تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,020 |
شناسایی مؤلفههای ناظر بر رعایت عدالت بیننسلی در خطمشی بودجهای ایران | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 2، 1398، صفحه 143-161 اصل مقاله (4.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2019.72276 | ||
نویسندگان | ||
علیاصغر پورعزت* 1؛ حیدر احمدی2؛ افسانه عباسی3؛ طیبه عباسی4 | ||
1استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران | ||
2استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران | ||
4استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهشگران معتقدند که بین بودجه و عدالت بین نسلی، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد؛ به گونهای که یکی از مهمترین اهداف برنامهریزی و بودجهبندی هر کشور، باید تضمین رعایت عدالت درون و بین نسلی باشد و مبنای تخصیص و توزیع منابع قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی شاخصهای عدالت بین نسلی در خطمشی بودجهای کشور تدوین شده است. نتیجه این پژوهش، بروز و ظهور14 تم در قالب 4 مقوله است که به ترتیب اهمیت عبارتند از: تعهدات و خطمشیها، منابع، زیرساختهای فنی و قانونی و مقررات. همچنین شاخصهای تعیینکننده این مقولهها نیز به ترتیب اهمیت شامل: افزایش درآمدهای مالیاتی، توجه به محیطزیست، افزایش بودجه آموزش، کاهش وابستگی به نفت، افزایش سرمایهگذاری برای حفظ آب، افزایش سرمایه صندوق توسعه ملی، توجه به انرژیهای نو و تجدیدپذیر، پرهیز از خامفروشی، کاهش میزان مصرف منابع طبیعی و افزایش میزان توجه به خاک و جنگلها است. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت بین نسلی؛ بودجه؛ خطمشی بودجهای؛ تحلیل تم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of Intergenerational Justice Components in the Iran's Budget Policy | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghar Pourezzat1؛ Heidar Ahmadi2؛ Afsaneh Abasi3؛ Tayebey Abasi4 | ||
1Professor of Public administration University of Tehran | ||
2Assistant Professor of Business management, Persian Gulf University | ||
3MSc. of Public administration, University of Tehran | ||
4Assistant Professor of Public administration, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Researchers believe that there is a close relation between intergenerational justice and budget, so that one of the most important goals of planning and budgeting in each country must be guaranteeing intergenerational justice and make it the basis for allocating and distributing resources. This research aimed at identification of intergenerational justice indices in budget policy within the country. By the design, this research is a qualitative one and by the purpose it is an exploratory study. The participants of the study were 18 academic and practitioner experts in the fields of budgeting, administration, governance, justice, policy making, and micro and macro-economic who were selected through a purposive sampling method. Finally, we used “Braun and Clark theme analysis method” to analyze the data collected from interviews. 14 themes resulted from the analysis which categorized in 4 categories as bellow by importance priority: 1. obligation to policies; 2. resources; 3. technical and legal infrastructure; and 4. regulations. The key determinants of these categories are also prioritized as: increasing tax revenues; caring about the environment; increasing education budgets; reducing dependency on petroleum revenues; increasing investments in water conservation; increasing the capital of the National Development Fund; investments in new and renewable energies; avoiding raw material wholesales; reducing consumption of natural resources; and caring more about the soil and forests. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intergenerational Justice, Budget, Budget Policy, Theme Analysis | ||
مراجع | ||
1- الوانی، سید مهدی؛ علی اصغر پورعزت و سحر نیکمرام(1390). «تاملی بر آثار گروه های ذی نفوذ بر فراگرد تنظیم بودجه ایران». مجلهی پژوهش های مدیریت در ایران. ش 6. 2- امیرخانی، طیبه(1389). مدلی برای پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد در ایران. تهران: دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی. 3- پوراصغر سنگاچین، فرزام؛ اسماعیل صالحی و محمدرضا مثنوی(1389). « مقایسهی تحلیلی- تطبیقی روش های توسعه پایدار»، پژوهشهای محیط زیست، ش 1. 4- پورعزت، علی اصغر (1380). « مدیریت دولت و عدالت اجتماعی. ویژه نامه مدیریت دولتی»،دانش مدیریت، ش 55. 5- پورعزت، علی اصغر (1389). مبانی دانش اداره دولت و حکومت (مبانی مدیریت دولتی)، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ دوم، جلد 1. 6- پورعزت، علی اصغر و میریعقوب سیدرضایی (1395). بودجهبندی عدالت محور برای پیشرفت فرا منطقهای،، تهران، نشر الگوی پیشرفت، چاپ اول، جلد 1. 7- توحیدی نیا، ابوالقاسم (1394). « همسویی تحقق عدالت بین نسلی در بهره برداری از درآمد منابع هیدروکربوری با رفاه اقتصادی بلند مدت در ایران»، فصلنامه پژوهش ها و سیاستهای اقتصادی، ش76. 8- خنیفر، حسین(1389). « درآمدی بر مفهوم آمایش سرزمین و کاربردهای آن در ایران»، آمایش سرزمین، ش2. 9- عسگری، محمد مهدی و ابوالقاسم توحیدی نیا (1391). « تنزیل عادلانه در بهره برداری از منابع طبیعی پایان پذیر»، فصلنامه علمی -پژوهشی مطالعات اقتصاد اسلامی، ش 9. 10- قلی پور، آرین و علی پیران نژاد (1386). « بررسی اثرهای عدالت در ایجاد و ارتقای خودباوری در نهادهای آموزشی»، پژوهشنامه علوم انسانی، ش 53. 11- مدنی، داوود (1378). مبانی و فراگرد بودجه ریزی دولتی با استناد به آخرین تحولات در نظام بودجه ریزی ایران و نظام GFS، تهران، مرکز نشر جهش، چاپ دو، جلد 1. 12- مقیمی، سید محمد؛ علی اصغر پورعزت ؛ حسن دانایی فرد و حیدر احمدی (1395). « طراحی و تبیین مدل بودجه بندی بر اساس شاخصهای حکمرانی خوب در ایران»، مدیریت دولتی، ش 4. 13- موثقی، سید احمد و دلارام غنیمی فرد(1391). «نفت و دموکراسی( موردمطالعه: کشورهای صادرکننده نفت)»، فصلنامه سیاست، ش 2. 14- همشهری.(1384). تورم، آثار و پیامدها www.aftabir.com(جستجو:10/07/1396) 15- Chinyio, Ezekiel, and Paul Olomolaiye. (2010). Construction stakeholder management. chennai: John Wiley and Sons.
16- Doyal, L., & Mc Lean, S. (2005). Choosing children: intergeneraational justice, Reproductive Biomedicine onlion(10), 119-124.
17- Hoberg, N., & Baumgartner, S. (2017). Irreversibility and uncertainty cause an intergenerational equity-efficiency trade- off, Ecological Economics(131), 75-86.
18- J.kanssner. (2011). Encyclopedia of Global justice, Springer.
19- Livardo, H., E.Roemer, J., Silvestre, J. (2010). Intergenerational justice when future worlds are uncertain. Jornal of mathematical Economics(46), 728-761.
20- Matthias Schroter, K. H.-H. (2017). Refousing ecosystem services towards sustainability. Ecosystem Services(25), 35-43.
21- Miller, D. (1999). principles of social justice, Harvard University Press.
22- Miller, M., & Siggins, I. (2003). A framework for intergenerational planning, Foresight, 5(6), 18-25.
23- Norton, A., & Elson, D. (2002). What's behind the budget:Politics,rights and accountability in budget process, Overseas Development Institute.
24- OECD. (2014). The Principles Of Budgetary Governance. Paris: Public Governance And Territorial Development, 1-16.
25- Santiso, C. (2005). budget institutions and fiscal responsibility: parliaments and the political economy of the budget process. the XVIIparliaments and the political economy of the budget process. regional seminar on fiscal policy United Nations economic commission for Latin America (ECLAC). Santiago de Chile.
26- Schick, Allen . (2007). Performance Budgeting and Accrual Budgeting: Decision Rules or Analytic Tools? OECD Journal on Budgeting 7 (2): 109-141.
27- Schroter, M., H.Stumpf, K., Loos, J., Oudenhoven, A., Bohnke-Henrichs, A., & J.Abson, D. (2017). Refousing ecosystem services towards sustainability, Ecosystem Services(25), 35-43.
28- Shafritz, J., christopher, p., & M.E.W.Russell. (2009). Introduction public administration, New York.
29- Taebi, B., Roser, S., & Van de poel, I. (2012). The ethics of nuclear power: social experiments, intergenerational justice and emotion. Energy Policy(51), 202-206.
30- World Bank. (2016). http://info.worldbank.org/governance/wgi/#doc-intro. 10 09.
31- Worth, C. D. (2013). encyclopedia of corporate social responsipility, springer, 1482-1492. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 631 |