![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,578 |
نحوه و غایت عروج نفس در فلسفۀ فلوطین | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 478-459 اصل مقاله (242.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.308956.630107 | ||
نویسندگان | ||
سارا منوچهری مقدم1؛ محمدرضا ریخته گران* 2 | ||
1دانش آموختۀ دکترای فلسفۀ هنر، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکدۀ ادبیات و علومانسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در نظام فلسفی فلوطین، تنها سعادت ممکن برای انسان، یگانگی با احد با آگاهی و اشراقی معرفتشناختی است. این پژوهش بهروش توصیفی - تحلیلی، روش، اقتضائات و غایت عروج نفس و نحوۀ تحقق آن را تبیین میکند. از جمله یافتههای پژوهش این است که یگانه مسیر عروج نفس در نظر فلوطین، دیالکتیک عقلانی فرارونده از اندیشههای جزئی به ایدههای ناب است و مؤلفههایی چون هدایت، کسب فضایل اخلاقی و ادراک زیبایی به این فرآیند یاری میرسانند. در فرآیند عروج نفسانی، تحقق هر مرتبه از معرفت برای نفس، مساوق با برکشیدهشدن نفس به مرتبۀ وجودی همسطح آن مرتبۀ معرفتی است. نهایت معرفت ممکن در پایان سیر عقلانی نفس، یگانگی ضروری با عقل کل است که بهمثابۀ از قوه بهفعلآمدن بنیان ذاتی انسان تلقی میشود. یگانگی با احد، تبیینناپذیر، پیشبینیناپذیر و مشمول ارادۀ نامعطوف به غایت احد است. | ||
کلیدواژهها | ||
دیالکتیک عقلانی؛ عروج نفس؛ فلوطین؛ یگانگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The manner and end of the ascension of the soul in the philosophy of Plotinus | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Manouchehri Moghadam1؛ Mohammad Reza Rikhtegaran2 | ||
1Ph.D. in Philosophy of Art, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Human Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Plotinus' philosophical system, the only possible happiness for man is oneness with One with consciousness and epistemological enlightenment. This paper, using a descriptive-analytical method, studies the way, requirements, realization and the limit of Ascension of the Soul. One of the findings of the study is that the only path to the ascension of the soul in Plotinus' view is a rational dialectic that transcends from partial thoughts to pure ideas; And components such as guidance, the acquisition of moral virtues, and the perception of beauty contribute to this process. In the process of carnal ascension, the realization of each level of knowledge for the soul is equivalent to the lifting of the soul to the level of existence of that level of epistemology. The ultimate possible knowledge at the end of the rational course of the soul is the necessary unity with the whole intellect, which is considered as the power to realize the inherent foundation of man. Oneness with one is inexplicable, unpredictable, and subject to an infinite will. In Plotinus' philosophical system, the only possible happiness for man is oneness with One with consciousness and epistemological enlightenment. This paper, using a descriptive-analytical method, studies the way, requirements, realization and the limit of Ascension of the Soul. One of the findings of the study is that the only path to the ascension of the soul in Plotinus' view is a rational dialectic that transcends from partial thoughts to pure ideas; And components such as guidance, the acquisition of moral virtues, and the perception of beauty contribute to this process. In the process of carnal ascension, the realization of each level of knowledge for the soul is equivalent to the lifting of the soul to the level of existence of that level of epistemology. The ultimate possible knowledge at the end of the rational course of the soul is the necessary unity with the whole intellect, which is considered as the power to realize the inherent foundation of man. Oneness with one is inexplicable, unpredictable, and subject to an infinite will. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ascension of the Soul, Intellectual Dialectic, Plotinus, unification | ||
مراجع | ||
1[. حسینی شاهرودی، مرتضی؛ استثنایی، فاطمه (1392). «وحدت شخصی وجود و بازتاب آن در معرفت احد از دیدگاه افلوطین»، جستارهای فلسفی، تهران، دوره 10، شماره 1، بهاروتابستان، صص 5-26. ]2[. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). «بررسی دلایل وجودشناختی الهیات سلبی»، اندیشۀ دینی، شیزار، دوره12، شماره43، تابستان، صص27-54. ]3[. حمصی، ابنناعمه (1388). اثولوجیا. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی. تهران: سروش، چاپ دوم. ]4[. خراسانی، شرفالدین (1379). دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. زیرنظر محمدکاظم موسوی بجنوردی. ج9: مدخل افلوطین. تهران: مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی. ]5[. رحمانی، غلامرضا و رحمتاللهاف، نظرالله (1396). «بررسی نظریۀ معرفت و شهود فوقهستی نزد فلوطین»، عرفان اسلامی، زنجان، دوره14، شماره 53، پاییز، صص265-283. ]6[. رضازاده جودی، محمدکاظم و رضازاده جودی، مهدی (1393). «بررسی پارادوکس صفات احد در اندیشۀ فلوطین»، پژوهشهای معرفتشناختی، تهران، دوره3، شماره 7، بهاروتابستان، صص 51-82. ]7[. علیزمانی، امیرعباس (1383). «سلب یا سکوت؟بررسی و نقد الهیات سلبی فلوطین»، اندیشۀ دینی، شیراز، دوره4، شماره12، پاییز، صص101-122. ]8[. فلوطین (1389). دورۀ آثار. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی، چاپ دوم. ]9[. مسعودی، جهانگیر و عنبرسوز، محمد (1396). «شهود عقلانی از منظر افلاطون و فلوطین»، هستی و شناخت، قم، دوره4، شماره 2، پاییزوزمستان، صص 57-74. ]10[. مسگرهروی، طاهره (1388). «مفهوم برتر از هستی و فقدان ارتباط در اندیشۀ فلوطین»، پژوهشنامۀ ادیان، تهران، دوره3، شماره 1، بهاروتابستان، صص 99-124. ]11[. یاسپرس، کارل (1388). فلوطین. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی، چاپ دوم. [12]. Armstrong, A. H. and Henry, Paul (1989). Plotinus. Great Britain: Harvard University Press. [13]. Armstrong, A. H. (1962). Plotinus. New York: Collier Books. [14]. Armstrong, A. H. (1940). The Architecture of the intelligible Universe in the Philosophy of Plotinus: an analitical and historical Study, New York: Cambridge University Press. [15]. Bussanich, John (1999). "Plotinus` Metaphysics of the One". In: The Cambridge Companion to Plotinus, Ed. By Lloyd P. Gerson. New York: Cambridge University Press. [16]. Corrigan, Kevin (2005). "Reading Plotinus: a practical Introduction to Neoplatonism". In: Purdue University Press Series in the History of Philosophy. United States of America: Purdue University Press. [17]. Emilsson, Eyjolfur K. (2017). "Plotinus". In: Routledge Philosophers Series, New York: Routledge Publications, 1st published. [18]. Gerson, Lloyd P. (2018). "Plotinus". In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (Fall 2018 Edition), Edward N. Zalta (ed.), (Access date: 2016/14/04) URL=<https://plato.stanford.edu/archives/fall2018/entries/Plotinus/>. [19]. Gerson, Lloyd P. (1994). Plotinus, the Arguments of the Philosophers, London and New York: Routledge Publishing, 1st published. [20]. Iozzia, Daniele (2015). Aesthetic Themes in Pagan and Christian Neoplatonism from Plotinus to Gregory of Nyssa. London and New York: Bloomsbury Publishing Plc. [21]. Moore, Edward. "Plotinus". In: Internet Encyclopedia of Philosophy, James Fieser and Bradly Dowden (ed.), (Access date: 2017/27/09). URL=<https://iep.utm.edu/Plotinus>. [22]. Rappe, Sara A. (2000). Reading Neoplatonism: non-discursive Thinking in the Texts of Plotinus, Proclus and Damascius, New York: Cambridge University Press. [23]. Stace, W. T. (1920). Critical History of Greek Philosophy, London: MacMillan and Co., Limited. [24]. Wilberding, James (2006). Plotinus` Cosmology: a Study of Ennead II.1 (40). New York: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |