تعداد نشریات | 156 |
تعداد شمارهها | 5,992 |
تعداد مقالات | 65,591 |
تعداد مشاهده مقاله | 108,116,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,519,342 |
طراحی نظام دیدبانی آموزشعالی با رویکرد کارآفرینانه | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 4، دی 1397، صفحه 805-825 اصل مقاله (671.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2019.262777.1007583 | ||
نویسندگان | ||
سید صدرالدین صدری نوشآبادی* 1؛ تیمور مرجانی2؛ ابراهیم حاجیانی3 | ||
1دانشجوی دکتری آیندهپژوهیِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف طراحی نظام دی آموزشعالی با رویکرد کارآفرینانه انجام شد و از نظر هدف در زمرة پژوهشهای کاربردی و توسعهای قرار داشت که با رویکردی ترکیبی اجرا شد. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، پس از مطالعة پیشینة موضوع، با مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با خبرگان، ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز برای طراحی نظام مشخص شد. نمونة بخش کیفی این تحقیق با کاربست روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهمنظور اعتباریابی نظامْ دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامة محققساخته گردآوری شد. سپس، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، مؤلفههای نظام تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهندة آن بود که از میان صد و پنجاه مؤلفة احصاشدة اولیه صد و پنج مؤلفه تأیید میشود. براساس یافتههای این پژوهش، ابعاد و مؤلفههای نظام دیدبانی آموزشعالی، با رویکرد کارآفرینانه و با توجه به پیشرانهای محیطی مؤثر و مهم در چهار زمینة سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فناوری، در قلمرو آموزشعالی، در تناسب با محیط کسبوکار، تدوین شد و بازیگران و ذینفعان نظام موصوف و سایر الزامات و بسترهای ساختاری نظام دیدبانی آموزشعالی کارآفرینانه، همچون تأسیس رصدخانة آموزشعالی کارآفرینانه و تأسیس یا سازماندهی پایگاههای دادههای مورد نیاز این حوزه، بازشناسی و تعیین شد. در پایان، عناصر اصلی محتوایی نظام به تفکیک دروندادها، فرایندها، برون دادها، نتایج، و پیامدهای آن مشخص شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشعالی؛ دیدبانی؛ رویکرد کارآفرینانه؛ کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Higher Education Monitoring System with an Entrepreneurial Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Sadradin Sadri Nooshabadi1؛ Teymooor Marjani2؛ Ebrahim Hajiani3 | ||
1Ph.D. Candidate of Futures Study, Academic Center for Education Culture and Research, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Industrial Management, University of Science and Culture, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of Sociology, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article is the result of the research that has been implemented for designing a higher education monitoring system with an entrepreneurial approach. According to the research goal, it is categorized as applied research, and the research methodology is mixed. To determine the dimensions and components of the system, literature review, semi-structured, and non-structured interviews have been used. The sampling method is purposeful sampling. For system validation, required data gathered through a questionnaire, and for analyzing, confirmatory factor analysis is used. Results show that from 150 initial components, 105 components have been confirmed. According to the findings, the dimensions and components of the higher education monitoring system, based on an entrepreneurial approach and considering the effective environmental driving forces, have been identified. Also, actors, stakeholders, required structures such as observatory and databases, inputs, processes, outputs, outcomes, and impacts of the higher education monitoring system have been determined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
monitoring, Higher Education, Entrepreneurship, Entrepreneurial Approach | ||
مراجع | ||
10. Bengston, D. N. (2013). Horizon scanning for environmental foresight: a review of issues and approaches. United States Department of Agriculture, Forest Service, Northern Research Station. 11. Cassis, Y. & Minoglou, I. P. (Eds.) (2005). Entrepreneurship in theory and history. New York: Palgrave Macmillan. 12. Choo, C. W. (2001). Environmental scanning as information seeking and organizational learning. Information Research, 7 (1), pp. 1-7. 13. Elenkov, D. S. (1997). Strategic uncertainty and environmental scanning: The case for institutional influences on scanning behavior. Strategic management journal, 287-302. 14. EURYDICE. (2008). Higher Education Governance in Europe (Policies, structures, funding and academic staff). Available At: http://www.eurydice.org. 15. Habegger, B. (2009). Horizon scanning in government. Zurich: Centre for Security Studies. Retrieved June, 17, 2009. 16. Kuratko, D. F. (2005). The emergence of entrepreneurship education: Development, trends, and challenges. Entrepreneurship theory and practice, 29 (5), pp. 577-598. 17. Kumar. B. (2013). Important Needs and Importance of Environmental Scanning. Available at: http://www.preservearticles.com 18. Kao, R. W. (1993). Defining entrepreneurship: past, present and?, Creativity and Innovation Management, 2 (1), pp. 69-70. 19. Mašovi, S., Saračević, M., Kamberović, H., & Međedović, E. (2011). Modern trends in higher education and the future of e-learning. In ITRO-conference: Information technology and development of education (pp. 321-326). 20. Mintz, Steven. (2013). The Future Is Now: 15 Innovations to Watch For. The chronicle of higher education (https://www.chronicle.com). 21. HEFCE. (2016). available at: http://www.hefce.ac.uk/ 22. Ogundele, O. J. K. & Abiola, J. O. (2012). Entrepreneurship and National development: A Proposal for evangelistic agenda. European Scientific Journal, 8 (6). 23. Sutherland, W. J. & Woodroof, H. J. (2009). The need for environmental horizon scanning. Trends in Ecology & Evolution, 24 (10), pp 523-527. 24. Tertiary Education Quality and Standards Agency (TEQSA). (2016). 25. Van Rij, V. (2010). Joint horizon scanning: identifying common strategic choices and questions for knowledge. Science and Public Policy, 37 (1), pp. 7-18. 26. Williamson, B. (2018). the hidden architecture of higher education: building a big data infrastructure for the ‘smarter university’. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15 (1), p. 12.Yin, H. K. (2005). Singapore's Risk Assessment and Horizon Scanning Project - An Update. Research & Development Defence Science and Technology Agency. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |