تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,525 |
تعداد مقالات | 70,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,998,417 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,117,542 |
بررسی اثربخشی برنامه ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب بینایی بر سازگاری و سلامت روان آنان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 6، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 225-241 اصل مقاله (670.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.74848 | ||
چکیده | ||
محرومیت از بینایی به عنوان یکی از اصلیترین حسها، در گستره فردی و تعاملات بین فردی محدودیت ایجاد مینماید. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه ارتقای کیفیت زندگی بر پایه رویکرد شناختی-رفتاری گروهی بر سازگاری و سلامت روان نوجوانان با آسیب بینایی بود. نوع پژوهش شبه تجربی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و پیگیری، و جامعه آماری شامل نوجوانان پایههای تحصیلی دهم و یازدهم با آسیب بینایی مدرسه محبی بوده که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بصورت تصادفی در گروههای آزمایشی و گواه، هر کدام بیست نفر که در دوره روزانه و شبانه به تحصیل اشتغال داشتند، توزیع شدند. کلیه آزمودنیها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به پرسشنامه سازگاری بل (1961) و مقیاس سلامت روانی (بشارت، 1388) پاسخ دادند. گروه آزمایشی در برنامه ده جلسهای شرکت کرد. گروه گواه آموزشی دریافت نمیکرد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری دادهها نشان داد که سازگاری و سلامت روان در گروه آزمایشی به طور معناداری افزایش یافته است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که این برنامه روشی مناسب برای بهبود سازگاری و سلامت روان نوجوانان با آسیب بینایی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوجوانان نابینا؛ کیفیت زندگی؛ رویکرد شناختی- رفتاری گروهی؛ سازگاری؛ سلامت روان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of the Quality of Life Improvement Program for Adolescents with Visual Impairment on their Adjustment and Mental Health | ||
چکیده [English] | ||
Visual deprivation as one of the primary senses may cause limitations in the personal aspects and interpersonal interactions of the individual. The aim of the current study was to evaluate the effectiveness of the quality of life improvement program based on the group cognitive-behavioral approach on adjustment and mental health of adolescents with visual impairment. The type of study was quasi-experimental with pre and post- test utilizing control group and follow-up. Using available sampling, tenth and eleventh grade students with visual impairment in Mohebi School, in Tehran were randomly assigned to experimental and control groups (twenty students each included boarding and daily attending individuals). All students responded to Bell Adjustment Questionnaire (BAI, Bell, 1961) and Mental Health Inventory (MHI-28, Besharat, 2009), then, the experimental group received ten sessions of the intervention while the control group did not receive training. The results of the multivariate analysis of covariance showed that adjustment and mental health of the experimental group significantly increased after the intervention program. Therefore, it can be concluded that this program could help with the adjustment and mental health of adolescents with visual impairment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blind Youth, Life Quality, Cognitive-Behavioral Approach, Adjustment, Mentally Healthy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |