validation. Journal of interactive marketing, 28(2), 149-165. Hudson, S., Huang, L., Roth, M. S., & Madden, T. J. (2016). The influence of social media interactions on consumer–brand relationships: A three-country study of brand perceptions and marketing behaviors. International Journal of Research in Marketing, 33(1), 27-41. Hudson, S., Roth, M. S., Madden, T. J., & Hudson, R. (2015). The effects of social media on emotions, brand relationship quality, and word of mouth: An empirical study of music festival attendees. Tourism Management, 47, 68-76. Hung, K., Li, S. Y., & Tse, D. K. (2011). Interpersonal trust and platform credibility in a Chinese multibrand online community. Journal of Advertising, 40(3), 99-112. Ji, M. F. (2002). Children's relationships with brands: “True love” or “one‐night” stand? Psychology & Marketing, 19(4), 369-387. Kang, J., Tang, L., & Fiore, A. M. (2014). Enhancing consumer–brand relationships on restaurant Facebook fan pages: Maximizing consumer benefits and increasing active participation. International Journal of Hospitality Management, 36, 145-155. Kim, E., Sung, Y., & Kang, H. (2014). Brand followers’ retweeting behavior on Twitter: How brand relationships influence brand electronic word-of-mouth. Computers in Human Behavior, 37, 18-25. MacInnis, D. J., & Folkes, V. S. (2017). Humanizing brands: When brands seem to be like me, part of me, and in a relationship with me. Journal of Consumer Psychology, 27(3), 355-374. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Moeini, H., Jamipour, M., & Ebrahimidelavar, F. (2017). The Effect of Social Commerce Capabilities on Customers' Attitude to Ward Buying by the Mediator Role of Trust (Case Study: Instagram Users). Journal of Business Management, 9(1), 173-192. (in Persian) Nass, C., & Moon, Y. (2000). Machines and mindlessness: Social responses to computers. Journal of social issues, 56(1), 81-103. Park, C. W., Eisingerich, A. B., & Park, J. W. (2013). Attachment–aversion (AA) model of customer–brand relationships. Journal of Consumer Psychology, 23(2), 229-248. Park, H., & Kim, Y. K. (2014). The role of social network websites in the consumer–brand relationship. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(4), 460-467. Robinson, P., & Kates, S. M. (2005). Children and their brand relationships. NA-Advances in Consumer Research Volume 32. Available in: http://www.acrwebsite.org/volumes/v32/ acr_vol32_161.pdf. Roshandel Arbatani, T. (2016). Role of Social Networks Websites in Improvement of Customer Relationship and Brand. Journal of Business Management, 8(3), 578-606. (in Persian) Simon, F., & Tossan, V. (2018). Does brand-consumer social sharing matter? A relational framework of customer engagement to brand-hosted social media. Journal of Business Research, 85, 175-184. Stokburger‐Sauer, N. (2010). Brand community: drivers and outcomes. Psychology & Marketing, 27(4), 347-368. Sweeney, J. C., & Chew, M. (2002). Understanding consumer-service brand relationships: a case study approach. Australasian Marketing Journal (AMJ), 10(2), 26-43. Veloutsou, C. (2007). Identifying the dimensions of the product-brand and consumer relationship. Journal of Marketing Management, 23(1-2), 7-26. Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. Zayer, L., & Neier, S. (2011). An exploration of men's brand relationships. Qualitative Market Research: An International Journal, 14(1), 83-104. Zhou, Z., Zhang, Q., Su, C., & Zhou, N. (2012). How do brand communities generate brand relationships? Intermediate mechanisms. Journal of Business Research, 65(7), 890-895.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,370 |