![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,506 |
تفسیر نابردباری اجتماعی از منظر نخبگان دانشگاهی و ارائۀ مدل نظری | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 2، تیر 1399، صفحه 393-421 اصل مقاله (559.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2020.294979.996 | ||
نویسندگان | ||
طوبی زمانی1؛ علیرضا محسنی تبریزی* 2؛ عبدالرضا شاهمحمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی | ||
2استاد دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3عضو هیئتعلمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
نابردباری اجتماعی از جمله مسائل اجتماعی است که در صورت تشدید و فراگیری، انسجام جامعه را به مخاطره میاندازد. مقالۀ حاضر به روش نظریۀ دادهبنیاد، به تحلیل نابردباری اجتماعی از منظر نخبگان دانشگاهی میپردازد. دادهها به روش نظریۀ دادهبنیاد از طریق مصاحبه با نخبگان دانشگاهی بهدست آمد. در نوشتار حاضر، با هدف تفسیر نابردباری اجتماعی به مدلی پارادایمی دست یافتیم که تفسیرکنندۀ ذهنیت کنشگران در خصوص شرایط، راهبردها و پیامدهای نابردباری اجتماعی است. یافتهها از دو نوع رویکرد کنشی و ساختاری در خصوص عوامل نابردباری اجتماعی حکایت دارند. در اتخاذ هریک از راهبردها، چند عامل زمینهای (کنش و ساختار اجتماعی)، مداخلهگر (تبعیض و بیعدالتی در سطح جامعه و شیوع گفتمان تحقیر) و شرایط علی (عوامل کنشی اعم از متغیرهای جمعیتشناختی و جامعهشناختی و عوامل ساختاری اعم از سطوح میانی و کلان) نقش داشتهاند که اتخاذ راهبردهای کنش (آموزش عمومی و تمرکز بر جامعۀ مدنی) پیامدهای دوگانۀ ذهنی-عینی را دربرداشته است. مجموع این عوامل در یک مدل پارادایمی به هم ربط داده شدند و به تصویر کشیده شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیین عوامل؛ تفسیر نابردباری اجتماعی؛ روش زمینهای؛ مدل پارادایمی؛ نخبگان دانشگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interpretation of Social Intolerance from the Perspective of Academic Elites and the Presentation of a Theoretical Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Tooba Zamani1؛ Alireza Mohseni Tabrizi2؛ Abdul Reza Shah Mohammadi3 | ||
1PhD Student in Social Issues in Iran, Islamic Azad University, Tehran Center Branch tooba | ||
2Professor of the Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
3Faculty of Sociology, Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The twentieth century has attracted the attention of many researchers and policymakers in terms of the volume and extent of violence and oppression. Social inequality is one of the social issues that, if intensified and learned, endangers the cohesion of society. As a multicultural land, Iran is exposed to violence and inhumanity if it does not provide favorable social conditions for dialogue and understanding. This article seeks to explore and interpret sociology and the subjects' interpretation of the analysis of social inequality. Method: Using the paradigmatic approach of Strauss and Corbin, And considering that the present article seeks to understand and define social infertility from the data obtained from knowledgeable subjects (graduate and doctoral students and university professors), therefore, purposeful and theoretical sampling has been adopted to achieve it. The study used a semi-structured interview technique to gather information. Data saturation and theoretical saturation and adequacy of sample size were obtained with 21 interviews. Categories and concepts were extracted from the text of the interviews using open source coding and then central coding. These concepts of open coding, re-categorized and re-combined, and finally adopted by selective coding, with the construction of conceptual discipline and the connection of the main categories in the form of Strauss and Corbin paradigms, and a paradigm model that was achieved. Be able to identify important elements and factors in explaining the phenomenon in question and finally connect them to each other. Results: The present paper, with the aim of interpreting social ineffectiveness, achieved a paradigm model that interprets the mentality of actors regarding the conditions, strategies and consequences of social inefficiency. Findings indicate two types of action and structural approaches to social inequality factors. Discussion: In adopting each strategy, a number of contextual factors (action and social structure), intervening (discrimination and injustice at the community level and the prevalence of degrading discourse) and causal conditions (action factors including demographic and sociological variables) And structural factors, including intermediate and macro levels, have played a role. Finally, the adoption of action strategies (public education and focus on civil society) has had dual mental / objective consequences. All of these factors are interconnected and illustrated in a paradigm model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interpretation of social intolerance, Explain the factors, academic elites, paradigm model, contextual approach.Grounded theory Method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |