![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,318 |
ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 183-198 اصل مقاله (569.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.68993 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه طراحی مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان بود. از اینرو، پنج هدف جزیی شامل شناسایی ابعاد و ویژگیهای هویت، تعیین مؤلفههای تأثیرگذار دانشگاهی بر شکلگیری هویت، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد ایدئولوژیکی، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد روابط بینشخصی و ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان مد نظر قرار گرفت. روشی ترکیبی برای اجرای این پژوهش در نظر گرفته شد. ابتدا با روش کتابخانهای، 4 بعد و 36 مؤلفه شکلگیری هویت شناسایی شدند. دادهها با بهکارگیری روش پیمایشی، نمونهگیری طبقهای-خوشهای و توزیع پرسشنامهای 66 سؤالی بین 613 دانشجو گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری دو جمله ای، t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و خیدو صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت هویت دانشجویان در ترم آخر کمتر از دانشجویان ترم اول بود. در نهایت مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان طراحی شد و درجه تناسب مدل نهایی توسط 24 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران و متخصصان دانشگاهی تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ ابعاد هویت دانشجویان؛ هویت سازی؛ عوامل تاثیرگذار بر هویت؛ نقش دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a conceptual model for improving college students' identity formation for Islamic Azad Universities in Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to design a conceptual model for identity formation among college students. Therefore, five objectives were taken into account: identifying the dimensions and characteristics of identity formation, determining the effective factors for identity formation, comparing students’ identity status between the first and last terms in ideological dimension, comparing students’ identity status between the first and last terms in interpersonal relationship dimension and developing a model for the role of universities in improving students' identity. A mixed applied research method was chosen for this study. Utilizing archival method, 4 dimensions and 36 components of students' identity formation were identified. Using a survey method and stratified-cluster sampling, a 65-item questionnaire was administered among 613 first/Last-semester students. Data were analyzed by binominal test, independent t-test, multivariate analysis of variance and chi square test. The findings showed that the identity status of last-semester students was lower than first-semester students. A model for improving students’ identity formation was designed. The degree of fit of the final model was approved by 24 faculty members, administrators and academic experts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, students’ identity dimensions, Shaping identity, Effective Factors, University role | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |