تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,061 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,042,128 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,276,634 |
از نظریه تا عمل: بررسی «خوانندة درون متن» در یکمشت گندم اثر ایدن چمبرز | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 10، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 217-236 اصل مقاله (279.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2018.211546.1414 | ||
نویسنده | ||
جعفر میرزایی پرکلی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
چکیده ایدن چمبرز از نظریهپردازان و نویسندگان برجستة ادبیات کودک و نوجوان است که در نظریة «خوانندة درونمتن» خود بر اهمیت مطالعة چهارعنصر سبک ، زاویة دید ، طرفداری و شکافهای گویا در نقد آثار این حوزه تأکید میکند. روش نقد چمبرز طی سالهای اخیر دریچة تازهای بهسوی نقد آثار ادبیات کودک در ایران گشوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی داستان «یکمشت گندم» از مجموعه داستان بازی محبت بر اساس روش نقد خود چمبرز شیوهها و فنون کارآمد وی را در خلق خوانندۀ درونمتن نمایان سازد و نظریات او را در این اثر عملاً به بوته آزمایش بگذارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چمبرز در این داستان با بکارگیری شیوههای پرداخت روایت اصلی در قاب پیشروایت، تقابل نوشتاری، عینیتبخشی کودکانه، تغییر کنترلشدة لحن، سطح روایی دوگانه، روایتپردازی ملموس، طرفداری از راه آفرینش راوی دوچهره، شکاف-های صوری، ساختاری و پایان تمثیلی خوانندة کودک درونمتنی اندیشمند، کنجکاو، منتقد و سرشار از تخیل خلق میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودک؛ ایدن چمبرز؛ خوانندة درونمتن؛ «یکمشت گندم»؛ بازی محبت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From Theory to Practice: The Examination of “The Reader in the Book” in A Handful Of Wheat by Aiden Chambers | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Mirzaee Porkoli | ||
Assistant Professor in English Department Razi University of Kermanshah | ||
چکیده [English] | ||
Aiden Chambers is one of the outstanding critics and writers in Children’s Literature who emphasizes, in his theory “The Reader in the Book,” on the importance of style, point-of-view, taking-sides and tell-tale gaps in examining the works in this field. Recently, Chamber’s approach has opened new doors to the examination of Iranian works in Children’s Literature. The present study aims at reading “A Handful Of Wheat” from his collection, The Kissing Game, on the basis of his theory to identify Chamber’s effective techniqes to create “the reader in the book” and by this practically put his ideas into test. The findings of this research demonstrate that, in this story, Chambers creates an intellegent, curious, critical and imaginative child reader through using the techniqes of structuring the main narrative within a framing narrative, writing disagreement, childlike objectivization, managed shift of tone/voice, double narrative levels, concrete narrative-making, taking sides through creating a double-face narrator, superficial and structural gaps, and an allegorical ending. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children’s Literature, Aiden Chambers, The Reader in the Book, “A Handful Of Wheat”, The Kissing Game | ||
مراجع | ||
بنتون، مایکل. (1380)، «نقد ادبی خواننده محور». ترجمة شهرام اقبالزاده. پژوهشنامة ادبیات کودک و نوجوان. شمارة 25. صص 48-21. تولان، مایکل. (1393)، روایتشناسی (درآمدی زبانشناختی – انتقادی). ترجمة فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران، سمت. جان، مانفرد. (1389)، «رویکرد روایتشناختی به کانونیشدگی». ترجمة ابوالفضل حری. کتاب ماه ادبیات، شمارة 43، صص 22-31. چمبرز، ایدن (1387)، «خوانندة درونمتن» و «کودکان در مقام منتقد». دیگرخوانیهای ناگزیر، رویکردهای نقد و نظریة ادبیات کودک. مرتضی خسرونژاد. تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. صص، 174-113. حسامپور، سعید. (1389)، «بررسی خوانندة نهفته در داستانهای احمد اکبرپور (بر پایة نظریة ایدن چمبرز)». مجلة مطالعات ادبیات کودک، شمارة 1، صص 127-101. ---. (1389)، «خوانندة نهفته در آخرین عکس حمید اکبرپور». فرهنگ فارس، شمارة 23، صص 126-110. ---. (1389)، «خوانندة نهفته در مربای شیرین هوشنگ مرادی کرمانی». رمان نوجوان؛ ایدهها و دشواریها. تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. صص 46-65. --- و سید فرشید ساداتشریفی. (1389)، «بررسی خوانندة نهفته در متن در سه داستان ادب پایداری از احمد اکبرپور». نشریة ادبیات پایداری، شمارة 3 و 4، صص 113-146. ---، زهرا پیرصوفی املشی و سمانه اسدی. (1392)، «بررسی دو داستان کودک از احمدرضا احمد بر پایة نظریة خوانندة درون متن». مجلة ادب پژوهی، شمارة 23، صص 97-121. --- و سید فرشید ساداتشریفی (1393)، «خوانندة نهفته در شماره تلفن بهشت». فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، شمارة 1 و 2، صص 259-268. خسرونژاد، مرتضی (1382)، «ویژگیها و مسائل فلسفة کودک». مجلة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شمارة 39، صص 122-135. مارتین، والاس. (1393)، نظریههای روایت. ترجمة محمد شهبا. تهران، هرمس. میرقادری، بشری سادات (1390)، دراسة القاری الضمنی فی قصص لینا الکیلانی. پایاننامة کارشناسی ارشد. گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه شیراز.
Abbott, H. Porter. (2011)، The Cambridge Introduction To Narrative. Cambridge، Cambridge University Press.
Akbari, Neda. (1394)، The Implied Reader، The Reader in the Book in the Selected Narratives of Aiden Chambers and Ali Ashraf Darvishian. M.A. Thesis. English Department, Razi University, Kermanshah.
Ballard, Genny D. (2005)، The Implied Reader In The Hispanic Children’s Literature Of The "Encuento" Series. Doctoral Dissertation, University of Kentucky, America.
Chambers, Aiden. (1985). Booktalk, Occasional Writings on literature and Children. New York، Harper.
---. (1996)، Tell me, Children, Reading and Talk. York، Stenhouse Publishers.
---. (2011)، Kissing Game. New York، Random House.
Eriksson, Katrina. (2002)، Life and Fiction، On intertextuality in pupils’ booktalk. M.A. Thesis. Child Studies Department, Linköping University, Sweden.
Hunt, Peter. (1990)، Children’s Literature، The Development of Criticism. London، Routledge.
---. Hunt, Peter. (2006)، “The World of Children’s Literature Studies.” Understanding children's literature. Ed. Peter Hunt. London، Routledge. 1-14.
Lesnik-Oberstein, Karin. (2006)، “What is Children’s Literature? What is Childhood?”Understanding children's literature. Ed. Peter Hunt. London، Routledge. 15-29.
Prince, Gerald. (2009)، “Reader.” Handbook of Narratology. Eds. Peter Huhn,et al. Berline، Walter de Gruyter. 398-410. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |