تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,290 |
رابطۀ مدیریت کوانتومی با توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
دوره 13، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 35-46 اصل مقاله (365.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2021.117963.1312 | ||
نویسندگان | ||
رسول نظری* 1؛ عاطفه بصراوری2 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2کارشناسارشد، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین مدیریت کوانتوم با توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان بود. روش پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ دبیران تربیت بدنی اصفهان در سال 1393 (559 نفر) بود. حجم نمونۀ آماری از طریق فرمول کوهن (2007) 226 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ مدیریت کوانتومی محققساخته و پرسشنامۀ توانمندسازی شغلی اسپریتزر (1995) با پایایی بهترتیب 84/0, 89/0 =α بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بنابر تحلیل رگرسیونی، مؤلفۀ تفکر کوانتومی، وجود کوانتومی، اعتماد کوانتومی، دیدن کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی و اعتماد کوانتومی قابلیت پیشبینی توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی را دارند و رابطۀ خطی بین آنها برقرار است. ازاینرو درصورتیکه مدیران مهارتهای مدیریت کوانتومی را در آموزش و پرورش پیاده کنند، میتواند به توانمندی و بالندگی دبیران تربیت بدنی منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت بدنی؛ توانمندسازی؛ دبیران؛ شغل؛ کوانتومی؛ مدیریت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Quantum Management and Career Empowerment in Physical Education Teachers of Isfahan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasool Nazari1؛ Atefeh Basravi2 | ||
1Associate Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2MSc, Faculty of Humanities, Department of Physical Education, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed at investigating the relationship between quantum management and career empowerment in physical education teachers in Isfahan province. The research method was descriptive-correlation and the statistical population included all physical education teachers of Isfahan city in 2014 (N=559). The statistical sample size was calculated by Cohen sample size formula (2007) (n=226). Stratified random sampling method was used to select sample. The researcher-made questionnaire of quantum management and the questionnaire of professional empowerment (Spreitzer, 1995) with the reliability of α=0.84, α=0.89 respectively were used. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts. To analyze the data, descriptive and inferential statistics and structural equation modeling were applied. The results showed that according to the regression analysis, quantum thinking, quantum existence, quantum trust, quantum vision, quantum sense, quantum cognition and quantum action had the ability to predict career empowerment in physical education teachers and there was a linear relationship between them. So, if managers implement quantum management skills in education system, this fact can result in empowerment and maturation in physical education teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment, job, management, physical education, quantum, teachers | ||
مراجع | ||
10. Dijkstra,T.M.; Dierendonck, D. Evers, A. and DeDreuCarsten, K.W. Conflict and well- being at work: the moderating role of personality. Journal of Managerial psychology, 2005. 20(2). 87-104. 11. Dikson, K. E. & Lorenz, A. (2009). Psychological empowerment and techer of sport of temporary and part- time nonstandard workers: A preliminary investigation. Institute of Behavioral and Applied Management. 2009.1(1).166-191. 12. Druhl K. Langstaff J. Monson N. Towards a synthesis of the classical and Quantum aradigms: Vedic Science as a holistic approach to organizational change. Journal of Organizational change management, 2010.14(4). 379. 13. Ercetin, S. S. & Kamaci, M. C.Quantum Leadership Paradigm. World Applied Sciences Journal, 2008. 3(6). 865-868. 14. Hancer, R.M. and George. T. Psychological empowerment of nonsupervisory employees working in full-service restaurants. Hospitality Management, 2003.3(1). 22 -16. 15. Kartr, K. W. Does empowerment always work: Understanding the role of intrinsic motivation and personal interpretation. Journal of Management Systems, 2001. 6(1). 39-54. 16. Meyerson L.Shauna. Kline. Theresa J.B. Psychological and environmental empowerment: antecedents and consequences. Leadership and Organization Development Journal, 2008. 29(5). 444-460. 17. Niehoff, B.P. Moorman, R.H. Blakely, G. Fuller, J. The influence of empowerment and job enrichment on employee loyalty in a downsizing environment. Group Organ Manage, 2008. 26(1), 91-114. 18. Shelton, C.K. The Quantum skills model in Darling. John R, Management a new paradigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal, 2011.22(6). 264 – 273. 19. Zimmerman, M. A. Taking Aim on Empowerment Research: On the Distinction between Psychological and Individual Conceptions. American Journal of Community Psychology, 2002.18 (1), 169-177. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 492 |