![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,111 |
جهان متن و زیبایی شناسی دریافت در پوئتیک ارسطو و پوئتیک مدرن امبرتو اکو | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 13-20 اصل مقاله (282.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.235500.665665 | ||
نویسنده | ||
فاطمه رحیمی* | ||
عضوهیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین موضوعات در تحلیلهای فلسفی و نقد آثار هنری توجه به موقعیت مخاطب و نقش او در فرایند خلق اثر هنری است. در تاریخ فلسفه، ارسطو نخستین اندیشمندی است که در تبیین آراء فلسفی خود در پوئتیک ضمن توجه به ساختار متن و موقعیت هنرمند نخستین مبانی توجه به موقعیت مخاطب و زیباییشناسی دریافت را ارائه نمودهاست. در فلسفه معاصر و زیباشناسی مدرن نیز اُمبرتو اِکو ضمن اذعان به اهمیت پوئتیک ارسطو در تاریخ زیباییشناسیِ دریافت، به بحث از توان تفسیری متن و نقش مخاطب پرداخته و در اثر گشوده نقدی جامع از هنر و زیباشناسی مدرن ارائه داده است. نویسنده در اینمقاله با روشیتوصیفی ـ تحلیلی ضمن بررسی آراء زیباییشناسیِ دریافت از دیدگاه ارسطو و امبرتو اکو، فرایند خوانش متن و موقعیت مخاطب را هم در پوئتیک ارسطو و هم در پوئتیک مدرن امبرتو اکو مورد واکاوی و تحلیل قرار داده است. هدف از این پژوهش واکاوی فلسفی «جهان متن»، قابلیت تفسیری آن و نقش مخاطب در فرآیند خلق اثر در تاریخ فلسفهی هنر است. نتایج پژوهش بیانگر اهمیت توجه به استراتژی متن، استراتژی مخاطب و نقش او در فرآیند خوانش اثرهنری در زیباشناسی کلاسیک و زیباییشناسی مدرن است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: «زیباییشناسی دریافت»؛ «پوئتیک»؛ «پوئتیک مدرن»؛ «مخاطب»؛ «جهان متن» | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The "text world" and " aesthetics of perception" in the Aristotle 's Poetics and the Umberto Eco 's modern poetics | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh rahimi | ||
payame noor | ||
چکیده [English] | ||
One of the important issues in the modern Hermeneutics is interpretation of text and openness of artwork. While this is an old subject in the history of philosophy. Aristotle (384-322 BC) is first philosopher in the history of art that in his Poetics - a famous work about literary critic – pay attentions to the text structure and the author position and nevertheless he considers first principles from aesthetics of perception and reader position in his philosophical account of tragedy in ancient Greek culture. Besides in the modern aesthetics, Umberto Eco (1932 - 2016) a Italian famous influential essayist and critic of culture and art considers perception aesthetics, the process of reading and interpretation of text in his variety works such as The Open Work (Opera aperta), The role of the read, interpretation and over interpretation even in his famous novel: The Name of the Rose. From Eco's viewpoint a narrator, as well as a poet, should never provide interpretations of his own work. He says a text is a machine conceived for eliciting interpretations. He claims the active role of interpreter in the reading of texts endowed with aesthetic value. From Eco's point view a text, in so far as it is the result of the manipulation of the possibilities of system, it is not open in the same way. In the process of producing a text one reduces the range of possible linguistic items. By reducing the possibility of producing infinite strings, a text also reduces the possibility of trying certain interpretations. To say that the interpretations of a text are potentially unlimited does not mean that interpretation has no object. To say that a text has potentially no end, does not mean that every act of interpretation can have a happy end. Thus, in this essay, I have discussed three important concepts in the history of philosophy of art: "the text "(or same" the text world ")," the reader place " and "the process of reading of text and the potentiality of interpretation" in the Aristotle 's Poetics and the Eco 's modern poetics. Really, I've researched about the relationship between the text and the reader from point view of these two thinkers. The result of research show us although Aristotle points to the position of reader and his relationship to the artwork but his aesthetic views is not counted accurately among the "aesthetics of perception", for he argues the reader has not role in the process of creation of artwork at all, That is when he is confronting artwork, he falls victim to his feeling and emotion. Also by reading it, he will merely discover intention of author. While in the Eco's modern poetics, the main issue is the openness of the artwork, potentiality of interpretation of text and also the active role of reader in the process of creation of the artwork. Actually he influences the ability to interpret and create the text world during the reading of the artwork, and believes that the "Model Reader" has a significant contribution to this process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: "aesthetics of perception ", "Aristotle", "Umberto Eco", " reader", " text world", "artwork " | ||
مراجع | ||
افلاطون(1367)، دوره آثار، ترجمه محمدحسین لطفی و رضا کاویانی، ج3، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی،تهران. اکو، امبرتو(1385)، چگونه مینویسم، ترجمه:خجسته کیهان، مجله فرهنگی- هنری بخارا، سال نهم، شمارهچهارم(پیدرپی 52)، صص 88-57. ارسطو(1385)، فن شعر، ترجمه: عبدالحسین زرینکوب، انتشارات امیرکبیر، تهران. گامبریج، ارنست (1383)، تاریخ هنر، ترجمه: علی رامین، نشر نی، تهران. Aristotle (2009), The nicomachean ethics, translated by David Ross and Edited by Lesley Brown, Oxford University Press, Oxford. Bondanella, Peter(1997), Umberto Eco and the open text: Semiotics, fiction, popular culture, England: Cambridge University Press, Cambridge. Eco, Umberto(1979), The role of the reader: Explorations in the semiotics of texts, IN: Indiana University Press, Bloomigton. Eco, Umberto (1989), The open work, translated by Anna Concogni; with an introduction by David Robey, Cambridge, Harvard University Press, Massachussetts. Eco, Umberto (1990), The Limits of interpretation, IN: Indiana University Press, Bloomington. Eco, Umberto (1992), Interpretation and over interpretation, Edited by Umberto Eco and Stefan Collini, Cambridge, Cambridge University Press, England. Ingarden, Roman (1973), The cognition of the literary work of art, translated by R, A.Crowley and K.R.Olson, Northwestern University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,063 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 894 |