تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,767,120 |
بررسی توانش نگارش دانشجویان رشته مترجمی زبان آلمانی بر بستر ساخت گرایی میانه | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 56-81 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2020.283072.641 | ||
نویسندگان | ||
حمیده بهجت* 1؛ کیانوش یداله وند2 | ||
1استادیار گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه زبان آلمانی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نگارش را می توان پیچیده ترین توانش آموزش زبان دانست. شیوه فراگیری این توانش، آگاهی نداشتن زبانآموزان به راهبردهای نوین از جمله "نگارش آزاد" و "نگارش آفرینشگر" و"ساختگرایی" در پایه انگاره نوین آموزشی رایج در کشورهای پیشرو در آموزش زبان، به کار نبستن این شیوهها از سوی آموزگاران دانشگاهی و ...، به آن انجامیده، تا به این توانش آن چنان که باید، به ویژه در نهادهای آموزشی ویژه "پرورش مترجم"، پرداخته نشود. نگارندگان تلاش کردهاند، تا بر بنیان ساختگرایی میانه و نگارش فرایندمحور استوار بر ساختگرایی و روانشناسی شناختی و در چارچوب نگارش آزاد- آفرینشگر ریزمدلی ارائه نمایند، تا دانشجویان با فرایندهای نگارش آشنا شوند. ثمره این آشنایی پویاسازی دانشپایههای مرتبط با آموزش نگارش خواهد بود و در ادامه زدودن ترس دانشجویان از آغاز نگارش و آفرینش متنهایی هماهنگ از دیدگاه "گزارهشناسی" و "ساخت واژهشناسی" را در پی خواهد داشت. جستار فرارو در پی آن است، تا در چارچوب ساختگرایی بنمایهای برای گنجاندن شیوه نگارش آزاد در پایه کارشناسی رشته "مترجمی زبان آلمانی" به دست دهد | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: توانش؛ نگارش؛ ساختگرایی؛ فرایندنگری؛ پویاسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Writing Competence in German Translation Students based on moderate constructivism | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Behjat1؛ kianoosh Yadollahvand2 | ||
1Fakulty of foriegn Language | ||
2Department of German Language of Faculty for foreign Language and Literature of Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Writing may be regarded as the most complicated competence in language teaching. Acqisition-Methods of this competence, language learners' being unaware of such modern strategies as "free writing" and "creative writing" in the area of language teaching, the non-application of such modern methods on the part of university instructors etc. led to the shortcoming with writing competence, more specifically, by institutions for translator-training. Drawing on moderate Constructivism and process-oriented writing, the authors of the present paper have tried to present a micromodel on how to familiarize the students with writing processes in the context of free/creative writing. The outcome of such a familiarity will be dynamizing courses related to teaching writing, resolving the students' fears from how to start writing and creating texts which are well-organized in terms of "propositions" and "phrase structures". On the ground of moderate Constructivism, the present exploration aims to present an essential base theme for including free-writing in the current undergraduate German Translation program. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Competence, Writing, Structuralism, Process-orientation, Dynamizing | ||
مراجع | ||
Apelt, Walter (1991). Lehren und Lernen fremder Sprachen: Grundorientierung und Methoden in historischer Sicht. Berlin: Volk und Wissen.
Becker-Mrotzek, Michael (2004). Schreibentwicklung und Textproduktion. Der Erwerb der Schreibfertigkeit am Beispiel der Bedienungsanleitung. Rudolfzell: Verlag für Gesprächforschung.
Decoo, Wilfried (2001). On the mortality of language learning methods. In:
http://www.didascalia.be/mortality.htm (Stand: 27.09.2004).
Dreyfürst, Stephanie; Sennewald, Nadja (2014). Schreiben. Grundlagentexte zur Theorie, Didaktik und Beratung. Verlag Barbara Budrich. Opladen & Toronto.
Edmondson, W.J.; Hause, J. (2006). Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen: Basel: A. Francke Verlag.
Faistauer Renate (1997): Wir müssen zusammen schreiben! Kooperatives Schreiben im fremdsprachlichen Deutschunterricht. Hans-Jürgen Krumm; Paul Portmann-Tselikas (Hrsg.). StudienVerlag. Innsbruck-Wien
Fix, Martin (2008). Texte Schreiben. Schreibprozesse im Deutschunterricht. Paderborn: Schöningen, 2.Auflage.
Fritzsche, Joachim (1994). Zur Didaktik und Methodik des Deutschunterrichts. Band 2. Schriftliches Arbeiten. Klett. Stuttgart.
Girgensohn, Katrin; Nadja Sennewald (2012). Schreiben lehren, Schreiben lernen. WBG (Hrsg.: Wissenschaftliche Buchgesellschaft). Darmstadt.
Guberina, Petar (1971). Die audio-visuelle, global-strukturelle Methode. In: Libbish; B.: 1-15.
Helbig, Gert (1986). Die audiolinguale Methode. In: Henrici, G.: Studienbuch: Grundlagen für den Unterricht im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache (und anderer Fremdsprachen).
Henrici, Gert (2001b): Methodische Konzepte für Deutsch als Fremdsprache. In: Helbig, G., Götze, L.; Henrici, G., Krum, H.-J. (Hg.). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch, 2.Halbband. De Gruyter. Berlin.
Kast, Bernd (1999). Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt.München.
Krischer, Barbara (2002). Schreiben – aber wie?. In: Info DaF 5. 383-408.
López Barrios, Mario Luis. Die curriculare Grundlegung der Fertigkeit Schreiben im DaF- Unterricht. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main. 1998.
Ludwig, Otto (1988). Einige Gedanken zu einer Theorie des Schreibens. In: Grosse, Siegfried: Schriftsprachlichkeit. Pädagogischer Verlag Schwan. Düsseldorf.
Ludwig, Otto (2006). In: Didaktik der deutschen Sprache. Bredel, Ursula; Günther, Hartmut; Klotz; Peter; Ossner, Jakob; Siebert-Otto Gesa (Hrsg.), Band 1, 2.Auflage. Verlag Ferdinand Schöningh UTB. Paderborn.
Mackey, William Francis (1965). Language teaching analysis, London.
Merz-Grötsch, Jasmin (2005). Schreiben als System. Band 1. Schreibforschung und Schreibdidaktik: Ein Überblick. 2.Auflage. Fillibach Verlag. Freiburg im Breisgau.
Molitor Lübbert, Sylvie (1996): Schreiben als mentaler und sprachlicher Prozeß. In: Günther, Hartmut/ Ludwig, Otto (Hrsg.): Schrift und Schriftlichkeit: ein interdisziplinäres Handbuch internationaler Forschung. Band 2. Berlin. de Gruyter. Berlin
Neuner, Gerhard; Hunfeld, Hans (1993): Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: Eine Einführung. Berlin, Langenscheidt.
Nystrand, Martin (1989). A social-interactive model of writing. Written Communication 6(1), 66-85.
Palmer, Harold (1917). The scientific study and teaching of languages (Language and language learning), OUP: London.
Roche, Jörg (2005): Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Tübingen, Narr Francke Verlag GmbH
Spinner, Kaspar (1986). Kreatives Schreiben. In Baurmann, Jürgen / Ludwig, Otto (Hrsg.): Schreiben: Konzepte und schulische Praxis.Praxis Deutsch. Sonderheft, S.82 f.
Tulodziecki, Gerhard; Herzig, Bardo; Blömeke, Sigrid (2004). Eine Einführung in die Didaktik. Verlag Klinikdardt. Düsseldorf.
Utzschneider, Vera (2011). Eine andere Brille aufsetzen. Konstruktivistische Didaktik als erster Schritt in eine kompetenzorientierte Lernkultur. In: Arbeitshilfe für den evangelischen Religionsunterricht an Gymnasien. Gelbe Folge. Jahresheft.
Walter, Max; Olbrich, Paul. Zur Methodik des neusprachlichen Unterrichts. Marburg: Elwertˈsche Verlagsbuchhandlung.
Wolff, Dieter (2002). Fremdsprachenlernen als Konstruktion: Grundlagen für eine konstruktivistische Fremdsprachendidaktik. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main.
Wolff Dieter; Legenhausen, L. (1991): Der Micro-Computer als Hilfsmittel beim Sprachenlernen: Schreiben als Gruppenaktivität. In: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 4/1991, S. 346-456
Zuchewicz, Tadeusz. (2001): Befähigung zum wissenschaftlichen Schreiben in der Fremdsprache Deutsch. In: Deutsch als Fremdsprache. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |