تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,956 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,829 |
کارستان هنری ولیجان تبریزی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 24، شماره 2، تیر 1398، صفحه 47-56 اصل مقاله (13.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.265557.666023 | ||
نویسنده | ||
سولماز امیرراشد* | ||
هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی- دانشکده علوم انسانی- گروه هنر | ||
چکیده | ||
فرضیه نگارنده در این مقاله مبتنی بر این است که نگارگر ولی جان تبریزی شاگرد سیاوش بیگ هرگز در حلب ساکن نبوده و با علی جان مذهب، هیچ ارتباطی ندارد. با توجه به سند آنافارتا درباره نگارگران همایوننامه باید گفت این نگارگر، پنج سال زودتر یعنی در 990 ه.ق پیش از آغاز نوشته شدن مناقب هنروران در مملکت عثمانی بوده و به دربار عثمانی راه یافته است. منابع حضور ولی جان در گروه عثمان نقاش و کارگاه سلطنتی را بعد از 992 ه.ق خبر میدهند، و او پیش از آن، در دربار نبوده بلکه آزاد کار میکرده است که در این صورت، تاریخ 988 ه.ق/1580 م. صادق به نظر میرسد. او در کتابآراییها متأثر از مکتب قزوین و در تکبرگها، تداومبخش اسلوب ساز است. ولی جان، عناصر سبک ساز را از استادان مکتب دوم تبریز آموخته و همانند هموطن خود شاه قلی، در استانبول با ترکیببندی جدیدی از این عناصر در راستای اسلوب ساز به خلق آثار سیاه قلم پرداخته است. در این پژوهش، از آنجایی که این هنرمند در ایران آنگونه که باید شناخته نشده، هدف معرفی، بررسی و تحلیل اسناد و مدارک موجود و آثار نگارگری ولی جان در کتابآراییها و آلبومها به روش توصیفی و تطبیقی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ولیجان؛ نگارگری؛ تذهیب؛ ایران؛ عثمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The achievements of Veli Jan Tabrizi | ||
نویسندگان [English] | ||
Solmaz Amirrashed | ||
University of Mohaghegh Ardebili / Faculty of Humanities - Art Department | ||
چکیده [English] | ||
Veli jan Tabrizi, the famous student of Siavash Beig Gorgi, went from Tabriz to Ottoman by his will. According to the signatures of the veli jan from the seventies to the second half of the 11th century, he worked in Iran and Ottoman Empire. veli jan was educated in Qazvin school and played an important role in transferring the achievements of the schools of Tabriz and Qazvin to the Istanbul school. The veli jan, like Shah Quli (Saz style invented), learned the elements of the Turkmen and Tabriz schools in Tabriz and Qazvin, but in Istanbul, with a new composition of these elements, which was called Saz style and a style that was popular in the Ottoman court, Compositions are not seen in the painting of the Safavid period. He played a major role in the development of Saz style in Istanbul's paintings. He was influenced by the evolution of the Istanbul School of Painting from the late decades of the tenth century, along with the painter Osman. He has been impressive, but his stylish works are not as delicate and prolific as Shah Quli's works, but because the continuation of this style is very much considered. In all of his works, the elements of the Tabriz and Qazvin schools are known, and his distinctive patterns can be distinguished, and perhaps his loyalty to the style of the Safavid painting has led him to be proud, which hinders further learning in the field of art. Among the several colorful and pen drawing of the veli jan, besides a few works that are commonly found in the painting style of the Safavid paintings, it shows the rest of the Saz Style features, in particular the fairy-tale group, the body of young women and men, and the leaves of the Saz, the images and the compositions Of the birds have a single style. veli jan paid attention to detail in his early work, but he gradually avoided this. Like the painters of the Tabriz and Isfahan schools, he was also interested in illustrating Dervishes. In the paintings in the albums, the name of the veli jan is written in various forms (Fig. 18) in the picture of the angel. The signature in the form of the "veli jan Pen" is written in a long line of suspension and authenticity is confirmed. In the image of the angel at the Jacques-Mart Andre-Paris Museum, the artist signed the "Veli Jan Ibni Qasem", and in the second form in the same museum, with the signature of the "Veli jan" with the suspension line, it was written only in different forms (clinging or separating). Among the signatures, the signature form of the H.2168 can be described as the usual signature of the artist. In this research, since this artist in Iran, as it should not be known, while addressing his character, the characteristics of his pictures, the errors that have taken place in the history of some of the works and proportions are being examined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Veli jan, Painting, illumination, Safavi, Ottoman | ||
مراجع | ||
آژند، یعقوب (1384)، مکتب تبریز، قزوین، مشهد، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. امیرراشد، سولماز و سجاد حسینی (1394)، اسلوب ساز غنیمتی از غنایم چالدران، مطالعات تاریخ فرهنگی، پژوهش نامه انجمن ایرانی تاریخ، سال۷، شماره ۲۵، صص۱-۲۶. تانیندی، زرن (1386)، هنر کتاب آرایی در دوره سلطان حسین بایقرا متبلور در کتابخانه موزه توپقاپو سرای استانبول، مجموعهمقالاتهمایشهای بینالمللیکمالالدینبهزاد، چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، پاییز، صص54-67. دین پرست، ولی (1390)، نقاشان صفوی و انتقال هنر صفوی و انتقال هنر نگارگری ایرانی به عثمانی، دو فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، سال دوم، شماره سوم، صص 59-82. ریشار، فرانسیس (1383)، جلوههای هنر پارسی. ترجمه ع.روح بخشان، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. فرخ فر، فرزانه؛ محمد خزائی و غلامعلی حاتم (1391)، نگارگری عثمانی با رویکرد به دستاوردهای هنری ایران، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 49، صص 19-30. منشی قمی، قاضی میر احمد (1383)، گلستان هنر، به تصحیح احمد سهیلی خوانساری، چاپ چهارم، منوچهری، تهران. کریمزاده تبریزی، محمد علی) 1376)، احوالوآثارنقاشانقدیمایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، جلد 1، انتشارات مستوفی، تهران. کریمزاده تبریزی، محمد علی) 1370) احوالوآثارنقاشانقدیمایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی ، جلد 3، لندن. کنبای، شیلا (1389) نگارگری ایرانی، ترجمه مهناز شایسته فر، چاپ دوم، موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران محمدحسن، زکی (1384)، چین و هنرهای اسلامی، مترجم غلامرضا تهامی، فرهنگستان هنر، تهران. ولش، آنتونی (1389)، نگارگری و حامیان صفوی، مترجم: روح الله رجبی، چاپ دوم، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران.
Binney, Edwin (1973), Turkish Miniature Paintings and Manuscripts /from the collection of Edwin Binney, 3rd, printing by the Meriden Gravure company, United states.
Bloom, Jonathan & Blair, Sheila (2009), Grove Encyclopedia of Islamic Art & Architecture: Three-Volume Set, Oxford university press, New York.Denny, Walter B (1983), Dating Ottoman Turkish Works in the Saz Style, In Muqarnas I: An Annual on Islamic Art and Architecture, edited by Oleg Grabar, 103-122. Yale University Press, New Haven.
Çelik Atbas, Zeynep (1991),Topkapı Saray Müzesi Kütüphanesi el yazma koleksiyonu, Istanbul.
Çağman, Filiz & Tanındı, Zeren (1996), Osmanlı-Safavî İlişkileri (1578-1612) Çerçevesinde Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Resimli El Yazmalarına Bakış, Aslanapa Armağanı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
Gelibolulu Ali Afandi (1982), HattatlarınveKitapSanatçılarınınDestanları: Menâkıb-ıHünerverân, Haz. M. Cumbur, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Inal, Güner (1978), The Influence of the Kazvin Style on Ottoman Miniature Painting, Fifth International Congres of Turkish Art, Ed. G. Feher, Budapest, s.457-476.
Kazan, Hilal (2010), Farklı Açıdan Bir Bakışla Şehnameci Seyyid Lokman'ın Saray İçin Hazırladığı Eserler, osmanlı arastırmaları, sayı xxxv, 117-136.
Mahir, B (2005), DIA Aasiklopedi. Minyatur, Vol.30, Istanbul. 30-Orujeynaya Palata, Moskva, 1964, s. 32.
Parladır, Şebnem (2011), Ali Çelebi’nin Hümayunnamesi: THE BRITISH LIBRARY Add.15153, Sanat Tarihi Dergisi, Sayı/Number XX/1 Nisan/ April, 93-131. Rogers, M.J; Ward, R.M (1988), Topkapi Saray hazineleri muhtasem Suleyman cagi, Berlin. Swietochowski, Marie Lukens & Babaie, Sussan (1989), Persian Drawings in the Metropolitan museum of Art, Pablished by the Metropolitan museum of art, New York.
Tanındı, Zeren (1991), Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde Veli Can İmzalı Resimler, Türklük Bilgisi Araştırmaları. Fahir İz Armağanı II, C.15, s.287-313.
Welch,Anthony; Stuart Cary Welch (1982), Arts of the Islamic Book the collection of prince Sadruddin Aga khan, Published for The Asia society by Cornell university press, London.
URL 1: http://www.islamansiklopedisi.info/ (2009) cilt: 37; sayfa: 309-310.
URL2: http://www.invaluable.com.
URL3: https://www.metmuseum.org.
URL4: http://www.themorgan.org. URL5: http://www.sothebys.com.
URL6: https://www.blouinartsalesindex.com/Vali-Jan-275829-results.action.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 909 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,302 |