![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,337 |
فرآیند آگاهی متعالی در مکتب یوگا و آئین ذن | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 316-295 اصل مقاله (285.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.309638.630111 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا خواجه گیر* 1؛ سوسن ایزدی دستنایی2؛ علیرضا فهیم3 | ||
1استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه شهرکرد، | ||
2دانشآموختهی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه شهرکرد | ||
3استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه شهرکرد؛ | ||
چکیده | ||
آدمی با معطوفکردن انرژی خویش به پدیدهای و مشاهده آن در درون به حضوری دست مییابد که جوهر آگاهی است؛ اما هنگامی که یگانگی خویش را با ذهن بگسلد و تماشاگر آن باشد، به مرتبهای فراتر به نام آگاهی متعالی دست مییابد. رسیدن به این آگاهی در عرفانهای شرقی بهمنظورِ آرامش ذهنی بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش، فرآیند رسیدن به این آگاهیِ برتر در مکتب یوگا و ذن به روش تحلیلی ـ توصیفی بررسی میشود. رهرو در مکتب یوگا با بهکاربستن فنون ارائهشده به توقف جریانات ذهنی و در نهایت، به حقیقت برتر درونی و رسیدن به رهایی در پرتو آگاهی متعالی نائل خواهد شد. در مکتب ذن نیز روشنشدگی همراه با ادراک حقیقت وجود از طریق تمرکز و حضور دائمی حاصل میآید که با شهود درونی معنا پیدا میکند. آنچه در این دو مکتب علیرغم اختلاف در روش و مبانی مشترک است، همان هدف نهایی است که رسیدن به این آگاهی متعالی را دربرمیگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی متعالی؛ خودشناسی ذن؛ یوگا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The process of transcendental consciousness in the school of Yoga and Zen | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza khajegir1؛ Susan Izadi Dastenaee2؛ Alireza Fahim3 | ||
1Assistant Professor of Comparative Religions and Mysticism, Shahrekord University; | ||
2Master of Religions and Comparative Mysticism, Shahrekord University | ||
3Assistant Professor of Comparative Religions and Mysticism, Shahrekord University | ||
چکیده [English] | ||
By turning his energy to a phenomenon and observing it within, man achieves a presence that is the essence of consciousness; but when he breaks his oneness with the mind and watches it, he attains a higher level, called transcendent consciousness. Achieving this awareness is very important in Eastern mysticism for peace of mind. This study seeks to investigate the process of achieving this superior awareness in the school of yoga and Zen in an analytical-descriptive manner. In the school of yoga, wayfarer, by using the techniques presented, will stop the mental flows and ultimately achieve superior internal truth and achieve liberation in the light of transcendental consciousness. In Zen school, illumination, along with the perception of the truth of existence, is achieved through concentration and permanent presence, which is meaningful with inner intuition. What is common in these two schools, despite differences in methodology and foundations, is to achieve this consciousness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transcendent Consciousness, Yoga, Zen, Self-Knowledge | ||
مراجع | ||
[1]. آینگار، پی. کی. اس (1378). چکیده دانش یوگا، ترجمه: علیرضا اقدمی باهر، راه سما. [2]. الیاده، میرچا (1394). یوگای پاتنجلی: مراقبه در مکاتب عرفان هندی، ترجمه: علی صادقی شهپر، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه. [3]. پاشایی، ع (1371). ذن چیست، تهران، انتشارات نیلوفر. [4]. پورابراهیم، علیمحمد؛ موحدیان عطار، علی (1396). یوگا در ایران: بررسی و نقد یوگای رایج در ایران با نظر به منابع اصلی یوگایی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب. [5]. جلالی نائینی، محمدرضا (1375). هند در یک نگاه، تهران. [6]. چاترجی، ساتیش چاندرا؛ داتا، دریندرا موهان (1384). معرفی مکتبهای فلسفی هند، ترجمه: فرناز ناظرزاده کرمانی، قم، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. [7]. دشی مارو، تایزن (1377). ذاذن، ترجمه: دلآرا قهرمان، تهران، نشر میترا. [8]. سوزوکی، دایستز تیتارو (1380). «تعبیر تجربه ذن»، ترجمه: ع. پاشایی، مجله نقد و نظر، سال هفتم، شماره سوم و چهارم، 183-205. [9]. ــــــــــــــــ (1383). مقدمهای بر ذن بودیسم، ترجمه: منوچهر شادان، تهران، بهجت. [10]. شایگان، داریوش (1383). ادیان و مکتبهای فلسفی هند، چاپ پنجم، تهران، امیرکبیر. [11]. فعالی، محمدتقی (1389). نگرشی بر آیین ذن بودیسم، تهران، سازمان ملی جوانان. [12]. قادری، برزو (1397). راه یوگا، تهران: نشر آویژه. [13]. لو، آلبرت (1378). دعوت به تمرین ذن، ترجمه: ع. پاشایی، تهران، نشر میترا. [14]. نات هان، تیک (1376). کلیدهای ذن، ترجمه: ع. پاشایی، تهران، نشر ثالث. [15]. واتس، آلن (1369). طریقت ذن، ترجمه: هوشمند ویژه، تهران، انتشارات کتابخانه بهجت. [16]. Bancroft, Anne (1979). Zen: Direct Pointing to reality, London, Thames and Hudson. [17]. Chapple, Christopher Key (2000). "Life Force in Jainism & Yoga", in Runzo joseph& Nancy martin(ed), The Meaning of Life in the World Religions, Oxford: Oneworld. [18]. Coward, Harold (2005). Samadhi, STATE university of Newyork press. [19]. Eliade, Mircea (1987). yoga, in: Encyclopedia of Religion, Newyork. [20]. Feuerstein, Georg (1974). The Essence of Yoga, Grove Press, New York. [21]. Hume, Robert Ernest (1971). The Thirteen Principal Upanishads, OxfordUniversity press, London. [22]. Iyengar, B.K.S (2002). Light on Yoga Sutr’s of Patanjeli, USA: Thorsons. [23]. Lipner, Julius (2010). Hindus: Their Religion Belief & Practices, Routledge, USA. [24]. Wood, Ernest (1989). Great Systems of Yoga, Bombay. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 828 |